Τέσσερις αστερίσκους περιλαμβάνει το πρώτο προσχέδιο (draft) της Έκθεσης Αξιολόγησης των θεσμών στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας της ελληνικής οικονομίας που ολοκληρώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες μετά την ολοκλήρωση των επαφών που είχαν οι εκπρόσωποι των θεσμών η πρώτη «Αναφορά - Προσχέδιο» που συνέταξαν στην οποία θα στηριχθεί η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας, είναι σε γενικές γραμμές θετική για την προώθηση του Κυβερνητικού έργου. Διαπιστώνεται ότι σε καίριους τομείς, όπως αυτός των ιδιωτικοποιήσεων, παρά τις αντιξοότητες που έχει δημιουργήσει η κρίση της πανδημίας έχει συντελεστεί ικανοποιητική πρόοδος. Επίσης, ικανοποιημένοι εμφανίζονται οι εκπρόσωποι των δανειστών και για την εν γένει μεταρρυθμιστική προσπάθεια της Κυβέρνησης.
Στα κομβικά σημεία τα οποία διαπιστώνονται καθυστερήσεις ή διατυπώνονται ενστάσεις εις από τους εκπροσώπους των θεσμών αφορούν : τον πτωχευτικό κώδικα, την εκκαθάριση των εκκρεμών υποθέσεων του Νόμου Κατσέλη, την επέκταση του προγράμματος επιδότησης ΓΕΦΥΡΑ στα επιχειρηματικά δάνεια και την επανέναρξη των πλειστηριασμών.
α. Όσον αφορά στον πτωχευτικό κώδικα διαπιστώνεται καταρχάς ότι έχει συντελεστεί πρόοδος σε ένα κατ' εξοχήν δυσλειτουργικό θεσμικό πλαίσιο που ίσχυε για πολλά χρόνια. Ωστόσο, οι δανειστές επισημαίνουν ότι είναι αναγκαίο να αποσαφηνιστούν βασικές συνιστώσες του παράγωγου δικαίου οι οποίες είναι αναγκαίες προκειμένου ο νέος κώδικας να είναι λειτουργικός. Κομβικό σημείο που πρέπει να αποσαφηνιστεί άμεσα αποτελεί η σύσταση του Ιδιωτικού φορέα Ακινήτων και Επαναμίσθωσης. Επίσης, στις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που θα πρέπει να εκδοθούν ξεχωρίζει και εκείνη που αφορά στον αλγόριθμο για τον προσδιορισμό της αξίας του ακινήτου και το ύψος τους μισθώματος αλλά και το ύψος των εισοδημάτων των οφειλετών για να υλοποιηθεί τυχόν Εξωδικαστικός Συμβιβασμός πριν οδηγηθεί κάποιος σε καθεστώς πτώχευσης.
β. Για το Νόμο Κατσέλη ήδη έχει δοθεί μία πρώτη παράταση για την επικαιροποίηση των στοιχείων όσων δανειοληπτών δεν έχουν εκδικαστεί ακόμη οι αιτήσεις τους. Στόχος της Κυβέρνησης ήταν με την επικαιροποίηση των στοιχείων να τεθούν εκτός προστασίας οι «στρατηγικοί κακοπληρωτές». Υπολογίζεται ότι ο αριθμός των δανειοληπτών που μπορεί τελικώς να μείνουν εκτός του Νόμου ανέρχεται σε 40.000. Ωστόσο, οι εκπρόσωποι των θεσμών εκτιμούν ότι μέχρι το τέλος του έτους ο αριθμός αυτός δε θα έχει μειωθεί ουσιαστικά.
γ. Για την επέκταση του προγράμματος «Γέφυρα» στα επιχειρηματικά δάνεια, οι θεσμοί επιχειρούν να θέσουν πολύ πιο αυστηρές προϋποθέσεις ένταξης από αυτές που έχει εισηγηθεί η Κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες οι θεσμοί έχουν προτείνει η προστασία να περιοριστεί σε μικρά επιχειρηματικά δάνεια και κυρίως σε αυτά που έχουν ως εμπράγματη εξασφάλιση την πρώτη κατοικία του δανειολήπτη. Το Υπουργείο Οικονομικών από την πλευρά του θα ήθελε μέσα στα όρια χρηματοδότησης του προγράμματος που έχει εξασφαλίσει να συμπεριληφθούν όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις. Υπενθυμίζεται, ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσφάτως αύξηση το όριο των χρημάτων που μπορεί να πάρει μία επιχείρηση ως κρατική ενίσχυση στο 1,6 εκατ. ευρώ από τις 800.000.
δ. Στο θέμα των πλειστηριασμών παρά το πάγωμα που έχει επιβάλει η Κυβέρνηση οι θεσμοί επιμένουν στην επανέναρξη των διαδικασιών. Εκτιμούν ότι το πάγωμα τους θα μπορούσε συνεχιστεί για κάποιο χρονικό διάστημα μόνο για τις κοινωνικά ευαίσθητες περιπτώσεις και ειδικότερα μόνο αυτές που αφορούν στην πρώτη κατοικία του δανειολήπτη.
Τέλος, όσον αφορά στα επιμέρους ζητήματα που αφορούν στον χρηματοπιστωτικό τομέα, οι θεσμοί αποδέχονται την τροποποίηση του Νόμου για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας που προωθεί η Κυβέρνηση, προκειμένου το ΤΧΣ να μπορέσει να συμμετάσχει στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Πειραιώς. Τούτου δοθέντος υπήρξε συμφωνία ότι δεν μπορεί ο Επόπτης, δηλαδή η Τράπεζα της Ελλάδος να αποτελεί – μέσω της συμμετοχής της στη διοίκηση του ΤΧΣ – και μέτοχο των τραπεζών.
Για το επίμαχο ζήτημα της δημιουργίας Εταιρείας Διαχείρισης Ενεργητικού (κακής τράπεζας) οι θεσμοί διαπίστωσαν την απροθυμία της Κυβέρνηης, τουλάχιστον στη φάση αυτή, να στηρίξει το έγχειρημα. Το δημοσιονομικό κόστος που αυτό συνεπάγεται φαίνεται να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για το Υπουργείο Οικονομικών.