«Τρέχουν» οι εξελίξεις για τους διαγωνισμούς που αφορούν τις προς αξιοποίηση μαρίνες από το ΤΑΙΠΕΔ, με την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη μαρίνα Ιτέας να είναι προγραμματισμένη για σήμερα και τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι αναμένεται σημαντικό ενδιαφέρον. Την ίδια ώρα, σε mega project, εξελίσσεται ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής (mega yachts) στην Κέρκυρα, όπου το ενδιαφέρον από ελληνικούς, ευρωπαϊκούς αλλά και Aμερικανούς επενδυτές είναι αυξημένο με τον συγκεκριμένο κλάδο να παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη.
Παράλληλα ανοιχτό είναι το VDR για τη Μαρίνα Πύλου με τον διαγωνισμό να έρχεται στο πρώτο δεκαήμερο του Μάιου.
Η ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την Κέρκυρα έχει οριστεί από το ΤΑΙΠΕΔ για τις 18 Απριλίου, αλλά τα μηνύματα από τις διερευνητικές επαφές και το premarketing που πραγματοποίησε το ΤΑΙΠΕΔ είναι σημαντικά για το επενδυτικό ενδιαφέρον το οποίο διευρύνεται με δεδομένο το γεγονός ότι λόγω του κατασκευαστικού αντικειμένου που περιλαμβάνεται στο έργο, στους ενδιαφερόμενους αναμένεται να δώσουν το παρών και ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες.
Όσον αφορά τη μαρίνα Ιτέας, αποτελεί σημαντικό έργο για την Περιφερειακή Ενότητα Φωκίδας, βρίσκεται στη θέση «Μαρίνα» του κόλπου της Ιτέας, εντός των ορίων του τέως Δήμου Ιτέας. Η θαλάσσια ζώνη της καταλαμβάνει επιφάνεια ίση με 26.000 τ.μ., ενώ υπάρχουν δυνατότητες ελλιμενισμού 146 σκαφών μικρού και μεσαίου μεγέθους και προοπτική για 60 θέσεις σκαφών στη χερσαία ζώνη. Η χερσαία επιφάνεια της μαρίνας Ιτέας καλύπτει έκταση της τάξεως των 24.700 τ.μ.
Ο διεθνής πλειοδοτικός διαγωνισμός αφορά την παραχώρηση του δικαιώματος παροχής υπηρεσιών διαχείρισης λιμένα (υπηρεσίες ελλιμενισμού και άλλες υπηρεσίες) και του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των κινητών και /ή ακινήτων περιουσιακών στοιχείων εντός της χερσαίας και της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας Ιτέας για περίοδο 40 ετών με δυνατότητα παράτασης της διάρκειας της παραχώρησης κατά μέγιστο για επιπλέον δέκα έτη.
Η διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: τη φάση προεπιλογής (Ά φάση) και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών (Β φάση). Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές καλούνται να υποβάλουν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος μέχρι τις 15 Μαρτίου 2022.
Σήμερα, η μαρίνα Ιτέας είναι λειτουργική και φιλοξενεί μικρό αριθμό σκαφών αναψυχής, ενώ εκτιμάται ότι η αξιοποίησή της θα αναδείξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής, καθιστώντας την Ιτέα ως σημείο αναφοράς για την ανάπτυξη του ποιοτικού θαλάσσιου τουρισμού.
Επανερχόμενοι στη μαρίνα mega yacht της Κέρκυρας, πρέπει να αναφερθεί ότι ο φορέας διαχείρισης του Τουρ. Λιμένα είναι ο Οργανισμός Λιμένα Κέρκυρας Α.Ε.. Το εμβαδόν της χερσαίας ζώνης είναι 39.400,00 τ.μ., το εμβαδόν της θαλάσσιας ζώνης είναι 237.000,00 τ.μ., το εμβαδόν των δημιουργούμενων προσχώσεων σύμφωνα με τη μελέτη είναι 19.750,00 τ.μ.
Η δυναμικότητα του λιμένα είναι 98 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής (θαλαμηγούς), με μέγιστο μήκος (LOA) 140 μέτρων. Εξ αυτών, το 50% θα είναι έως 30 μ. μήκος και 8 μ. πλάτος, ενώ 20 θα είναι από 30 έως 40 μέτρα, άλλες 17 έως 50μ., 5 θέσεις για 60-70 μ. και 2 για πάνω από 140 μέτρα μήκος.
