Του Γιώργου Δασκαλόπουλου
Αν υπάρχει ένας κλάδος που είναι σταθερά συνυφασμένος με την ψυχολογία των Ελλήνων και κατ’ επέκταση το momentum της οικονομίας, αυτός δεν είναι άλλος από το αυτοκίνητο. Οι Έλληνες αγόραζαν περίπου 300.000 αυτοκίνητα το χρόνο την «χρυσή περίοδο» ως ένδειξη της οικονομικής τους ευμάρειας. Στην κρίση, αντανακλώντας την δραματική οικονομική κατάσταση και την κακή ψυχολογία, οι πωλήσεις έπεσαν κάτω και από τις 70.000 οδηγώντας τον ίδιο κλάδο στα τάρταρα.
Υπό την έννοια αυτή, το 2019, που έκλεισε με +10% στις αγορές νέων ΙΧ, δείχνει την ευνοϊκή τάση. Ίσως όμως ακόμη πιο ενδεικτικό της βελτίωσης του κλίματος στην οικονομία (και την ψυχολογία για την οικονομία) να είναι ότι σύμφωνα με τα στατιστικά των εισαγωγέων που έκλεισαν πριν μερικές ημέρες για τη χρονιά, ο Δεκέμβριος κατέγραψε μια εντυπωσιακή άνοδο που φτάνει το +23,6% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2018!
Η επίδοση δεν είναι τυχαία. Ο Δεκέμβριος είναι ο μήνας που τα νοικοκυριά κλείνουν τις υποθέσεις της χρονιάς και έχουν να εξοφλήσουν υποχρεώσεις, αλλά και σημαντικές φορολογικές εκκρεμότητες (ΕΝΦΙΑ, τέλη κυκλοφορίας κλπ). Παρ΄ όλα αυτά τον περασμένο Δεκέμβριο, αυτό δεν εμπόδισε 6.600 Έλληνες να αγοράσουν νέο αυτοκίνητο αντανακλώντας και τη θετική τους ψυχολογία για την νέα χρονιά.
Το στατιστικό στέλνει έτσι ένα σαφές μήνυμα τόσο για την προσδοκία των Ελλήνων για το 2020, όσο και για τον κλάδο, που παραμένει σημαντικός τροφοδότης της οικονομίας. Ας μην ξεχνάμε ότι το αυτοκίνητο φέρνει μεσοσταθμικά το 10% των φορολογικών εσόδων για το κράτος, ενώ παρουσιάζει ιδιαίτερα ενισχυμένη μόχλευση στις παράλληλες δραστηριότητές του (καύσιμα, επισκευές, ανταλλακτικά κλπ).
Με τον τρόπο αυτό, το «ορόσημο» των 114.110 αυτοκινήτων που πουλήθηκαν το 2019 (αφορά μόνο τις νέες ταξινομήσεις) στέλνει το μήνυμα ότι η αγορά μπορεί να φτάσει αρκετά ψηλότερα φέτος, πλησιάζοντας ή και ξεπερνώντας, τα 135.000 νέα οχήματα, με προοπτική η αγορά να φτάσει τις 150.000 νέες μονάδες το 2021, σύμφωνα με τους αναλυτές του κλάδου. Και σε αυτό θα «επικουρήσουν» τα νέα μέτρα για τις αντιρρυπαντικές τεχνολογίες (υβριδικά, ηλεκτροκίνηση), το νέο σύστημα φορολογίας, αλλά και η βελτίωση του οικονομικού κλίματος. Πρόκειται για πολιτικές της κυβέρνησης, που έχουν στόχο την αντικατάσταση του ελληνικού στόλου με ασφαλέστερα και μη ρυπογόνα αυτοκίνητα, αλλά ταυτόχρονα αντανακλούν και την αισιοδοξία για τη χώρα.
