Το επόμενο μεγάλο της βήμα διανύει ήδη η ΕΛΒΟ, καθώς έως το τέλος του έτους εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί οι εκκρεμείς διαδικασίες ώστε το 2021 η Ελληνική Βιομηχανία Όπλων να περάσει στα χέρια της κοινοπραξίας των ισραηλινών εταιρειών Naska Industries - SK Group Ltd, Plasan Sasa Ltd , που επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό και δεσμεύτηκε για επενδύσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ, ανοίγοντας έτσι ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της.
Σχετική ενημέρωση παρείχε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, από την Θεσσαλονίκη όπου σημείωσε ότι «Τα προγράμματα που θέλουν να φτιάξουν, οι επενδυτές στη Θεσσαλονίκη είναι εξαιρετικά σημαντικά και με πολύ καλή πρόσβαση σε μεγάλες αγορές. Άρα η ΕΛΒΟ ήδη διανύει το επόμενό της μεγάλο βήμα» και πρόσθεσε ότι «το όλο εγχείρημα βρίσκεται σήμερα στη φάση των διαδικαστικών ζητημάτων (πχ, Ελεγκτικό Συνέδριο), τα οποία εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους, ώστε το 2021 η κοινοπραξία να παραλάβει την ΕΛΒΟ.
Ο δρόμος για τη μεταβίβαση του ενεργητικού της προβληματικής επιχείρησης στη Νέα ΕΛΒΟ, εταιρεία συμφερόντων του προτιμητέου επενδυτή, στην οποία το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να μετέχει με ποσοστό μέχρι 21%, καθώς και να εκπροσωπείται στο διοικητικό συμβούλιο, άνοιξε στα τέλη Σεπτεμβρίου όταν κατατέθηκε η εγγυητική επιστολή της κοινοπραξίας, κάνοντας πράξη το πεπεφρασμένο ενδιαφέρον.
Το business plan για την επόμενη πενταετία της ισραηλινής κοινοπραξίας κινείται από 100 έως 135 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το ελληνικό Δημόσιο θα εισπράξει πάνω από 25 εκατ. ευρώ από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, η δε συνολική οικονομική επένδυση εκτιμάται περί τα 29 εκατ. ευρώ, όπως έχει αναφέρει στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας
Το επιχειρηματικό σχέδιο προβλέπει επίσης σταδιακή πρόσληψη νέου προσωπικού 600 ατόμων, αναβάθμιση των υπαρχουσών δομών, αγορά νέου σύγχρονου εξοπλισμού, καθώς και επέκταση της δραστηριότητας και σε μη στρατιωτικά οχήματα και νέες στρατιωτικές τεχνολογίες, υπογράμμισε ο υπουργός.
Η δε δραστηριότητα της νέας ΕΛΒΟ αναμένεται να κινηθεί σε τέσσερις άξονες.
Αυτοί είναι το μηχανουργείο, οι υπερκατασκευές, η βαφή και η συναρμολόγηση. Σκοπός είναι αρχικά να παράγονται τρεις κατηγορίες οχημάτων: στρατιωτικά οχήματα, οχήματα ειδικού τύπου και πολιτικά οχήματα. Στο μέλλον ενδέχεται οι κατηγορίες να διευρυνθούν και να περιλάβουν θωρακισμένα πολιτικά οχήματα, πρόσθετα συστήματα θωράκισης στρατιωτικών οχημάτων, φορητά όπλα αλλά και ηλεκτροοπτικό εξοπλισμό, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.
«Η σημαντική εμπειρία της ΕΛΒΟ στην ευρωπαϊκή αγορά αλλά και σε ορισμένες χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ, σε συνδυασμό με την επιτυχημένη διαδρομή, τις δυνατότητες marketing και την υλοποίηση σημαντικών έργων σε περισσότερες από 45 χώρες που έχουν να επιδείξουν οι επενδυτές, δημιουργούν τις προϋποθέσεις ώστε η νέα ΕΛΒΟ να καταστεί ένας σημαντικός εταίρος για πολλές συναφείς επιχειρηματικές ευκαιρίες», σημειώνουν πηγές της αγοράς.
Στα σημεία υπεροχής για την νέα εποχή της ΕΛΒΟ είναι και το γεγονός ότι ο νέος επενδυτής διαθέτει σοβαρή τεχνογνωσία στην κατασκευή στρατιωτικών οχημάτων, τομέα ο οποίος είχε διαμορφώσει και τη βάση του παραγωγικού δυναμικού της ΕΛΒΟ για δεκαετίες. Ως εκ τούτου η σημαντική εμπειρία της ΕΛΒΟ στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά και σε ορισμένες χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ, σε συνδυασμό με την επιτυχημένη διαδρομή, τις δυνατότητες marketing και την υλοποίηση σημαντικών έργων σε περισσότερες από 45 χώρες που έχουν να επιδείξουν οι επενδυτές, δημιουργούν τις προϋποθέσεις ώστε η νέα ΕΛΒΟ να καταστεί ένας σημαντικός εταίρος για πολλές συναφείς επιχειρηματικές ευκαιρίες, σημειώνουν πηγές της αγοράς
Στα σημαντικά asset της ΕΛΒΟ είναι η μεγάλη ακίνητη περιουσία που διαθέτει καθώς οι εγκαταστάσεις της στη βιομηχανική περιοχή της Θεσσαλονίκης εκτείνονται σε μια έκταση 270 στρεμμάτων, με καλυμμένη επιφάνεια 60.000 τετραγωνικά μέτρα. Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΛΒΟ διαθέτει πιστοποιημένη γραμμή συναρμολόγησης αρμάτων μάχης Leopard και σταθμό διαγνωστικών και συντήρησής τους. Επίσης έχει σημαντικό εξοπλισμό και δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, όπως το σήμα και ο διακριτικός τίτλος "ΕΛΒΟ", αλλά και σημαντική τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες και πατέντες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πώληση της ΕΛΒΟ φθάνει στο νήμα έπειτα από επτά χρόνια και τρεις αποτυχημένες προσπάθειες εκποίησής της. Είχαν διενεργηθεί τρεις δημόσιοι πλειοδοτικοί διαγωνισμοί, χωρίς αποτέλεσμα. Ο πρώτος, τον Απρίλιο 2017, ακυρώθηκε, αφού οι φάκελοι των ενδιαφερομένων δεν πληρούσαν τους όρους της προκήρυξης. Ο δεύτερος, τον Αύγουστο 2017, δεν προχώρησε, αφού δεν υποβλήθηκαν προσφορές. Και ο τρίτος, τον Φεβρουάριο 2019, ματαιώθηκε. Την περίοδο κατά την οποία η εταιρεία εισήλθε σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης (Φεβρουάριος 2014) η ΕΛΒΟ εμφάνιζε υπόλοιπο ζημιών 157 εκατ. ευρώ, αρνητικά ίδια κεφάλαια 27,2 εκατ. ευρώ και υποχρεώσεις 68,6 εκατ. ευρώ.