Για τρία χρόνια μειώνονται κατά 50% οι προμήθειες των τραπεζών σε ηλεκτρονικές συναλλαγές έως 10 ευρώ, που πραγματοποιούνται μέσω POS (χρεωστικές, πιστωτικές και προπληρωμένες κάρτες), βάσει της τροπολογίας που κατατέθηκε στη Βουλή, από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών.
Σύμφωνα με τη ρύθμιση για «συναλλαγές αξίας έως και 10 ευρώ που διενεργούνται με χρεωστικές, πιστωτικές και προπληρωμένες κάρτες ιδιωτών, εκδόσεως στην Ελλάδα και εμπίπτουν στους Κωδικούς Κατηγοριοποίησης Εμπόρων (MCCs) όπως αυτοί ορίζονται από τα διεθνή Σχήματα Πληρωμών και ανήκουν στη ''Μικρή Λιανική'', ήτοι στους Κωδικούς:
- Παντοπωλεία και mini markets
- Πρακτορεία τύπου και περίπτερα, Βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες,
- Είδη καπνιστών και καπνοπωλεία, Αρτοποιεία,
- Ταξί,
- Καταστήματα ξηρών καρπών και ζαχαρωδών ειδών,
- Καταστήματα γαλακτοκομικών προϊόντων,
- Στεγνοκαθαριστήρια,
- Καταστήματα επιδιόρθωσης υποδημάτων,
- Ραφεία, επιδιορθώσεις/μεταποιήσεις ενδυμάτων,
- Καταστήματα ειδών ραπτικής, πλεκτικής, ιδίως υφασμάτων,
- Διάφορα καταστήματα τροφίμων, ψιλικατζίδικα, εξειδικευμένα καταστήματα,
- Διάφορα καταστήματα γενικών εμπορευμάτων,
- Καταστήματα ποικίλων ειδών (ψιλικών),
και για χρονικό διάστημα 3 ετών από την έναρξη ισχύος της παρούσας, ισχύουν τα εξής όρια προμήθειας και χρέωσης:
α) η ανώτατη προμήθεια εκκαθάρισης που χρεώνεται ο έμπορος από τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών δεν δύναται να υπερβαίνει το 0,5% της αξίας της συναλλαγής,
β) η ανώτατη διατραπεζική προμήθεια, στο πλαίσιο εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/75 1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 29ης Απριλίου 2015, σχετικά με τις διατραπεζικές προμήθειες για πράξεις πληρωμών με κάρτες, δεν δύναται να υπερβαίνει 0,1% της αξίας της συναλλαγής για χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες ιδιωτών και το 0,15% της αξίας της συναλλαγής για πιστωτικές κάρτες ιδιωτών,
γ) η ανώτατη χρέωση του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών από διεθνείς οργανισμούς καρτών δεν δύναται να υπερβαίνει το 0,1% της αξίας της συναλλαγής.
Το παρόν δεν εφαρμόζεται σε ανώνυμες εταιρείες και σε επιχειρήσεις που διαθέτουν περισσότερα από τρία τερματικά υποδοχής καρτών, τα οποία έχουν λάβει από τον ίδιο πάροχο υπηρεσιών πληρωμών.
Να σημειωθεί ότι σε κάθε συναλλαγή με POS οι προμήθειες «σπάνε» σε τρία κομμάτια, αθροίζοντας την τελική επιβάρυνση. Εκτός από το μερίδιο των τραπεζών, όταν χρησιμοποιείται δική τους κάρτα, προμήθεια επιβάλλεται και από τις Visa ή Mastercard αλλά και από τον πάροχο POS.
Κάπως έτσι, η συνολική προμήθεια κυμαίνεται μεσοσταθμικά στο 1% (μπορεί να φτάσει και το 2%). Το πρόβλημα των υψηλών χρεώσεων είναι πολλαπλάσιο για περίπτερα και λαϊκές αγορές, όπου το κόστος χρήσης των POS φτάνει σε ορισμένες περιπτώσεις να εκμηδενίζει το περιθώριο κέρδους των εμπόρων.
