Την δυσκολία επανεκκίνησης των αεροπορικών ταξιδιών αναδεικνύουν τα στοιχεία της πρώτης εβδομάδας του «ανοίγματος» των διεθνών πτήσεων για τα αεροδρόμια Ελευθέριος Βενιζέλος και Μακεδονία της Θεσσαλονίκης, όπου η κίνηση ήταν κατώτερη του αναμενομένου.
Μικρή ζήτηση, λιγοστά δρομολόγια και μισογεμάτα αεροπλάνα (περίπου 50% -55% οι πληρότητες) συνθέτουν την εικόνα των πρώτων ημερών από την επανέναρξη των πτήσεων, ενώ πλέον τα πάντα εξαρτώνται από το τι θα συμβεί στις αρχές Ιουλίου, όταν και θα ανοίξει η αεροπορική σύνδεση προς όλα τα αεροδρόμια της χώρας, τα νησιά και τους υπόλοιπους τουριστικούς προορισμούς.
Συγκεκριμένα τη Δευτέρα 15 Ιουνίου προσγειώθηκαν στο Ελευθέριος Βενιζέλος μόνο 26 συνολικά διεθνείς πτήσεις με 12.229 ταξιδιώτες. Για να φανεί η διαφορά, σύμφωνα με τα στοιχεία, πέρυσι την ίδια ημέρα, δηλαδή στις 15/6/19 είχαν φθ'ασει στο αεροδρόμιο των Αθηνών πάνω από 87.000 ταξιδιώτες.
Την Τρίτη ήρθαν από το εξωτερικό μόλις 18 πτήσεις μεταφέροντας 8.500 ταξιδιώτες, ενώ την Τετάρτη προσγειώθηκαν 25 πτήσεις εξωτερικού με 11.500 επιβάτες.
Όπως τόνισε η κα Ιωάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια επικοινωνίας του ΔΑΑ σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου την Παρασκευή με αφορμή την επανέναρξη των δρομολογίων της Cyprus Airlines στην Αθήνα, «ο μέσος όρος επιβατών την πρώτη εβδομάδα επανέναρξης των δρομολογίων είναι στις 11.000 την ημέρα».
Η ίδια, γνωστοποίησε ότι έχουν υπάρξει μειώσεις μισθών στους εργαζόμενους του ΔΑΑ καθώς «η κρίση αυτή δεν έχει προηγούμενο, καθώς ουδέποτε στην ιστορία των αερομεταφορών δεν υπήρξε πτώση κατά 99% του πτητικού έργου, όπως συνέβη φέτος στο ΔΑΑ και μάλιστα για μεγάλο διάστημα».
Παράλληλα, υπήρξαν και κάποιες ιδιωτικές πτήσεις που όμως δεν κάνουν τη διαφορά. Φυσικά, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας είχε απόλυτη ενημέρωση και όλη τη λίστα πτήσεων, χώρες προέλευσης, εθνικότητες και αριθμό επιβατών, ενώ έως τώρα έχουν γίνει μοριακά τεστ σε περίπου 4.500 ταξιδιώτες με την εικόνα γενικά να είναι εξαιρετική, με ελάχιστα κρούσματα.
Δύσκολη η επάνοδος των αεροπορικών ταξιδιών
Όπως δηλώνουν στελέχη της ευρύτερης αεροπορικής αγοράς, η επανέναρξη των δρομολογίων και το «ρολάρισμα» των ταξιδιών θα είναι μια δύσκολη, επίπονη και μακρά διαδικασία.
Παράλληλα, οι ίδιοι κύκλοι σημειώνουν ότι ασφαλέστερα συμπεράσματα για το πως θα εξελιχθεί η τουριστική ζήτηση θα έχουμε στα μέσα Ιουλίου, καθώς από την 1η του επόμενου μήνα ξεκινούν οι διεθνείς πτήσεις προς όλα τα αεροδρόμια της χώρας. Εκεί θα φανεί κατά πόσο ο φόβος της μετάδοσης του Covid-19 έχει υποχωρήσει οπότε και η διάθεση για ταξίδια θα ενισχυθεί, υπό την προϋπόθεση να μην υπάρξει κάποιο δεύτερο κύμα πανδημίας.
