Του Απόστολου Σκουμπούρη
Είναι η πρώτη Μαρίνα της χώρας, με τις κορυφαίες πιστοποιήσεις που υπάρχουν στο χώρο, αποτελώντας παράδειγμα και... μπούσουλα για το πως η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και να γίνει ένα διεθνές κέντρο ελλιμενισμού πολύ υψηλών προδιαγραφών.
Ο λόγος για τη Μαρίνα Φλοίσβου, την κορυφαία Μαρίνα της χώρας που εδώ και 17 χρόνια από τότε που δόθηκε σε ιδιώτες το management, πάει από το καλό στο καλύτερο, φέρνοντας έσοδα, δημιουργώντας πολλαπλασιαστικά οφέλη για όλες τις γύρω επιχειρήσεις, ενώ αποτελεί μια «όαση» για την ακτογραμμή της Αττικής.
Με 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή και κοντά στα 6.000 νησιά και βραχονησίδες με ένα κλίμα ήπιο και μεσογειακό που ευνοεί το γιώτινγκ, η Ελλάδα πλέον, έχοντας και εδραιωμένη θέση στην παγκόσμια αγορά τουρισμού, παρουσιάζει εξαιρετικές επενδυτικές ευκαιρίες στον συγκεκριμένο κλάδο.
Η Μαρίνα Φλοίσβου (Flisvos Marina) έγινε η πρώτη exclusive μαρίνα στην Eλλάδα που προσφέρει δυνατότητες ελλιμενισμού υψηλού επιπέδου για ιδιοκτήτες mega-yacht. Διαθέτει 303 θέσεις ελλιμενισμού και περισσότερες από τις μισές φιλοξενούν σκάφη πολυτελείας μεγαλύτερα των 35 μέτρων.
Η ταυτόχρονη ανάπτυξη εμπορικών χρήσεων σε έκταση 6.200 τ.μ., με εστιατόρια, καφέ, εμπορικά καταστήματα, υπηρεσίες yachting, καθώς και η ανάπλαση των 25 στρεμμάτων πρασίνου δημιούργησαν ένα έργο ξεχωριστό στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Το εμπορικό της συγκρότημα εκτείνεται σε 3.800 τ.μ. και αποτελείται από έναν επιβλητικό παραλιακό δρόμο μεσογειακού στιλ, ενώ ο σχεδιασμός παραπέμπει σε ελληνικό νησί.
Όπως τόνισε χθες σε συνάντηση με δημοσιογράφους ο διευθύνων σύμβουλος της Flisvos Marina Σταύρος Kατσικάδης, η εταιρεία είναι κερδοφόρα και παράγει πολλαπλασιαστικό όφελος για όλη τη γύρω περιοχή και όχι μόνο. Τόνισε πως το 2018 τα έσοδα έφτασαν στα 14 εκατ. ευρώ και τα λειτουργικά κέρδη περί τα 3 εκατ. ευρώ, ενώ εκτίμησε πως παρόμοιες θα είναι οι επιδόσεις και για το 2019.
Αναφέρθηκε και στα προβλήματα που υπάρχουν στον κλάδο ο οποίος είναι εντελώς αναξιοποίητος στη χώρα μας, με τεράστια προβλήματα λόγω γραφειοκρατίας αλλά και απουσίας σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου. Επισήμανε ότι στη χώρα μας υπάρχουν 148 χωροθετημένοι τουριστικοί λιμένες, όμως λειτουργούν μόνο οι 60 εξ αυτών, ενώ υπάρχουν εν λειτουργία 30 μαρίνες με τις βασικές υπηρεσίες.
Παράλληλα, τόνισε πως δεν υπάρχει... ΟΔΔΥ (Διεύθυνση Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού) για σκάφη, όπως γίνεται με τα αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα εκατοντάδες σκάφη να σαπίζουν στις ελληνικές θάλασσες (Σαλαμίνα, Σκαραμαγκά, Αργοσαρωνικό και αλλού) χωρίς ο ιδιώτης να μπορεί να επέμβει, ακόμη και αν έχει υπό τη δικαιοδοσία του την έκταση, όπως γίνεται με τη Μαρίνα Φλοίσβου.
Η αφετηρία και η εξέλιξη
Η αφετηρία για τη νέα εποχή της Flisvos Marina ξεκινά το 2002 όταν η ETA έκανε διεθνή διαγωνισμό για την διαχείριση και εκμετάλλευσή της για τα επόμενα 40 χρόνια, με νικητή το σχήμα Lamda Technol Flisvos Marina (με leader τη Lamda Development του Oμίλου Λάτση). Σήμερα η ΕΤΑ που εκπροσωπεί το δημόσιο ελέγχει το 22,77%, ενώ η Lamda Flisvos Marina A.E. Έχει το 77,23%.
H συμφωνία υπογράφτηκε ενάμιση χρόνο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ήτοι τον Ιανουάριο του 2003 και έκτοτε ξεκίνησαν οι μεγάλες δομικές αλλαγές, μέσα από επενδύσεις που έχουν ξεπεράσει τα 55 εκατ. ευρώ. Η Lamda Flisvos Marina ανέλαβε τη δέσμευση για την υλοποίηση σειράς έργων με στόχο την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της, προκειμένου να καταστεί VIP μαρίνα.
Έως τότε, η περιοχή είχε γίνει απρόσιτη, «νεκροταφείο» σκαφών, εν μέσω γενικευμένου πλιάτσικου και σκουπιδιών πάσης φύσεως.
Αξίζει να σημειωθεί πως με βάση μελέτες, για κάθε ένα ευρώ που δαπανάται για ελλιμενισμό σε μία μαρίνα, δαπανώνται 5-10 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους για καύσιμα, προμήθειες, τροφοδοσία, υπηρεσίες εξυπηρέτησης, συντήρηση και άλλες υποχρεώσεις.