Για τις απορρίψεις παροχής POS
Επιπρόσθετα, με άλλη διάταξη ορίζεται πως οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών δεν μπορούν να απορρίψουν την παροχή POS σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες εφόσον υπάρχουν επαρκείς τρόποι εξασφάλισής τους επικαλούμενοι λόγους πιστοληπτικής αξιολόγησης ή ικανότητας καθώς και λόγους που αφορούν σε ενδεχόμενες συναλλαγές υψηλού ρίσκου.
Προβλέπεται, δε, η δυνατότητα επιπλέον εξασφαλίσεων των παρόχων, όπως ενδεικτικά η προκαταβολή ετήσιας αμοιβής, η παροχή εγγύησης και η δυνατότητα εκκαθάρισης συναλλαγών εντός επαρκούς χρονικού διαστήματος από την πραγματοποίησή τους. Σημειώνεται πως, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των παρόχων προβλέπεται πρόστιμο 1.000 ευρώ για κάθε παράβαση από τον Διοικητή της ΑΑΔΕ.
Τέλος, τονίζεται ότι με Υπουργική Απόφαση μπορούν να εξειδικεύονται οι όροι που αφορούν στις εξασφαλίσεις των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών.
Στόχος της διάταξης είναι να αποφευχθεί ο ηθικός κίνδυνος ο οφειλέτης να βρίσκεται σε ευνοϊκότερη θέση απέναντι στην ΑΑΔΕ, σε σχέση με τον συνεπή επιχειρηματία καθώς και η περίπτωση να υπάρξουν επιχειρηματίες που θα επιλέξουν να δημιουργήσουν οφειλές προκειμένου να αποφύγουν τις υποχρεώσεις τους προς την ΑΑΔΕ.
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, σε ανακοίνωσή του σημειώνει: «προχωράμε, όπως είχαμε δεσμευθεί, στην επίλυση της αδικίας που επιβάρυνε δυσανάλογα τους επιχειρηματίες της «Μικρής Λιανικής». Στόχος μας είναι να αντισταθμίσουμε τα υψηλά κόστη προμηθειών από την υποχρεωτική πλέον χρήση POS στις πληρωμές με κάρτες. Δώσαμε τον χρόνο σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να λυθεί το ζήτημα αυτό χωρίς νομοθετική παρέμβαση».
Εντούτοις, συνεχίζει «διαπιστώνοντας πως αυτό δεν καθίσταται δυνατόν, προχωράμε με όλα τα απαραίτητα μέτρα, προκειμένου να προστατέψουμε τους μικρούς εμπόρους από υπέρμετρες χρεώσεις και να αποφύγουμε τις «τρικλοποδιές» στην κοινή μας προσπάθεια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής».
Επίσης, ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, ανέφερε ότι «η νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έρχεται ως το απαραίτητο συμπλήρωμα στη διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές».
«Με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία μειώνουμε τις προμήθειες στο ήμισυ για τις συναλλαγές μέσω POS, επιβεβαιώνοντας τη βούληση της κυβέρνησης, αφ' ενός να στηρίζει έμπρακτα τον επαγγελματία ιδιαίτερα στη λεγόμενη «μικρή λιανική». Αφετέρου, όμως, αποδεικνύουμε πως ό,τι εξαγγέλλουμε, το υλοποιούμε στο ακέραιο. Με συνέπεια λόγων και έργων, αλλά και κατανόηση για τις αληθινές ανάγκες και τις συνθήκες της αγοράς», πρόσθεσε.
Καθολική επέκταση του IRIS
Το τοπίο με τις χρεώσεις θα αλλάξει έτσι κι αλλιώς καθώς προωθείται η καθολική επέκταση του IRIS σε όλη την αγορά ως το τέλος του 2024, γεγονός που σημαίνει ότι οι συναλλαγές έως 500 ευρώ θα γίνονται χωρίς προμήθεια.
Σε επόμενο στάδιο θα εξεταστεί και το ενδεχόμενο να ενταχθεί στα POS και η δυνατότητα πληρωμής μέσω IRIS. Να μην γίνεται δηλαδή μόνο μέσω κινητών τηλεφώνων.
Εν τω μεταξύ, τελειώνει ο χρόνος για τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, καθώς η ημερομηνία εκπνέει σήμερα στις 30 Απριλίου.