Σε μία από τις πλέον παραγωγικές φάσεις έχει εισέλθει ο κλάδος των κατασκευών με το ανεκτέλεστο των big 4 των κατασκευών να ξεπερνά τα 15 δισ. ευρώ και έργα 14 δισ. ευρώ να είναι στις ράγες υλοποίησης, εκ των οποίων τα 5,5 δισ. ευρώ έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί, ενώ έρχονται τα μεγάλα έργα των ΒΟΑΚ και Αττικής Οδού.
Η κυβέρνηση φαίνεται πως κέρδισε το στοίχημα αφού από το πρόγραμμα των 15 δισ. ευρώ της τετραετίας 2019 - 2023 έχουν δημοπρατηθεί έργα 14 δισ. ευρώ. Ωστόσο το μεγάλο πλέον στοίχημα έχει μετατοπιστεί στην έλλειψη εργατικού δυναμικού, αλλά και στην υποστήριξη από το τραπεζικό σύστημα μέσω της χρηματοδότησης, όπου είναι αναγκαία όπως στις παραχωρήσεις και στην έκδοση εγγυητικών επιστολών. Πρόκειται για δύο από τα σημαντικότερα ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν το επόμενο διάστημα προκειμένου να μην «εκτροχιαστεί» το μεγάλο πρόγραμμα υποδομών.
Ο αρμόδιος υφυπουργός, Γιώργος Καραγιάννης ανέφερε ότι το θέμα των εγγυητικών απασχολεί το υπουργείο Υποδομών και για την αντιμετώπισή του βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση με το υπουργείο Οικονομικών.
Ο ίδιος τόνισε πως είναι αναγκαία η συστράτευση δημοσίου και τεχνικών εταιρειών για την υλοποίηση των έργων, ενώ εκτίμησε πως η κατασκευαστική αγορά θα ανταποκριθεί.
Αναφερόμενος στα έργα που έρχονται αλλά και στον τρόπο που θα δημοπρατηθούν στάθηκε στις τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, προς Ραφήνα και Λαύριο, καθώς και τη σήραγγα Ηλιουπόλεως που θα ενώσει τον αστικό αυτοκινητόδρομο με το έργο του Ελληνικού, οι οποίες στην παρούσα φάση βρίσκονται στη φάση του σχεδιασμού, λέγοντας ότι θα προκηρυχθούν με ένα ενιαίο διαγωνισμό.
Tο ενιαίο αυτό έργο υψηλού προϋπολογισμού (μόνον η σήραγγα της Ηλιουπόλεως εκτιμάται ότι θα είναι έργο άνω του 1 δισ. ευρώ) όπως είπε ο υφυπουργός δεν θα είναι δημόσιο, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα πρόκειται για ΣΔΙΤ ή για παραχώρηση.
Όσον αφορά στη σήραγγα της Ηλιουπόλεως που σχετίζεται άμεσα με την μεγάλη ανάπτυξη του Ελληνικού πρέπει να σημειωθεί ότι οι μελέτες ωριμάζουν σε συνεργασία με τη Lamda Development, ενώ εν συνόλω για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού φαίνεται ότι είναι πιθανό να εξεταστεί και η μέθοδος των πρότυπων προτάσεων που προετοιμάζονται από τεχνικές εταιρείες. Η αστική σήραγγα Ηλιούπολης μήκους 3 χιλιομέτρων θα ξεκινά από το στρατόπεδο Σακκέτα στον Υμηττό και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, κοντά στο εμπορικό κέντρο στα σύνορα Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης. Στη συνέχεια το έργο περιλαμβάνει ανισόπεδους κόμβους μέχρι το ύψος της Γλυφάδας.
Αττική Οδός, ΒΟΑΚ και Γραμμή 2 Μετρό
Η κατάθεση των προσφορών για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού μετατίθεται για τις 10 Ιουλίου, ενώ παρά το ότι έχει προγραμματιστεί για τις 8 Μαΐου η κατάθεση των προσφορών για την παραχώρηση του Βορείου Οδικού Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), εκτιμάται ότι και εκεί μπορεί να υπάρξει επέκταση του χρονοδιαγράμματος. Οι τεχνικές εταιρείες που θα καταθέσουν προσφορές θα κριθούν με βάση την πρότασή τους για τη συμβολή του δημοσίου στα διόδια και το κόστος του έργου.
Οσον αφορά στη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ, ενέκρινε τους όρους της σύμβασης και αυτή διανεμήθηκε στους ενδιαφερόμενους 8 επενδυτές για να προετοιμάσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους.
Η σύμβαση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων που οριστικοποιήθηκε σε συνεννόηση με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προβλέπει αλλαγή ως προς την αναπροσαρμογή του διοδίου στην πενταετία, από τα 2,50 ευρώ που όρισε στις αρχές του έτους η κυβέρνηση έναντι των 2,80 που είναι σήμερα η τιμή του διοδίου και ισχύει από το 2005.
Αλλαγή που κρίνεται σημαντική για τους υποψήφιους επενδυτές, και ανοίγει το δρόμο για αλλαγή στις τιμές των διοδίων ανάλογα με την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Η παραχώρηση του ΒΟΑΚ προϋπολογισμού 1,7 δισ. ευρώ, αναμένεται να καταθέσουν προσφορές η ΓΕΚ Τέρνα, η Άβαξ σε κοινοπραξία με την EGIS Projects και η Άκτωρ Παραχωρήσεις σε κοινοπραξία με την Μυτιληναίος.
Συνολικά το έργο του ΒΟΑΚ (εκτός από την παραχώρηση περιλαμβάνει δημόσιο έργο και ΣΔΙΤ για τα οποία έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις ανάθεσής τους) ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό έχουν εξασφαλιστεί για τον μεγάλο αυτοκινητόδρομο της Κρήτης πόροι άνω του 1 δισ. ευρώ. Για το έργο παραχώρησης 800 εκατ. ευρώ (600 εκατ. από το ΕΣΠΑ και 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης) για το ΣΔΙΤ 90 εκατ. ευρώ από το ΤΑ και 186 εκατ. επίσης από το ΤΑ για το τμήμα του έργου που θα γίνει ως δημόσιο έργο.
Για την εφαρμογή, διοδίων, ηλεκτρονικών-αναλογικών με τα χιλιόμετρα που διανύει κανείς, το υπουργείο Υποδομών σε συνεργασία με τους κατασκευαστές δεν έχουν καταλήξει ακόμα στην τεχνική λύση, ωστόσο, σύμφωνα με τον υφυπουργό, οι σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν σύντομα.