Οι χρήσεις περιλαμβάνουν ξενοδοχείο, εμπορικά καταστήματα, γυμναστήριο, 2 γήπεδα τένις, σούπερ μάρκετ, εγκαταστάσεις συντήρησης σκαφών, πύργο ελέγχου, εστιατόριο, γραφεία, Τελωνεία, Κέντρο υγείας, μπαρ, πρατήριο καυσίμων, συλλογή αποβλήτων κ.λπ., συνολικού εμβαδού άνω των 39 χιλ. τ.μ. και με μέγιστη συνολική κάλυψη 7.800 τ.μ.
Στόχος, είναι να δημιουργηθεί μια υπερσύγχρονη μαρίνα αποκλειστικά για μεγάλα και πολυτελή σκάφη, λειτουργώντας όχι μόνο ως σημείο διέλευσης αλλά και ως αρχικό λιμάνι (homeport).
Η νέα μαρίνα μεγάλων σκαφών τύπου mega yacht βρίσκεται στην Ανατολική ακτή του νησιού της Κέρκυρας, στα δυτικά του υφιστάμενου εμπορικού λιμένα, δίπλα στον τερματικό σταθμό των κρουαζιερόπλοιων.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η γεωγραφική θέση της νέας μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega yacht στην Κέρκυρα είναι πλεονεκτική για πολλούς λόγους. Βρίσκεται στην πόλη της Κέρκυρας, κοντά σε διεθνές αεροδρόμιο και πολύ κοντά με ελικόπτερο από το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης και περιλαμβάνεται σε μια περιοχή με εξαιρετικό ναυτικό ενδιαφέρον – τις ακτές του Ιονίου, ενώ διασυνδέεται με εθνικά και διεθνή λιμάνια και περιοχές μεγάλης ζήτησης, όπως το Ιόνιο Πέλαγος, Ελλάδα, Μαυροβούνιο, Κροατία, Νότια Ιταλία και Μέση Ανατολή.
Τέλος, ο διαγωνισμός για τη Μαρίνα Πύλου θα διεξαχθεί σε 1 φάση και είναι προγραμματισμένος για τις 11 Μαΐου με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για ισχυρό ενδιαφέρον καθώς η προσέλευση πιθανών επενδυτών στο VD είναι σημαντικά αυξημένη. Να υπενθυμίσουμε ότι ο προηγούμενος διαγωνισμός στην Πύλο είχε ξεκινήσει το 2013 με 11 ενδιαφερόμενους, οχτώ εκ των οποίων είχαν περάσει στη φάση των δεσμευτικών προσφορών. Η διαδικασία ανακόπηκε τότε από εμπλοκές με την αρχαιολογία και την τοπική δημοτική αρχή μεταξύ άλλων με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να κηρυχθεί.
Σύμφωνα με το τελευταίο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης (ADP) του ΤΑΙΠΕΔ, η Μαρίνα Πύλου διαθέτει χερσαία ζώνη έκτασης 12,7 στρεμμάτων περίπου και δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 175 σκαφών με μήκος από 8μ. έως 30μ. Το εμβαδόν της χερσαίας ζώνης της είναι 32.195 τ.μ. Ο γενικός σχεδιασμός της μαρίνας έχει εγκριθεί με Προεδρικό Διάταγμα και προβλέπει την εξυπηρέτηση του θαλάσσιου τουρισμού με σκάφη αναψυχής και τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου και ποιοτικού πόλου τουρισμού, αναψυχής και πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
Αν όλα πάνε καλά θα ανακηρυχθεί ανάδοχος εντός του καλοκαιριού, και δεν αποκλείεται να ολοκληρωθεί η παραχώρηση εντός του 2022. Στη μαρίνα Πύλου προβλέπονται χρήσεις γης όπως τουρισμός-αναψυχή, κατοικία προς μίσθωση, διοίκηση και λειτουργία της μαρίνας, καθώς και χρήσεις χερσαίας απόθεσης και συντήρησης σκαφών.