Πριν οι καταναλωτές προλάβουν να συνειδητοποιήσουν το περιεχόμενο των νέων περιοριστικών μέτρων που εφαρμόζονται από σήμερα -δεν θα υπάρχει πλέον η δυνατότητα για αγορές με click inside ενώ τα supermarket δεν θα επιτρέπεται να πωλούν ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρικά είδη και παιχνίδια- ο υπουργός Οικονομικών θα παρουσιάσει ένα νέο πακέτο μέτρων, προκειμένου να σταλεί άμεσα το μήνυμα: «Η πολιτεία θα επιδιώξει να ενισχύσει ακόμη πιο γρήγορα αυτούς που πλήττονται και ειδικά αυτούς που παραμένουν κλειστοί για μακρύ χρονικό διάστημα».
Το νέο πακέτο θα επικεντρωθεί στη στήριξη κυρίως των επιχειρήσεων εστίασης, στο λιανεμπόριο και στους επαγγελματίες της ψυχαγωγίας, του αθλητισμού και του πολιτισμού που έχουν να βάλουν ένα ευρώ στο ταμείο τους από τον περασμένο Οκτώβριο χωρίς μάλιστα να διαφαίνεται φως στην άκρη του τούνελ.
Τα περί μηδενισμού του ενοικίου και για τον Μάρτιο αλλά και τα περί παράτασης του μέτρου της αναστολής συμβάσεων εργασίας τα ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός από την περασμένη εβδομάδα.
Τα περί ενίσχυσης των επιχειρήσεων για τις πάγιες δαπάνες που δεν έχουν καλυφθεί με άλλο μέτρο θα μας απασχολήσουν αργότερα καθώς αυτό θα είναι και το μέτρο που θα έρθει να κλείσει ουσιαστικά την προσπάθεια στήριξης της αγοράς η οποία διαρκεί ήδη έναν ολόκληρο χρόνο.
Η «είδηση» σήμερα αναμένεται από το μέτωπο της επιστρεπτέας προκαταβολής. Το οικονομικό επιτελείο αποφάσισε να «σπάσει» τις φάσεις σε μικρότερες και περισσότερες ώστε το χρήμα να φτάνει πιο γρήγορα στην αγορά.
Έτσι, εκτός απροόπτου, ο κ. Σταϊκούρας θα εξαγγείλει μια 6η φάση επιστρεπτέας προκαταβολής η οποία θα χορηγεί ενισχύσεις με βάση τη μεταβολή των εσόδων κατά τον μήνα Ιανουάριο και όχι κατά το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου. Στη συνέχεια, θα υπάρξει και 7η επιστρεπτέα προκαταβολή για τη μεταβολή εσόδων του Φεβρουαρίου ενώ είναι πιθανό ότι η αλυσίδα θα συνεχιστεί μέχρι να τελειώσουν τα αυστηρά περιοριστικά μέτρα.
Το «σπάσιμο» των φάσεων σε περισσότερες -και προφανώς με μικρότερο προϋπολογισμό- έχει το εξής αποτέλεσμα: Φέρνει τουλάχιστον 4-5 εβδομάδες πιο κοντά το «φρέσκο χρήμα» στην αγορά κάτι που θα λειτουργήσει ως «βάλσαμο» κυρίως για την εστίαση και το λιανεμπόριο.
Στην εστίαση, η πίεση έχει πιάσει «κόκκινο» καθώς συμπληρώθηκαν ήδη τρεις μήνες χωρίς έσοδα. Ειδικά τον Ιανουάριο, δούλεψαν μόνο τα delivery, οπότε εκτιμάται ότι θα αποτυπωθεί πολύ μεγάλη μείωση εσόδων και κατά συνέπεια θα προκύψει και σημαντική οικονομική ενίσχυση (τουλάχιστον σε αυτούς που δηλώνουν τα πραγματικά έσοδά τους καθώς θα γίνει σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020 ή το ένα τρίτο του τζίρου κατά το πρώτο τρίμηνο της περυσινής χρονιάς).
Ο προϋπολογισμός της 6ης φάσης, αναμένεται να κινηθεί στα επίπεδα των 400-500 εκατ. ευρώ. Συνολικά, το επόμενο διάστημα θα πέσουν 3 δισ. ευρώ μέσω επιστρεπτέας προκαταβολής στην αγορά συμπεριλαμβανομένων βέβαια και των 1,2 δις. ευρώ που δόθηκαν μέσω της 5ης φάσης. Το πιο πιθανό είναι ότι θα επιχειρηθεί να πέφτει χρήμα ανά μήνα στην αγορά προκειμένου αυτή να κρατιέται «ζωντανή».