Τα Jumbo έκλεισαν το 2021 με ιστορικό ρεκόρ λειτουργικών (305 εκατ. ευρώ) και καθαρών κερδών (217 εκατ. ευρώ) έχοντας πρακτικά μια χρήση με δύο μήνες λιγότερους από το 2019 όπου είχαν σημειώσει καθαρή κερδοφορία 178 εκατ. ευρώ. Θα μπορέσει το 2022 να επαναλάβει ο όμιλος αυτή την επίδοση; Η απάντηση είναι «σίγουρα όχι» και έρχεται από το στόμα του διευθύνοντος συμβούλου και μεγαλομετόχου της εταιρίας κ. Απόστολου Βακάκη. Η κατηγορηματική αυτή δήλωση πατάει στο ότι όλες οι ενδείξεις από την πλευρά του κόστους παραμένουν αρνητικές: Μεταφορικό κόστος, πρώτες ύλες, ενέργεια, μισθοδοσία βρίσκονται σε υψηλότερα επίπεδα με τα δύσκολα να έρχονται στο β’ εξάμηνο της χρονιάς.
Μάλιστα η διοίκηση δε δίστασε να αναφέρει ότι «τα πράγματα θα βελτιωθούν αφού πρώτα γίνουν χειρότερα» αναμένοντας την κατανάλωση να βρει νέα σημεία ισορροπίας σε βάθος χρόνου ενσωματώνοντας τις αυξήσεις των τιμών και τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος. Ο βασικός στόχος για το 2022 είναι η αύξηση των πωλήσεων που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θα κινηθεί μεταξύ 2-5%. Δεδομένου ότι το α’ τρίμηνο έκλεισε με αύξηση 22% θα πρέπει να αναμένουμε σημαντική επιβράδυνση στα επόμενα δύο τρίμηνα και σίγουρα πολύ μεγαλύτερη στο δ’ τρίμηνο λόγω της εποχικότητας της Χριστουγεννιάτικης περιόδου που αντιστοιχεί στο 38% των συνολικών πωλήσεων της χρονιάς.
Από την άλλη πλευρά το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου σε επίπεδο ομίλου τρέχει με καλύτερους ρυθμούς από το α’ τρίμηνο σε επίπεδο γεωγραφικών πωλήσεων με την Ελλάδα να βρίσκεται στο +77% στις 100 ημέρες της χρήσης (α’ τρίμηνο +48%), την Κύπρο στο +25% (Q1:22 +27%), τη Βουλγαρία στο -5% (Q1:22 -12%) και τη Ρουμανία στο -9% (Q1:22 -12%). Επομένως, η εκτίμηση αυτή έρχεται να βάλει κάποιες πολύ απαισιόδοξες εκτιμήσεις για την πορεία των τάσεων της ζήτησης για τα 2/3 της χρήσης που απομένουν. «Οι απαισιόδοξες εκτιμήσεις δεν είναι μοιραίες σε αντίθεση με τις αισιόδοξες» ανέφερε ο κ. Βακάκης υπερθεματίζοντας λέγοντάς ότι «διανύουμε μια περίοδο που οι αγορές υποεκτιμούν τους κινδύνους και η ορατότητα είναι μηδενική».
Παρά τη μετριοπαθή εκτίμηση για αύξηση των πωλήσεων, το άνω εύρος των εκτιμήσεων της διοίκησης θέλει τη Jumbo φέρνει κέρδη 195 εκατ. ευρώ το 2022 μειωμένα κατά 9% σε σχέση με το 2021 υπονοώντας μείωση του μικτού περιθωρίου στο 52% (επίπεδα 2019/2020) από το ασυνήθιστα υψηλό 55,7% το 2021. Τα 174 εκατ. ευρώ που είναι το χαμηλό του εύρους στην κερδοφορία μπορεί να θεωρηθούν ότι είναι ένα δυσμενές σενάριο στο οποίο πέρα από την επίδραση του αυξημένου κόστους περιλαμβάνεται και μια ακραία εκδοχή επανάκαμψης των περιορισμών στα καταστήματα πιθανόν λόγω κάποιων μεταδοτικότερων παραλλαγών της πανδημίας.
Στα θετικά ακούσματα της παρουσίασης είναι η πρόθεση για επανάληψη του περυσινού μερίσματος (78 λεπτά ανά μετοχή) αλλά και το πρόγραμμα αγορών ιδίων μετοχών έως 10% του μετοχικού κεφαλαίου. Με ιστορικά δεδομένα ο δείκτης τιμής προς κέρδη κινείται κάτω από τις 10 φορές ενώ σε όρους επιχειρηματικής αξίας προς λειτουργικά κέρδη το Jumbo διαπραγματεύεται στις 5 φορές, μια προσέγγιση εξαιρετικά συντηρητική λαμβάνοντας ίσως υπόψη και κινδύνους που δεν υπάρχουν.
Για όσους συμμετείχαν χθες για πρώτη φορά σε τηλεδιάσκεψη της Jumbo πιθανόν τα ακούσματα να μην ήταν και τα καλύτερα δυνατά, να αύξησαν τις ανησυχίες τους και να δημιούργησαν περισσότερους δισταγμούς ως προς τη χρηματιστηριακή της πορεία. Για εμάς τους υπόλοιπους ήταν μια ακόμα μέρα στο γραφείο.