Άρα μια αγορά της τάξης των 50 εκατ. ευρώ, που είναι σήμερα οι (αναξιοποίητες κατά βάση) ελληνικές μαρίνες, δύναται να φέρει πάνω από 400 εκατ. σε έσοδα για όλες τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις.
Ο απολογισμός δράσεων της Μαρίνας Φλοίσβου
Χθες η Lamda Flisvos Marina Α.Ε. έδωσε στη δημοσιότητα τον πρώτο Απολογισμό Δράσεων Βιώσιμης Ανάπτυξης για το 2018, με αφορμή τη συμπλήρωση 17 χρόνων λειτουργίας.
Ο Απολογισμός έχει συνταχθεί βάσει των κατευθυντήριων οδηγιών του Global Reporting Initiative (GRI Standards) σε συμφωνία με τις αρχές καθορισμού περιεχομένου (Συμπερίληψη Ενδιαφερόμενων Μερών, Πλαίσιο Βιωσιμότητας, Ουσιαστικότητα, Πληρότητα).
Η Μαρίνα Φλοίσβου, έχοντας κερδίσει ανώτατες διακρίσεις και παγκόσμια αναγνώριση, επιδιώκει το σύνολο των ενδιαφερομένων μερών να γνωρίσει, αλλά και να αξιολογήσει τις επιδόσεις της, σε βασικούς άξονες της βιώσιμης ανάπτυξης, όπως:
· Υπεύθυνη Εταιρική Διακυβέρνηση.
· Ποιότητα στην καθημερινή λειτουργία για πελάτες και επισκέπτες.
· Προτεραιότητα στο Ανθρώπινο Δυναμικό.
· Ολοκληρωμένη Περιβαλλοντική Πολιτική.
· Κοινωνική Συνεισφορά.
Ενδεικτικές πρωτοβουλίες και δράσεις που αναπτύχθηκαν την προηγούμενη χρονιά ήταν η εβδομαδιαία γιορτή της βιοποικιλότητας, η εκστρατεία για τη μείωση πλαστικών μιας χρήσης, η τοποθέτηση συσκευής περισυλλογής μικροπλαστικών στο θαλάσσιο χώρο της μαρίνας (seabin) και η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση πελατών, επισκεπτών και δημοτών του Παλαιού Φαλήρου σε θέματα ασφάλειας, οδικής συμπεριφοράς καθώς και στο κρίσιμο θέμα της ρύπανσης των αγωγών ομβρίων με τη βοήθεια σχετικών ενημερωτικών εντύπων.
Σε δήλωσή του ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Σταύρος Κατσικάδης τόνισε πως «Δημιουργούμε αξία για όλους. Για το θαλάσσιο τουρισμό, για τους μετόχους μας, τους εργαζόμενούς μας, τους πελάτες μας, τους επισκέπτες μας, το περιβάλλον και την κοινωνία στην οποία δραστηριοποιούμαστε και προς την οποία θέλουμε να ανταποδίδουμε υπεύθυνα. Αυτή η φιλοσοφία δημιουργίας αξίας για όλους, βρίσκεται στο επιχειρηματικό "DNA" της Lamda Flisvos Marina.
Η στρατηγική της εταιρείας συνεχίζει να εστιάζει και για το έτος 2020 στην τεχνολογία, στο περιβάλλον και στην εκπαίδευση. Δρομολογούνται έργα και δράσεις όπως η εγκατάσταση φορτιστών για ηλεκτρικά οχήματα στους χώρους στάθμευσης της μαρίνας, η κομποστοποίηση των πράσινων αποβλήτων (green waste) από το πάρκο, η διαμόρφωση νέων χώρων πρασίνου στον προλιμένα, η συμμετοχή σε νέες εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες όπως το Junior Achievement Greece, καθώς και η ανάπτυξη εφαρμογής ειδικού προγράμματος για επικοινωνία και εξυπηρέτηση πελατών χωρίς χρήση χαρτιού (paperless).
Πιστοποιήσεις και διακρίσεις
Αξίζει να σημειωθεί πως η Flisvos Marina έχει πολλαπλές βραβεύσεις όπως η πιστοποίηση της οργάνωσης και του συστήματος διαχείρισης της μαρίνας στα θέματα ποιότητας και προστασίας του περιβάλλοντος κατά ISO9001 και ISO14001 και η συνεχή βράβευσή της με τη Γαλάζια Σημαία από το 2007, την διάκρισή της EFQM-Committed to Excellence 4star.
Επίσης κέρδισε την υψηλότερη διάκριση 5 Gold Anchors Platinum, του παγκόσμιου θεσμού Global Gold Anchor Scheme του Yacht Harbour Association (TYHA) και ξεχωρίζει ανάμεσα στις πιο αξιόλογες μαρίνες όλου του κόσμου. Πρόκειται μόλις για τη δεύτερη mega-yacht μαρίνα στην Ευρώπη που λαμβάνει τη διαπίστευση Platinum, ενώ παράλληλα είναι και η πρώτη και μόνη μαρίνα στη Nοτιανατολική Mεσόγειο που ξεπερνά τις πέντε Xρυσές Άγκυρες.
Αυτή η διάκριση δίνεται αφού... σκανάρονται υποδομές και υπηρεσίες σε έξι κρίσιμες κατηγορίες, όπως θαλάσσιες και χερσαίες εγκαταστάσεις και υποδομές, εξυπηρέτηση των πελατών, διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου, ευρύτερος σχεδιασμός, περιβαλλοντικά θέματα κ.λπ.