Το 2020, θα είναι επίσης ένα ορόσημο και για την ίδια την αγορά, στην οποία επίκεινται σημαντικές εξελίξεις. Το 2019 σε επίπεδο πωλήσεων έκλεισε με την Toyota να παραμένει πρωταγωνιστής στην πρώτη θέση με 12.581 νέες ταξινομήσεις και μερίδιο αγοράς 11%. Στη δεύτερη θέση η Peugeot με 9827 οχήματα και μερίδιο 8,6%, ενώ κοντά βρέθηκε η VW, με 9463 οχήματα και μερίδιο 8,3%. Σημαντική η άνοδος της Hundai, με μερίδιο 6,9% και 7921 οχήματα, ενώ σε υψηλή θέση βρέθηκε και η Opel με 7413 οχήματα και μερίδιο 6,5%. Την εξάδα έκλεισε η Fiat με μερίδιο 6,4% και ακολούθησαν: Citroen (6963 οχήματα και μερίδιο 6,1%), Suzuki 6564 οχήματα και μερίδιο 5,7%), Nissan (6322 οχήματα και μερίδιο 5,5%). Την δεκάδα έκλεισε η Mercedes με μερίδιο 4% και 4524 οχήματα.
Η κατάταξη και οι ταξινομήσεις έχουν τη δική τους σημασία στις εξελίξεις του κλάδου, με ισχυρότερους παίκτες πλέον, του ομίλους Συγγελίδη, Βασιλάκη και Kosmocar (Μανδύλα).
Ο πρώτος βλέπει τις αντιπροσωπείες του (Peugeot, Citroen και την πρόσφατα ενταχθείσα Opel) να κατακτούν πάνω από το 21% της αγοράς, ενώ για φέτος αναμένει τα αποτελέσματα από την επαναδραστηριοποίηση της Mazda, αλλά και τις εξελίξεις από τη συγχώνευση PSA – Fiat.
Ο δεύτερος βλέπει εξαιρετική απόδοση στην ανάληψη των αντιπροσωπειών της Hyundai και Kia, και την ένταξύ τους στο σχήμα της Autohellas, η οποία διατηρεί επίσης την Seat, αλλά και το κάθετο δίκτυο πωλήσεων της ΒΕΛΜΑΡ, μέσω του οποίου διατηρεί ηγετική θέση στον κλάδο.
Ο όμιλος της Kosmocar έχει επίσης ηγετική θέση χάρη στην VW, ενώ οι επιδόσεις των ομόσταυλων στο Group VW, Audi και Skoda (με 3,5% της αγορά έκαστη) την φέρνει σε συνολικά μερίδια άνω του 15%. Από την αγορά δεν πέρασε απαρατήρητη και η επίδοση των Nissan και Renault (του ομίλου Θεοχαράκη), με το 9,2% της αγοράς.
Με τους ισχυρούς να δίνουν τη μάχη του 2020, σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει η στρατηγική πωλήσεων, αλλά και η γκάμα των μοντέλων που θα ρίξουν στην αγορά οι φίρμες τις οποίες αντιπροσωπεύουν. Σύμφωνα με τους αναλυτές, όλοι οι πρωτοπόροι της αγοράς «βοηθήθηκαν» από τη διευρυμένη γκάμα μοντέλων που προσφέρουν οι κατασκευαστές, κερδίζοντας σε πωλήσεις. Αντίστοιχα, καταγράφουν και το πώς η στρατηγική της κάθε εταιρείας εισαγωγής, επικουρεί αντίστοιχα της πωλήσεις. Ως προς αυτό σημειώνουν για παράδειγμα την επίδοση της Μazda, που επαναδραστηριοποιήθηκε το Μάιο με μερίδιο μόλις 0,1% της αγοράς για να φτάσει τον Δεκέμβριο σε ένα εντυπωσιακό 2,3% για τον μήνα.
Για τους αντιπροσώπους, σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει και η προετοιμασίας τους για την υποστήριξη των νέων τεχνολογιών, καθώς παρά τα αρχικά δειλά βήματα, το ελληνικό κοινό έχει αρχίσει να στέφεται δυναμικά προς της υβριδική τεχνολογία και να αποβάλλει τους φόβους του για την ηλεκτροκίνηση η οποία γίνεται ολοένα και πιο προσιτή, ενώ για τους αναλυτές της αγοράς θα γίνει το στοίχημα της επόμενης πενταετίας.