Του Απόστολου Σκουμπούρη
Γκρίνια και διαφωνίες προκαλεί σε πολλές επιχειρήσεις η προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση, στην οποία προβλέπεται εργοδοτική εισφορά υπέρ ΕΔΟΕΑΠ ποσοστού 2% επί του ετήσιου κύκλου εργασιών κάθε επιχείρησης ή εκμετάλλευσης.
Μετά τις αντιδράσεις από την Ένωση Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΙΗΕΑ) που πρόσφατα με επίσημη ανακοίνωσή της εξέφρασε τις διαφωνίες της για τον τρόπο υπολογισμού αυτού του 2%, προτείνοντας κάποιες άλλες λύσεις και όχι επιβολή ποσοστού στο τζίρο, αντιδράσεις προκύπτουν και από τις δύο συνδρομητικές πλατφόρμες της χώρας, Nova και Cosmote.
Σ'' αυτό που διαφωνούν όλες οι επιχειρήσεις πέριξ του τύπου είναι στο ότι το «κόμιστρο» του 2% υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ μπαίνει στο σύνολο του τζίρου και όχι στα διαφημιστικά έσοδα. Σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες εταιρειών Τύπου και δη εφημερίδων, αν εφαρμοστεί το μέτρο θα δυσχεράνει ακόμη περισσότερο τον αγώνα επιβίωσης των εκδοτικών επιχειρήσεων.
Σ'' ό,τι αφορά τη συνδρομητική τηλεόραση, το 2% επιβάλλεται στο σύνολο του τζίρου τους (που στο μεγαλύτερο ποσοστό του προέρχεται από τις συνδρομές) και όχι στα έσοδα από τη διαφήμιση, όπως πιστεύουν ότι θα έπρεπε να γίνεται οι άνθρωποι των πλατφορμών.
Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι η συνδρομητική τηλεόραση είναι ήδη επιβαρυμένη με πολλούς άμεσους αλλά και παράπλευρους φόρους, που πλέον έχουν αλλοιώσει εντελώς το προφίλ αυτής της αγοράς, ως επιχειρηματική πρωτοβουλία με (εύλογο) στόχο το κέρδος.
Όπως σημειώνουν άνθρωποι του χώρου, η συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα επιβαρύνεται από:
·Τα τέλη άδειας δορυφορικής τηλεόρασης (που φτάνουν έως 3%)
·Τον φόρο συνδρομητικής τηλεόρασης ύψους 10%, που ξεκίνησε την 1η Ιουλίου 2016.
·Επίσης, ένα συνολικό ποσοστό περίπου 1,8% επί του κύκλου εργασιών της συνδρομητικής τηλεόρασης αποδίδεται σε Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων (π.χ. ΑΕΠΙ).
Συνολικά, σήμερα, από τα 100 ευρώ που πληρώνει ένας συνδρομητής σε κάποια από τις δύο πλατφόρμες, περισσότερα από τα 40 ευρώ πηγαίνουν σε φόρους και σε ανταποδοτικά τέλη υπέρ τρίτων!
Εκεί αποδίδουν οι άνθρωποι της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα το γεγονός ότι εδώ και περίπου ένα χρόνο αυτή η αγορά παρουσιάζει εμφανή σημάδια κόπωσης, χωρίς αύξηση νέων συνδρομών, παρ'' ότι το ποσοστό διείσδυσης σε σχέση με ξένες χώρες παραμένει ακόμη χαμηλό.
Οι ίδιοι τονίζουν ότι η επιβολή φόρων ουσιαστικά ανέκοψε την ανάπτυξη στη συνδρομητική τηλεόραση, καθώς ήρθε συνδυαστικά με τη διαρκώς επιδεινούμενη κρίση σ'' όλη την αγορά.
Παράλληλα, αφήνουν να εννοηθεί ότι η επιπλέον επιβολή του 2% τελικά θα επιβαρύνει κι άλλο τους ίδιους τους καταναλωτές, μιας και δεν μπορούν πλέον οι πάροχοι να απορροφήσουν άλλη φορολογική επιβάρυνση.
Όλα αυτά, λαμβάνουν χώρα σε μια συγκυρία που οι τράπεζες αναζητούν επενδυτές για τη Forthnet, καθώς πρόσφατα έκαναν χρήση του δικαιώματος της μετατροπής του Ομολογιακού Δανείου (ΜΟΔ) σε μετοχές, με αποτέλεσμα πλέον να έχουν αποκτήσει ποσοστό 32,76% στο μετοχικό κεφάλαιο της εισηγμένης και είναι πλέον ο μεγαλύτερος μέτοχός της.
Η κόπωση της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα
Παρ'' ότι στην Ελλάδα η συνδρομητική τηλεόραση δεν έχει «πιάσει» τα ποσοστά που έχει σε ξένες, πιο ώριμες αγορές, εντούτοις εδώ και αρκετό καιρό παρουσιάζει εμφανή σημάδια κόπωσης, κάτι που μαρτυρά και το «κάθισμα» νέων συνδρομών.
Παρ'' ότι περίπου 950 χιλιάδες νοικοκυριά (καταστήματα διασκέδασης, καφέ, πρακτορεία Προ-Πο κ.λπ.) έχουν κάποια συνδρομητική πλατφόρμα, εντούτοις η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα είναι στο 25% περίπου, πολύ χαμηλότερα από άλλες χώρες που οι συνδρομητικές υπηρεσίες έχουν υψηλότερη διείσδυση.
Υπάρχουν φυσικά και καταστήματα διασκέδασης ή Προ-Πο που διαθέτουν και τις δύο συνδρομητικές πλατφόρμες, οπότε καταγράφεται και ένας βαθμός επικάλυψης, χωρίς όμως να υπάρχουν ακριβή στοιχεία επ'' αυτού.
Στο τέλος του 2ου τριμήνου του 2017 η Cosmote TV είχε 503.800 συνδρομητές, ευρισκόμενη στην πρώτη θέση της σχετικής αγοράς. Στο τέλος του 2016 οι συνδρομητές της Cosmote TV ήταν λίγο πάνω από τις 500 χιλιάδες, όσες δηλαδή είναι και σήμερα περίπου, άρα δεν υπήρξε αύξηση.
Το ιστορικό υψηλό της Nova TV ήταν στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2015 όταν έφτασε στις 509.088. Στο τέλος του πρώτου 6μήνου του 2016 οι συνδρομητές της ήταν 460.252, ενώ η εκτίμηση είναι ότι πλέον βρίσκεται περίπου στους 450.000 χρήστες.
Φωτογραφία: SOOC