Κρυφτούλι της κυβέρνησης με τις αποκρατικοποιήσεις ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ

Κρυφτούλι της κυβέρνησης με τις αποκρατικοποιήσεις ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ

Του Γιώργου Φιντικάκη

Στάχτη στα μάτια των βουλευτών επιχειρεί να ρίξει η κυβέρνηση για τις αποκρατικοποιήσεις, προκειμένου να περιορίσει τις αντιδράσεις και την ένταση που προκαλεί στο χώρο του ΣΥΡΙΖΑ το νέο υπερ-Ταμείο.

Σε ένα συνεχές "γράφε-σβήνε" η κυβέρνηση, αρχικά κατέθεσε στη Βουλή παράρτημα με 11 επιχειρήσεις που δεν πωλούνται, παρά μεταβιβάζονται για μελλοντική αξιοποίηση στην υπό σύσταση Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών του νέου υπερ-Ταμείου, το οποίο συμπεριελάμβανε δύο ομάδες επιχειρήσεων.

Στη πρώτη ομάδα, που σύμφωνα με το παράρτημα θα μεταβιβαστούν άμεσα στη νέα εταιρεία, ανήκουν οι ΟΑΣΑ, ΟΣΥ (λεωφορεία), ΣΤΑΣΥ (ηλεκτρικός, τράμ, Αττικό Μετρό), ΟΑΚΑ, και ΕΛΤΑ, ενώ στη δεύτερη ομάδα, που θα μεταβιβαζόταν σε δεύτερο στάδιο, η ΕΛΒΟ, η Αττικό Μετρό, οι Κτιριακές Υποδομές (ΟΣΚ, ΔΕΠΑΝΟΜ, Θέμις), μαζί με τα ποσοστά της ΔΕΗ (17%), της ΕΥΔΑΠ (24%) και της ΕΥΑΘ (24%) τα οποία όμως ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ.

Τελικά, και αφού προηγήθηκε μπαράζ διευκρινιστικών ερωτήσεων από βουλευτές, γενικόλογες απαντήσεις από πλευράς της κυβέρνησης, και γενικά ένα αλαλούμ, το επίμαχο παράρτημα επανακατέθηκε, αυτή τη φορά μόνο με 6 επιχειρήσεις που μεταβιβάζονται "στα σίγουρα" στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών. Δηλαδή τις ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, στις οποίες προστέθηκε και ο ΟΣΕ. Μαζί θα μεταβιβαστούν και όλες οι συμβάσεις παραχώρησης των κρατικών εταιρειών του συγκεκριμένου παραρτήματος Δ', όπως χαρακτηριστικά γράφει το πολυνομοσχέδιο.

Στο ενδιάμεσο, ο υπουργός Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτος είχε μιλήσει για λάθος που έγινε από τις υπηρεσίες λόγω του τεραστίου όγκου του νομοσχεδίου, διευκρινίζοντας ότι η μεταβίβασή των ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΒΟ, ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, και Κτιριακές Υποδομές από το ΤΑΙΠΕΔ στη νέα εταιρεία "τελεί ακόμη προς συζήτηση με τους δανειστές".

“Το θέμα είναι ακόμη μέρος της διαβούλευσης της κυβέρνησης με τους θεσμούς, έγινε παρεξήγηση, υπήρξαν λάθη καθώς ο όγκος του νομοσχεδίου είναι τεράστιος, προς το παρόν η μεταβίβαση στη νέα εταιρεία αφορά μόνο τις πρώτες 6 επιχειρήσεις”, είπε ο υπουργός Οικονομικών που παρουσιάστηκε με καθυστέρηση στη Βουλή, αφήνοντας στο μεταξύ τους Γ. Χουλιαράκη και Γ. Σταθάκη να χειριστούν την υπόθεση, περιπλέκοντάς την ακόμη περισσότερο.

