Με πατημένο το γκάζι και ανεκτέλεστο υπόλοιπο που μαζί με τα μη συμβασιοποιημένα έργα ξεπερνά τα 9,5 δισ. ευρώ οι «big 5» του κλάδου μπαίνουν στο 2022 με υπό διεκδίκηση έργα άνω των 7,5 δισ. ευρώ με το σύνολο του έτους να διαμορφώνει τις συνθήκες για ιστορικά υψηλό ανεκτέλεστο και μάλιστα χωρίς την ουσιαστική συμβολή έργων του εξωτερικού, όπως στο παρελθόν.
Η έκρηξη της κατασκευαστικής δραστηριότητας, τα ΣΔΙΤ, η δημοπράτηση των έργων που θα χρηματοδοτηθούν με κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης, ύψους 30 δισ. για το 2021-2022 και από το νέο ΕΣΠΑ, ύψους 26,2 δισ. (2021-2027) και το μεγάλο πακέτο σιδηροδρομικών διαγωνισμών ύψους 4 δισ. ευρώ που προωθούν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μαζί με την ΕΡΓΟΣΕ εντός του Ιανουαρίου δημιουργούν τις προϋποθέσεις για διόγκωση του ανεκτέλεστου σε ιστορικά υψηλά.
Ήδη μέχρι το τέλος του 2021 θα βρίσκονται σε εξέλιξη 20 έργα ΣΔΙΤ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με συνολικό προϋπολογισμό πάνω από πέντε (5) δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ για τους 6 διαγωνισμούς που θα συνδέσουν σημαντικούς λιμένες της χώρας με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο η αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος έχει οριστεί για το αργότερο τέλη Ιανουαρίου.
Τα αποτελέσματα εννεαμήνου έδειξαν την παρακαταθήκη με την οποία οι μεγάλοι των κατασκευών, ήτοι οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος και Intrakat, μπαίνουν στην μάχη για την διεκδίκηση των έργων.
Με βάση τα όσα ανακοίνωσαν οι εταιρείες το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων συμβάσεων τους ξεπερνά τα 7 δισ. ευρώ, και αν σε αυτό το ποσό προστεθούν οι προς υπογραφή συμβάσεις τότε το συνολικό χαρτοφυλάκιο έργων και συμβάσεων προς εκτέλεση φθάνει πλέον τα 9,5 δισ. ευρώ.
Οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι σε μια συγκυρία με πολλές μεταβλητές αλλά σημαντικές ευκαιρίες προσπαθούν να διεκδικήσουν μερίδιο από την μεγαλύτερη πίτα έργων που ξεπερνά κατά πολύ τα 40 δισ. ευρώ, να δημιουργήσουν μετοχικές υπεραξίες, κάποιοι από αυτούς να διεκδικήσουν σημαντικότερη θέση στην σκακίερα και να ενισχύσουν τα περιθώρια κερδοφορίας τους.
Η πίτα των έργων αφορά σε όλων των ειδών τις υποδομές όπως οδικά, σιδηροδρομικά, φράγματα, λιμενικά, κτιριακά, απορρίμματα, ακίνητα μέσα από διάφορα χρηματοδοτικά μοντέλα με σημαντικότερα τα Ταμείο Ανάκαμψης, ΣΔΙΤ, ΠΔΕ, ΕΣΠΑ αλλά και σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις από το ΤΑΙΠΕΔ. Σημαντικές ωστόσο είναι και οι ιδιωτικές επενδύσεις και τις ιδιωτικές επενδύσεις πολλών δις ευρώ με κυρίαρχη αυτή του Ελληνικού.
Προς ανεκτέλεστο 4,5 δισ. ευρώ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Σε εταιρικό επίπεδο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κρατά τα σκήπτρα σε ανεκτέλεστο το οποίο από μόνο του αποτελεί το μισό σχεδόν των 5 μεγάλων των κατασκευών καθώς προσεγγίζει τα 4,5 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα όσον αφορά στο ανεκτέλεστο υπογεγραμμένων συμβάσεων, αυτό διαμορφώνεται σε 2,4 δισ. ευρώ με το 88% να αφορούν έργα στην Ελλάδα και 12% εκτός συνόρων, Αν στα 2,4 δισ. προστεθούν ενεργειακά έργα, το κατασκευαστικό αντικείμενο της Εγνατίας Οδού, το καζίνο στο Ελληνικό και το βόρειο τμήμα του Ε 65 το νούμερο φθάνει το ιλιγγιώδες ποσό των 4,5 δισ. ευρώ.