Πολλές εταιρείες έχουν ανακοινώσει ότι από την 1η Ιουλίου αυξάνουν τα δρομολόγιά τους προς την Αθήνα (και τη Θεσσαλονίκη), καθώς επίσης ότι επανεκκινούν πτήσεις προς τη χώρα μας και τους κυρίαρχους τουριστικούς προορισμούς όπως Κρήτη, Ρόδος, Σαντορίνη, Κέρκυρα, Κως, Μύκονος κ.λπ.
Η μεγαλύτερη χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης Ryanair στο πρόγραμμα από την 1η Ιουλίου, μεταξύ άλλων περιλαμβάνει πτήσεις για Χανιά, Κέρκυρα, Ρόδο, Κεφαλονιά, Καλαμάτα και Θεσσαλονίκη, δύο ή και περισσότερες φορές την εβδομάδα, όμως το πρόγραμμα ενδέχεται να διαφοροποιηθεί.
Στην ίδια λογική κινούνται και εταιρείες όπως οι Lufthansa, Air France, KLM, Austrian Airlines, Easy Jet, Transavia, Volotea, Imperial, Egypt Air, Alitalia, Eurowings, Ethiopia Airlines, Wizz Air, Air Serbia, SWISS, TAROM Romania, Air Canada, Ukraine Airlines, Bulgaria Air, Lauda Air και Air Transat.
Βεβαίως, όλες οι εταιρείες έχουν δηλώσει ότι το πρόγραμμά τους σε καμιά περίπτωση δεν είναι οριστικό και θα διαφοροποιείται ανάλογα με τις συνθήκες που θα διαμορφώνονται.
Ερωτηματικό αποτελεί η αεροπορική επικοινωνία με τις ΗΠΑ, καθώς οι Delta Airines που συνδέει την Αθήνα με τη Νέα Υόρκη και η America Airlines που πετάει Σικάγο – Αθήνα, έχουν δηλώσει ότι θέλουν να ξεκινήσουν πτήσεις αρχές Ιουλίου, όμως το τοπίο είναι ακόμη θολό λόγω της απαγόρευσης υπερατλαντικών ταξιδιών.
Οι πτήσεις της Aegean Airlines
Σε σταδιακό «κτίσιμο» του προγράμματος των πτήσεών της βρίσκεται και η Aegean Airlines που από τις αρχές αυτής της εβδομάδας άρχισε να αυξάνει τόσο τις συχνότητες των πτήσεων εσωτερικού, από και προς όλα τα αεροδρόμια της χώρας, όσο και τους προορισμούς αλλά και τις συχνότητες εξωτερικού, από και προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Συνολικά, η διοίκηση της Aegean έχει στόχο έως τις 15 Ιουλίου – αν όλα εξελιχθούν ομαλά – να φτάσει να εκτελεί περί τις 1.000 πτήσεις εβδομαδιαίως, σε όλο το δίκτυο και από όλες τις βάσεις της, οι οποίες στα τέλη Αυγούστου θα φτάσουν τις 1.600.
Παρά ταύτα, το συνολικό πτητικό πρόγραμμα ακόμη και στην πλήρη ωρίμανσή του, εκτιμάται ότι θα υπολείπεται κατά περίπου 50% του προ Covid-19 προγράμματος. Σε κάθε περίπτωση από την 1η Ιουλίου η εταιρεία θα προσθέσει πολλά νέα δρομολόγια, ενώ για χώρες όπως Βρετανία, Ολλανδία, Ισπανία και Ιταλία, ενδέχεται να υπάρξουν περαιτέρω διαφοροποιήσεις, ανάλογα με την απόφαση των αρχών, σχετικά με την επέκταση των αντίστοιχων ΝΟΤΑΜ απαγόρευσης πτήσεων.
Στους συνολικά 31 προορισμούς του εσωτερικού δικτύου, που δεν εξυπηρετούνταν αδιάλειπτα το τελευταίο τρίμηνο, αυξάνεται σταδιακά η συχνότητα πτήσεων, με στόχο και την κάλυψη αναγκών διασύνδεσης των νησιών με το εξωτερικό. Αντίστοιχα, ως τις 15 Ιουλίου το πτητικό πρόγραμμα της ελληνικής εταιρείας θα καλύπτει 42 προορισμούς εξωτερικού από Αθήνα και τουλάχιστον 7 από Θεσσαλονίκη.