Θυμάμαι πριν από μερικά χρόνια σε μια συνάντηση με έναν διαχειριστή στο Λονδίνο που συζητούσαμε για τις ευκαιρίες που έχει η ελληνική αγορά. Κάποια στιγμή η κουβέντα πήγε στο Folli – Follie και στην αφύσικη (για τα δεδομένα που ήταν γνωστά εκείνη την εποχή) χαμηλή αποτίμηση που είχε.
Ο διαχειριστής σταμάτησε τη συζήτηση, σηκώθηκε και με φώναξε να έρθω στο παράθυρο το γραφείου του. Στον απέναντι ακριβώς δρόμο ήταν ένα κατάστημα της αλυσίδας «Links» θυγατρικής της FF. «Παρατηρώ κάθε μέρα τον κόσμο που μπαίνει μέσα στο μαγαζί. Και ειλικρινά δεν μπορώ να καταλάβω πώς ένα κατάστημα που τις περισσότερες ώρες τις ημέρας είναι άδειο έχει αυτό το τζίρο».
Η υπόθεση Folli – Follie έβαλε στο τραπέζι την αξιοπιστία των αριθμών με τον δύσκολο τρόπο. Έδειξε ωστόσο ότι η επιτόπια έρευνα για μια κατάσταση που μοιάζει αφύσικη μπορεί να δώσει απαντήσεις. Αν η έρευνα παρουσιάζει δυσκολίες λόγω απόστασης ή της φύσης του αντικειμένου της δραστηριότητας μια κουβέντα με τον ανταγωνισμό, του προμηθευτές ή τους πελάτες μπορεί να είναι ιδιαιτέρως κατατοπιστική. Ακόμα καλύτερα είναι αν ο επενδυτής είναι ο ίδιος πελάτης της εταιρείας.
Πολύ πρόσφατα επισκέφθηκα ένα κατάστημα της Jumbo, από τα μεγαλύτερα του ομίλου. Πέρα από την ικανοποίηση των εορταστικών αναγκών σε χριστουγεννιάτικα στολίδια και μικροπράγματα είχε ενδιαφέρον το ταξίδι στο μαγαζί: Είτε πάρει κανείς ένα τσιμπιδάκι είτε ένα σετ εργαλείων θα χρειαστεί να διανύσει όλο το μαγαζί, αυτή είναι μια συνταγή που εφαρμόζει το Jumbo από πάντα. Ό έλεγχος των πιστοποιητικών γινόταν με τυπικότητα στην είσοδο στο μαγαζί, τα ράφια ήταν γεμάτα με εμπορεύματα, και οι ουρές στα ταμεία είχαν σταθερά τέσσερις με πέντε πελάτες σε αναμονή.
Η μέση απόδειξη στις ουρές των ταμείων για το χρόνο που περίμενα ήταν περίπου 50 ευρώ τα οποία ωστόσο δεν ήταν όλα χριστουγεννιάτικα είδη. Στην έξοδο από το μαγαζί το πάρκινγκ ήταν γεμάτο και η ροή στην είσοδο παρέμενε ομαλή παρά τον έλεγχο.
Όλα αυτά δεν θα είχαν κανένα νόημα αναφοράς αν ήμασταν σε μια κανονική οικονομική περίοδο χωρίς προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και χωρίς περιορισμούς στις εισόδους των καταστημάτων. Η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων αποτελεί το 30% των ετήσιων πωλήσεων για πολλές εταιρείες λιανικής και το Jumbo είναι μια από αυτές.
Χθες, μας ανακοίνωσε κέρδη προ φόρων και τόκων 164 εκατ. ευρώ για το εννεάμηνο ενώ το περιθώριο λειτουργικών κερδών ανέβηκε από το 31,2% πέρυσι στο 35,2%. Ακόμα πιο εντυπωσιακό ήταν το ύψος του καθαρού ταμείου το οποίο έφθασε τα 460 εκατ. ευρώ και ισοδυναμεί σχεδόν με το 27% της κεφαλαιοποίηση της εταιρείας.
Με αυτά τα δεδομένα το Jumbo δύσκολα θα δείξει κερδοφορία φέτος κάτω από 150 εκατ. ευρώ. Με αυτή την εκτίμηση η διαπραγμάτευση γίνεται με το ζόρι στις 11 φορές την εκτιμώμενη κερδοφορία. Με τα ως τώρα δεδομένα δεν λες τη μετοχή ακριβή, ειδικά σε μια αγορά που έχει τρέξει σε άλλους κλάδους πολύ.
Μπορεί όλη αυτή η γκρίνια που συνοδεύει τις ανακοινώσεις των μεγεθών («χαμένη χρονιά», «δραματική μείωση στο κοντινό μέλλον», «αθέμιτος ανταγωνισμός» κλπ) να λειτουργεί αποτρεπτικά και να βάζει μπροστά επιφυλάξεις σε μια εταιρεία που «κόβει μονίμως χρήμα».
Μάλλον κάποιοι κάνουν λάθος, επενδυτικά τουλάχιστον. Το γκισέ πάντως λάθος δεν κάνει.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.