Ο κλάδος
Από την άλλη το ανεκτέλεστο της Ελλάκτωρ ανέρχεται σε 2 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβάνοντας νέα έργα οι συμβάσεις των οποίων έχουν υπογραφεί ή αναμένεται να υπογραφούν. Σημειώνεται ότι οι διαδικασίες με το μετοχικό πόλεμο στην εταιρεία αποτυπώνονται στο ανεκτέλεστο το οποίο στο τέλος 2020 ήταν στα 1,8 δισ. ευρώ
Τα 1,68 δισ. ευρώ φθάνει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου ΑΒΑΞ που στις 30.09.2021, το τμήμα των υπογεγραμμένων συμβάσεων κατασκευαστικών έργων που δεν έχει αποτυπωθεί στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις ως προς την παραγωγή εσόδων και εξόδων έφτανε τα 1,46 δισ. ευρώ, έναντι 650 εκατ. ευρώ στα μέσα του τρέχοντος έτους και σχεδόν 1 δισ. ευρώ στο τέλος του 2020.
Στην αύξηση του ανεκτέλεστου υπολοίπου στο γ’ τρίμηνο του έτους συνέβαλε η υπογραφή της σύμβασης για τη νέα Γραμμή 4 του Αττικού Μετρ, ενώ ήδη στο δ’ τριμήνου του έτους, η ΑΒΑΞ έχει υπογράψει μικρό αριθμό νέων συμβάσεων. Αν συνυπολογιστούν τα παραπάνω έργα το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου ανέρχεται σε 1,68 δισ. περίπου.
Δυναμικά έχει μπει στη διεκδίκηση έργων σχεδόν σε κάθε τομέα και η εταιρεία Μυτιληναίος. Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη παρουσίαση της διοίκησής του ο Τομέας Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης που αφορά στα έργα από το 4ο τρίμηνο του 2020 έχει αρχίσει να αποδίδει θετικά αποτελέσματα, με αφετηρία την αύξηση του ανεκτέλεστου υπολοίπου εντός του 2020, την εκτέλεση των υπαρχόντων συμβολαίων καθώς και την ανάληψη νέων έργων. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των συμβασιοποιημένων έργων έχει διαμορφωθεί σε 898 εκατ. ευρώ, ενώ συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο συμβασιοποίησης, το σύνολο φτάνει το 1,65 δισ. ευρώ.
Τα 800 εκατ. ευρώ προσεγγίζει το χαρτοφυλάκιο έργων του ομίλου Intrakat, αν συνυπολογιστεί το ανεκτέλεστο υπόλοιπο και το ύψος των συμβάσεων που πρόκειται να υπογραφούν. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα εννεαμήνου, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων στις 30.09.2021 ανήλθε σε 419 εκατ. ευρώ, ενώ έως σήμερα ο όμιλος έχει μειοδοτήσει σε επιπλέον έργα ύψους 382 εκατ. ευρώ για τα οποία αναμένει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες συμβασιοποίησής τους.
Οι νέες συμβάσεις έργων που υπέγραψε ο Όμιλος στο πρώτο εννεάμηνο του 2021 ανέρχονται σε 194 εκατ. ευρώ. Προ ημερών μόλις η εισηγμένη ανακοίνωσε και την υπογραφή συμφωνίας κατασκευής ξενοδοχειακού συγκροτήματος στο Καλό Λιβάδι Μυκόνου, προϋπολογισμού 67 εκατ. ευρώ, ενώ στο πλαίσιο δημοπρατήσεων έργων ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεων έχει υποβάλει προσφορές και έχει προεπιλεγεί σε διαγωνισμούς συνολικής αξίας 2,5 δισ. ευρώ.