Η ΕΕ ανεβάζει τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα
AP Photo/Andy Wong
AP Photo/Andy Wong

Η ΕΕ ανεβάζει τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να αυξήσει τους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα έως και 45,3%, έπειτα από μια εξαιρετικά κρίσιμη έρευνα που έχει διχάσει την Ευρώπη και προκάλεσε τα αντίποινα του Πεκίνου.

Ένα χρόνο μετά την έναρξη της έρευνας της, η Κομισιόν θα επιβάλει επιπλέον δασμούς που κυμαίνονται από 7,8% για την Tesla έως 35,3% για την κινεζική SAIC, επιπλέον του εισαγωγικού δασμού 10% της ΕΕ για τα αυτοκίνητα.

Οι πρόσθετοι δασμοί εγκρίθηκαν επίσημα και δημοσιεύθηκαν στην Εφημερίδα της ΕΕ την Τρίτη και θα τεθούν σε ισχύ την Τετάρτη.

Η Επιτροπή δήλωσε ότι οι δασμοί απαιτούνται για να αντιμετωπιστούν οι αθέμιτες, όπως λέει, επιδοτήσεις, συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης με προτιμησιακούς όρους. Η Κομισιόν εκτιμά ότι η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας που ανέρχεται σε τρία εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα ετησίως είναι διπλάσια από το μέγεθος της αγοράς της ΕΕ. Με δεδομένους τους δασμούς 100% στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, το άνοιγμα την Ευρώπη είναι προφανές, αναφέρει το Reuters.

Το Πεκίνο έχει χαρακτηρίσει τους δασμούς της ΕΕ αντικείμενο προστατευτισμού και επιζήμιους για τις σχέσεις ΕΕ-Κίνας και τις αλυσίδες εφοδιασμού αυτοκινήτων και έχει ξεκινήσει φέτος δική του έρευνα για τις εισαγωγές ευρωπαϊκού μπράντι, γαλακτοκομικών και χοιρινών προϊόντων, ως αντίποινα.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται αντιμέτωπες με την εισροή φθηνότερων ηλεκτρικών οχημάτων από κινεζικούς ανταγωνιστές. Η Επιτροπή εκτιμά ότι το μερίδιο των κινεζικών εμπορικών σημάτων στην αγορά της ΕΕ έχει αυξηθεί στο 8%, έναντι περίπου 1% το 2019 και θα μπορούσε να φθάσει το 15% το 2025. Παράλληλα, αναφέρει ότι οι τιμές είναι συνήθως 20% χαμηλότερες από εκείνες των μοντέλων που κατασκευάζονται στην ΕΕ.

Διίστανται οι απόψεις στο μπλοκ 

Η στάση της ΕΕ απέναντι στο Πεκίνο έχει σκληρύνει τα τελευταία πέντε χρόνια, καθώς το μπλοκ αντιμετωπίζει την Κίνα ως δυνητικό εταίρο σε ορισμένους τομείς, αλλά ταυτόχρονα και ως ανταγωνιστή και συστημικό αντίπαλο.

Ωστόσο, τα κράτη μέλη δεν έχουν μια ενιαία στάση όσον αφορά στους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα. Η Γερμανία, η μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ και σημαντικός παραγωγός αυτοκινήτων, τάχθηκε κατά των δασμών στις αρχές του μήνα. Το γερμανικό υπουργείο Οικονομίας δήλωσε την Τρίτη (29/10) ότι το Βερολίνο υποστηρίζει τις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις της ΕΕ με την Κίνα και ελπίζει σε μια διπλωματική λύση για τον μετριασμό των εμπορικών εντάσεων διασφαλίζοντας παράλληλα την προστασία της βιομηχανίας της ΕΕ.

«Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση τάσσεται υπέρ των ανοικτών αγορών. Διότι ιδίως η Γερμανία, ως παγκόσμια διασυνδεδεμένη οικονομία, εξαρτάται από αυτό», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επικρίνει έντονα τα μέτρα της ΕΕ, γνωρίζοντας ότι οι ενδεχόμενοι υψηλότεροι κινεζικοί εισαγωγικοί δασμοί στα βενζινοκίνητα οχήματα μεγάλου κυβισμού θα επιφέρουν μεγαλύτερο πλήγμα στις γερμανικές εταιρείες.

Σημειώνεται ότι χιλιάδες Γερμανοί εργαζόμενοι ξεκίνησαν απεργίες σε όλη τη χώρα για να πιέσουν για υψηλότερους μισθούς την Τρίτη, επιδεινώνοντας την ήδη κακή κατάσταση των εταιρειών που προσπαθούν να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς το υψηλό κόστος, οι αδύναμες εξαγωγές και οι ξένοι ανταγωνιστές απομακρύνουν τα δυνατά τους σημεία.

Τα μέτρα έρχονται καθώς η Volkswagen αναμένεται να ανακοινώσει το κλείσιμο τριών εργοστασίων στη Γερμανία για πρώτη φορά στη 87χρονη ιστορία της, καθώς και μαζικές απολύσεις αλλά και περικοπές μισθών 10% για τους εργαζόμενους που διατηρούν τις θέσεις εργασίας τους.

Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν δήλωσε ότι η ΕΕ οδεύει προς έναν «οικονομικό ψυχρό πόλεμο» με την Κίνα.
Ωστόσο, η ένωση PFA της Γαλλίας εξέφρασε την ικανοποίησή της για τους δασμούς, προσθέτοντας ότι υποστηρίζει το ελεύθερο εμπόριο εφόσον είναι δίκαιο.

Η Κομισιόν έχει πραγματοποιήσει οκτώ γύρους τεχνικών διαπραγματεύσεων με την Κίνα για να βρει μια εναλλακτική λύση στους δασμούς και δήλωσε ότι οι συνομιλίες μπορούν να συνεχιστούν και μετά την επιβολή δασμών. Οι δύο πλευρές συμφώνησαν την Παρασκευή να πραγματοποιήσουν έναν ακόμη γύρο, αν και η Επιτροπή δήλωσε ότι υπάρχουν ακόμα «σημαντικά κενά».

Τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, οι εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας προς την ΕΕ ήταν μειωμένες κατά 7% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, αλλά αυξήθηκαν κατά περισσότερο από το ένα τρίτο τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο, πριν από τους δασμούς, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Επιβατηγών Αυτοκινήτων Κίνας (CPCA).