Πως λειτουργεί η νέα εταιρεία

Στην πράξη, η μεταβίβαση στην ΕΔΗΣ των πρώτων 6 επιχειρήσεων, σημαίνει ότι γλιτώνουν το άμεσο “πωλητήριο”, κάτι που μπορεί όμως να συμβεί σε δεύτερη φάση, όταν κριθεί ότι οι συνθήκες αξιοποίησης είναι ευνοϊκές, και ανάλογα πάντα με τις αποφάσεις που θα λάβει η διοίκηση του νέου υπερ-Ταμείου.

Η μεταβίβαση στην ΕΔΗΣ θα γίνει αμέσως μόλις καταχωρηθεί το καταστατικό της ΕΔΗΣ στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο. Η μεταβίβαση των μετοχών των εν λόγω επιχειρήσεων δεν επηρεάζει τους εργασιακούς όρους των υπαλλήλων τους.

Σκοπός της ΕΔΗΣ είναι να κατέχει τις συμμετοχές του κράτους σε δημόσιες επιχειρήσεις, να αυξάνει την αξία τους, να τις διαχειρίζεται επαγγελματικά και να τις αξιοποιεί σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ όσον αφορά την εταιρική διακυβέρνηση. Αναφορικά με τις υπόλοιπες δημόσιες επιχειρήσεις που θα μεταβιβαστούν στην εταιρεία, θα πρέπει να προηγηθεί έγκριση από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).

Το ΔΣ της ΕΔΗΣ εκλέγεται από τη Γενική Συνέλευση του βασικού μετόχου (δηλαδή του υπουργού Οικονομικών).

Νωρίτερα το πρωί, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Γιώργος Χουλιαράκης είχε δεχθεί έντονη κριτική για το γεγονός ότι το πολυνομοσχέδιο κατατέθηκε χθες το βράδυ, χωρίς τα παραρτήματα με τη δημόσια περιουσία που θα ενταχθεί στο νέο ταμείο αποκρατικοποιήσεων.

Τα 91 ακίνητα που παραμένουν στο ΤΑΙΠΕΔ

Πέρα από το αλαλούμ με τις κρατικές επιχειρήσεις, η κυβέρνηση έδωσε στη Βουλή ένα ακόμη παράρτημα με 91 μικρά, μεσαία και μεγάλα ακίνητα που παραμένουν στο ΤΑΙΠΕΔ. Τα υπόλοιπα 900 από τα 1.000 συνολικά ακίνητα που έχει το ΤΑΙΠΕΔ μεταβιβάζονται στην ΕΤΑΔ που αποκτά προίκα-μαμούθ, καθώς σε αυτήν μεταφέρονται επίσης κτίρια υπουργείων, Δήμων, δημοτικών επιχειρήσεων, κλπ.

Ανάμεσα στα 91 ακίνητα, τα οποία παραμένουν προς πώληση, ξεχωρίζουν Αγορα Μοδιάνο στη Θεσσαλόνικης, Φυλακές Κασσάνδρας Χαλκιδικής, Πόρτο Χέλι, Ιππικό Ολυμπιακό Κέντρο Μαρκοπούλου, Ολυμπιακό Κωπηλατοδρόμιο Σχοινιά, Γούρνες Ηρακλείου, 7 Ιαματικές Πηγές, δεκάδες ακίνητα, κτίρια, αγροτεμάχια και ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα, πρώην Ειρηνοδικεία, Ακίνητα Εξωτερικού σε Ν.Αφρική, Ιταλία, Αρμενία, καθώς επίσης και οι ιδιωτικοποιήσεις-σίριαλ Κασσιόπη Κέκρυκας,, Αφάντου Ρόδου, Αστέρας Βουλιαγμένης, Ελληνικό.

 


Δείτε εδώ τη νέα λίστα ιδιωτικοποιήσεων εδώ.

Διαβάστε ακόμα:

- Προίκα-μαμούθ όλη η ακίνητη περιουσία στο νέο υπερ-Ταμείο