Του Γιώργου Φιντικάκη
Την εμπιστοσύνη της στα ΕΛΤΑ αποφάσισε να δείξει για μια ακόμη χρονιά η ΔΕΗ, παρ' ότι τα ταχυδρομεία της χρωστούν ακόμη ποσά από την περυσινή υπόθεση παρακράτησης χρημάτων που προορίζονταν για την πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος, και παρ΄ότι αυτή έβλαψε το brand name της, ταλαιπώρησε τους πελάτες της και έστειλε πολλούς στον ανταγωνισμό.
Παρ' όλα αυτά, η ΔΕΗ ανέθεσε ξανά για ένα χρόνο, το έργο ανάθεσης των ταχυδρομικών υπηρεσιών πανελλαδικά στα ΕΛΤΑ, τα οποία και κέρδισαν το σχετικό διαγωνισμό, καθώς είχε σαν όρο, ο πάροχος να καλύπτει με καταστήματα το 95% των Καλλικρατικών Δήμων όλης της χώρας. Έτσι, και επειδή η δεύτερη εταιρεία που συμμετείχε στο διαγωνισμό, η ACS, διαθέτει ποσοστό κάλυψης μόνο στο 64,6% της χώρας, τέθηκε αυτόματα εκτός μάχης.
Το έργο, ύψους 19,1 εκατ. ευρώ που πήραν από τη ΔΕΗ τα ΕΛΤΑ, είναι ασφαλώς σημαντικό για μια εταιρεία που κάθε χρόνο γράφει ζημιές (15,5 εκατ. το 2017), στην οποία απαιτείται η περικοπή 2.100 θέσεων και λουκέτο σε 250 καταστήματα, αφού σε μια εποχή όπου όλοι ανταλλάσσουν ηλεκτρονικά μηνύματα, αυτή έχει μείνει στις χάρτινες επιστολές αντί να αναπτύξει δυναμικά τις ταχυμεταφορές και το δέμα.
Και μπορεί να ακούγεται φυσιολογικός σαν όρος ο ταχυδρομικός πάροχος που συναλλάσσεται με τη ΔΕΗ να καλύπτει το σύνολο της χώρας, δεν παύει ωστόσο να είναι παράδοξο το φαινόμενο συνεργασίας μιας επιχείρησης με μια εταιρεία που πριν από μερικούς μήνες την «έκλεβε». Πολλώ δε μάλλον όταν εδώ και δέκα μήνες από τότε που το liberal.gr είχε αποκαλύψει την υπόθεση, παρ' ότι έχει παρέμβει εισαγγελέας και παρ' ότι υποτίθεται ότι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας θα διεξήγαγε έρευνα, η εντύπωση είναι ότι το θέμα έκλεισε σαν να επρόκειτο για μια «οικογενειακή υπόθεση» δύο κρατικών εταιρειών.
Της ΔΕΗ που παρ΄ότι τα ΕΛΤΑ παρακρατούσαν συστηματικά χρήματα πελατών της, βλάπτοντάς τους, αφού πολλοί βρέθηκαν να έχουν χάσει την έκπτωση συνέπειας 15% επειδή εμφανίζονταν να μην έχουν πληρώσει στην ώρα τους, δεν έδειξε ποτέ ιδιαίτερη προθυμία να κυνηγήσει νομικά την υπόθεση. Και των ΕΛΤΑ που επειδή δεν εισπράττουν ολόκληρο το ποσό που δικαιούνται για καθολικές υπηρεσίες (50 εκατ. ευρώ το χρόνο), επέλεξαν αυθαίρετα να καλύψουν τις ταμειακές τους «τρύπες» παρακρατώντας χρήματα από εκατοντάδες χιλιάδες λογαριασμούς της ΔΕΗ.
Έως σήμερα δεν έχει υπάρξει κάποια αναλυτική ενημέρωση για το τι ακριβώς συνέβη, παρ'' ότι λέγεται ότι έκτοτε τα ΕΛΤΑ απέδωσαν στη ΔΕΗ το μεγαλύτερο μέρος από τα περίπου 50 εκατ. ευρώ που της είχαν παρακρατήσει. Ούτε έχει τιμωρηθεί η ΔΕΗ από τη ΡΑΕ για την ταλαιπωρία που υπέστησαν οι πελάτες της, αφού αντί να συμψηφίσει τη διαφορά με τον επόμενο λογαριασμό, εκείνη είχε επιλέξει άλλη οδό. Να καλεί τους «παθόντες» να επισκέπτονται τα καταστήματά της, με την απόδειξη πληρωμής των ταχυδρομείων ανά χείρας, προκειμένου να διευθετήσουν το θέμα τους, επιτείνοντας στην ουσία την ταλαιπωρία τους.
Παρ' όλα αυτά, τα ΕΛΤΑ θα είναι για έναν ακόμη χρόνο, με δυνατότητα παράτασης για ακόμη έναν, ο πάροχος ταχυδρομικών υπηρεσιών της ΔΕΗ. Στο διαγωνισμό που ήταν μειοδοτικός, με ταβάνι προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ, τα ταχυδρομεία προσέφεραν τίμημα 19,14 εκατ. ευρώ, με τιμή ανά δεκάδα φακέλων 4,30 ευρώ για συνολικά 44 εκατ. λογαριασμούς πανελλαδικά. Το τίμημα θα καταβληθεί τμηματικά στη ΔΕΗ με ποσά 1,6 εκατ. ευρώ το μήνα. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, εκτός της πανελλαδικής κάλυψης, τα ΕΛΤΑ κέρδισαν το διαγωνισμό επειδή η διακήρυξη όριζε ότι ο υπεύθυνος έργου και ο αναπληρωτής υπεύθυνος έργου πρέπει να διαθέτουν επαγγελματική εμπειρία 10 και 5 ετών αντίστοιχα, όταν στην περίπτωση της ACS, αυτή δεν υπερέβαινε τα 8 και 4 έτη αντίστοιχα.