Του Απόστολου Σκουμπούρη
Απόλυτη κυρίαρχος στο χώρο της ακτοπλοΐας καθίσταται πλέον η Attica Group (ανήκει στη MIG), μετά την κίνηση – ματ που έκανε, με την απόκτηση του 50,30% της Hellenic Seaways, ύστερα από καταρχήν συμφωνία με την Τράπεζα Πειραιώς και άλλους μετόχους μειοψηφίας.
Πρόκειται για κίνηση που αλλάζει άρδην τα δεδομένα, ενώ βάζει τέλος σε ένα σήριαλ δύο και πλέον ετών, στη διάρκεια του οποίου υπήρξαν «μάχες» ποσοστών, μετοχικές αντεγκλήσεις, «πολεμικές» ανακοινώσεις, διαρροές κ.λπ.
Βεβαίως, κανείς δεν ξέρει ποια τακτική θα ακολουθήσει από εδώ και στο εξής ο ιταλικός όμιλος που ελέγχει σχεδόν το 50% της μεγαλύτερης ελληνικής ακτοπλοϊκής εταιρείας, αλλά όχι την πλειοψηφία!
Η Hellenic Seaways (HSW) είχε καταστεί το μήλον της έριδος για όλη την ακτοπλοΐα, ενώ πρωταγωνιστής και έως σήμερα αυτός που φαίνονταν να έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων αλλά και πλεονέκτημα ήταν ο ιταλικός όμιλος Grimaldi.
Ο ιταλικός όμιλος μέσω αλλεπάλληλων αγορών μετοχών την τελευταία διετία έφτασε να ελέγχει το 48,53% της HSW, αλλά ποτέ δεν απέκτησε την… κρίσιμη πλειοψηφία ώστε να ελέγξει και τη διοίκηση της ελληνικής εταιρείας.
To κρίσιμο και καθοριστικό ήταν ποιος θα αποκτήσει το 40,5% που διέθετε η Τράπεζα Πειραιώς και εδώ και καιρό βρίσκονταν σε διαδικασία πώλησης. Σ' αυτό το ποσοστό προστέθηκαν και άλλα μερίδια μετόχων κοντά στη διοίκηση της HSW, φτάνοντας στο 50,30% που απέκτησε τελικώς η Attica Group.
O όμιλος Grimaldi αυτή τη διετία εφάρμοσε μια τακτική… επεκτατικού και αποικιοκρατικού τύπου, εξαγοράζοντας διαρκώς ποσοστά χωρίς όμως από την άλλη πλευρά να φροντίσει να υπάρξει σύμπλευση και συνεννόηση με τη διοίκηση της HSW. Γενικώς οι κινήσεις του ιταλικού κολοσσού της ακτοπλοΐας ξυπνούσαν αντανακλαστικά μη φιλικής συνεννόησης με την ελληνική εταιρεία.
Θυμίζουμε ότι την περασμένη Άνοιξη ο όμιλος Grimaldi κλιμάκωσε τη… … βεντέτα που είχε ανοίξει με τη διοίκηση και το management της Hellenic Seaways, θέτοντας θέτει σειρά θεμάτων, όπως λανθασμένες επιχειρηματικές επιλογές, μεταξύ των οποίων και η πώληση του πλοίου HIGHSPEED 6 έναντι 19,65 εκατ. ευρώ χωρίς την προηγούμενη ενημέρωση…
Κυρίαρχη η Attica Group
Όπως και να 'χει αφενός πλέον απετράπη ο περαιτέρω… αφελληνισμός τμήματος της ελληνικής ακτοπλοΐας, ενώ ο όμιλος Attica Group καθίσταται πλέον κυρίαρχος με 37 πλοία, δεδομένου ότι στα 16 δικά του, προστίθενται και τα 21 της HSW.
Σύμφωνα με αναλυτές, οι συνολικές πωλήσεις των δύο εταιρειών ξεπερνούν τα 400 εκατ. ευρώ.
Η συναλλαγή
Στο πλαίσιο της συναλλαγής, η Attica Group θα καταβάλλει 30,61 εκατ. ευρώ τοις μετρητοίς και θα διαθέσει 24.145.523 νέες κοινές ονομαστικές μετοχές της, οι οποίες θα προέλθουν από αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου.
Η αγορά των 1.250.000 μετοχών εκ του ανωτέρω πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της HSW, έχει ήδη ολοκληρωθεί, δια καταβολής τοις μετρητοίς, ενώ οι υπόλοιπες 37.789.833 μετοχές θα αποκτηθούν βάσει συμφωνίας, η οποία τελεί υπό την έγκριση των αρμοδίων ρυθμιστικών αρχών και της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Το turn around story της Hellenic Seaways
Θυμίζουμε ότι από το 2009 – όπως και όλη η ακτοπλοΐα - η HSW είχε γυρίσει σε ζημιές, πορεία που αντιστράφηκε το 2015, όταν κύκλος εργασιών έφτασε το 2015 στα 131,9 εκατ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 26,5% έναντι του 2014.
Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 3,9 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 17,4 εκατ. ευρώ το 2014, ενώ η εταιρεία το 2015 γύρισε στα κέρδη μετά από πέντε διαδοχικές ζημιογόνες χρήσεις.
Το 2016 οι πωλήσεις έφτασαν στα 132 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη σε 6,5 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα υπήρξε και μείωση κατά 40 εκατ. ευρώ στο δανεισμό, καθώς από τα 183 εκατ. ευρώ έπεσε στα 143 εκατ.
Ο στόλος της
Η Hellenic Seaways διαθέτει στόλο με 21 συμβατικά και ταχύπλοα πλοία και προσεγγίζει 37 προορισμούς στη νησιωτική και ηπειρωτική Ελλάδα. Θυμίζουμε ότι το 2016, η εταιρεία πρόσθεσε τρία νέα πλοία, δύο ταχύπλοα (Hellenic Highspeed, Highspeed 7) και ένα συμβατικό (Νήσος Σάμος), που μεταφράζεται σε αύξηση δυναμικότητας κατά 4.100 θέσεων επιβατών και 1.000 οχημάτων. Επιπλέον, προσεγγίζει κεντρικά λιμάνια με ένταξη νέων δρομολογίων από Θεσσαλονίκη προς Σποράδες και Β.Α. Αιγαίο.