Όσοι ταξίδεψαν το καλοκαίρι στα ελληνικά νησιά, μέσω Πειραιά, θα διαπίστωσαν ίσως ότι η εικόνα του προαστίου που έχει φιλοξενεί το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας έχει βελτιωθεί, σε μεγάλο βαθμό, ως αποτέλεσμα σειράς έργων εξωραϊσμού. Όσοι γνωρίζουν, υποστηρίζουν ότι οι αλλαγές αυτές είναι μόνο η αρχή, καθώς αυτή τη στιγμή μεγάλα έργα ανάπλασης και ευρύτερες παρεμβάσεις έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται ή προγραμματίζονται.
Ένα από τα πιο σημαντικά έργα, με ιδιαίτερο συμβολισμό αφορά την ανακαίνιση του Πύργου Πειραιά, γνωστού και ως Εμποροναυτιλιακού Κέντρου Πειραιά του οποίου την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ενέκρινε, πρόσφατα, το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής. Το έργο, που έχει προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ, θα υλοποιήσει το σχήμα Dimand-EBRD και Prodea Investments, με ορίζοντα ολοκλήρωση το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Ποια θα είναι η νέα μορφή του κτιρίου που βρίσκεται στην Ακτή Ποσειδώνος 2 και αποτελεί το δεύτερο ψηλότερο κτίριο του Πειραιά και το δεύτερο στην Ελλάδα μετά τον Πύργο των Αθηνών. Έχει ύψος 84 μέτρα και αποτελείται από 24 ορόφους. Η ανέγερσή του άρχισε το 1972 επί δημαρχίας Αριστείδη Σκυλίτση σύμφωνα με τον νόμο του 1968 που αύξησε το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος οικοδόμησης μέχρι 28 ορόφους. Ο Πύργος φέρει την υπογραφή των αρχιτεκτόνων Ι. Βικέλα, Γ. Μολφέση και Α. Λοΐζου. Η ανέγερση ολοκληρώθηκε το 1975 ενώ το 1983 πήρε την τελική του μορφή με την επένδυση των εξωτερικών επιφανειών του με γυαλί και μεταλλικά ελάσματα.;
Στους δύο πρώτους ορόφους θα δημιουργηθούν συνολικά τέσσερα εμπορικά καταστήματα, όπως βέβαια και αριθμός βοηθητικών χώρων, WC, κλιμακοστασίων κτλ. Στον τρίτο όροφο θα δημιουργηθεί εστιατόριο – καφέ με πλήρη ανάπτυξη στο δώμα του δεύτερου ορόφου, δηλαδή στο roof garden, επιφάνειας 400 τ.μ., όπως και αίθουσα πολλαπλών χρήσεων.
Στους υπόλοιπους ορόφους, δηλαδή από τον τέταρτο έως τον 18ο και από τον 21ο έως τον 22ο θα αναπτυχθούν γραφειακοί χώροι σε διατάξεις «Open Plan» με κατακόρυφο κεντρικό πυρήνα δύο κλιμακοστασίων και ανελκυστήρων με αποκλειστική χρήση. Η είσοδος θα πραγματοποιείται μέσω του Κεντρικού Χώρου Υποδοχής (Lobby) στο ισόγειο του κτιρίου με σύστημα ελεγχόμενης πρόσβασης «access control». Παραλείψαμε όμως, δύο ορόφους, τον 19ο και τον 20ο. Σε αυτά τα δύο επίπεδα θα δημιουργηθεί εστιατόριο που θα απευθύνεται στο ευρύ κοινό, με βασικό χαρακτηριστικό του την απρόσκοπτη θέα στους επισκέπτες του. Δύο εξωτερικοί ανελκυστήρες θα οδηγούν από το ισόγειο στο εστιατόριο χωρίς ενδιάμεση στάση.
Στην τελική ευθεία βρίσκεται και το έργο της ανάπλασης του Μικρολίμανου, ενώ το επόμενο χρονικό διάστημα θα ξεκινήσει η ανακατασκευή του κλειστού γυμναστηρίου «Π. Καπαγέρωφ». Η παραθαλάσσια ζώνη, πλάτους 9,2 μέτρων, μετατρέπεται σε κοινόχρηστο χώρο περιπάτου, δημιουργείται ζώνη με πλάτος 6,5 μέτρων όπου θα «απλωθούν» τα στέγαστρα και τα τραπεζοκαθίσματα, ενώ η Ακτή Κουμουνδούρου μειώνεται περίπου κατά το ήμισυ και μετατρέπεται σε οδό ήπιας κυκλοφορίας.
Στα έργα που χρηματοδοτούνται με ιδιωτικούς πόρους ανήκει και το εμπορικό πάρκο, που κατασκευάζει στο οικόπεδο 15 στρεμμάτων στη συμβολή των Λεωφόρων Αθηνών-Πειραιώς και Κηφισού, η Ten Brinke και όπου βρισκόταν, έως το 1997, η έδρα της Βιομηχανίας Συσκευασιών Α.Ε. (ΒΙΣ). Θα έχει συνολική επιφάνεια περίπου 15 χιλ. τετραγωνικών μέτρων, δύο ορόφους, ένα υπόγειο, καταστήματα επιφάνειας 6.700 τ.μ. και 5.900 τ.μ. στο ισόγειο και τον πρώτο όροφο αντίστοιχα και 400 θέσεις στάθμευσης.
Στα projects που αφορούν την ανάπτυξη ακίνητης περιουσίας και αστικές παρεμβάσεις, έρχονται να προστεθούν τα μεγάλα έργα υποδομών και μεταφορών που βρίσκονται σε εξέλιξη. Αυτά περιλαμβάνουν την επέκταση του Μετρό προς τον Πειραιά, έργο ύψους 467 εκατ. ευρώ, που υλοποιεί η Άβαξ, με τους τρεις πρώτους σταθμούς (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια) να έχουν παραδοθεί, ενώ σε περίπου ένα χρόνο θα τεθούν σε κυκλοφορία οι σταθμοί σε Μανιάτικα, Πειραιά και Δημοτικό Θέατρο.
Στην τελική ευθεία βρίσκεται και η επέκταση του τραμ προς τον Πειραιά, που θα συνδέει το κέντρο Πειραιά με το Χατζηκυριάκειο και τη Φρεαττύδα μέσω δέκα στάσεων. Το έργο εκτιμάται ότι θα παραδοθεί το Φθινόπωρο.
Ένα ακόμη έργο με μακροπρόθεσμο ορίζοντα ολοκλήρωσης αφορά τη ζεύξη της Σαλαμίνας με τον Πειραιά, που έχει προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ, και του οποίου η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων έχει κατατεθεί προς έγκριση. Προβλέπεται η πλήρης παράκαμψη του Περάματος με σήραγγα μέσα από το βουνό, με απευθείας σύνδεση από τον κόμβο Σχιστού. Υπολογίζεται ότι όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή της υποθαλάσσιας σήραγγας η σύνδεση Περάματος-Σαλαμίνας θα πραγματοποιείται σε λιγότερο από 5 λεπτά.