Της Μαίρης Βενέτη*
Αυτή την εβδομάδα έγινε η τελετή εγκαινίων της επέκτασης της προβλήτας ΙΙΙ του ΟΛΠ, η οποία θεωρείται ένα από τα βασικά κομμάτια του σχεδίου του κινέζικου κολοσσού για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού.
Πρόκειται για ένα από τα πιο σύγχρονα τεχνολογικά έργα στην Ελλάδα, αλλά και σε ολόκληρη την περιοχή των Βαλκανίων, καθώς πληροί τις υψηλότερες διεθνείς προδιαγραφές και αξιοποιεί τις πλέον σύγχρονες αυτόματες λειτουργίες.
Η προβλήτα ΙΙΙ με την ολοκλήρωση της, αυξάνει τη χωρητικότητα σε 6,2 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια από 5,5 εκατ. που ήταν το προηγούμενο έτος - επιπλέον ένα εκατομμύριο εμπορευματοκιβώτια μπορεί να διαχειριστεί ετησίως η προβλήτα Ι του ΟΛΠ- ενώ θα μπορεί να υποδέχεται ταυτόχρονα δύο πλοία με δυναμικότητα μεταφοράς 20.000 εμπορευματοκιβωτίων.
Ο εορτασμός της παράδοσης αυτού του τόσο σημαντικού έργου με τον παρθενικό ελλιμενισμό του γιγαντιαίου πλοίου μεταφοράς containers Μ/V «COSCO SHIPPING TAURUS» στο λιμάνι του Πειραιά, ήταν κάτι παραπάνω από συμβολικός.
Υπέδειξε το μέλλον και τη νέα θέση του ΟΛΠ στην παγκόσμια κατάταξη λιμένων.
Με μήκος 400 μέτρα, και πλάτος 58,6 μέτρα, το συγκεκριμένο πλοίο μεταφέρει μέχρι και 20.000 εμπορευματοκιβώτια και μαζί με το αδελφό του «China Cosco Aries» θα πιάνουν στον Πειραιά, στο πλαίσιο των τακτικών δρομολογίων τους από την Κίνα στο Ρότερνταμ.
Τα δύο πλοία ανήκουν στην κατηγορία των giga carriers, θα δένουν στο δυτικό μέρος της Προβλήτας ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ Α.Ε.), και στην ουσία σηματοδοτούν μια νέα εποχή για τον ΟΛΠ, καθώς τον εντάσσουν πλέον στα ευρωπαϊκά λιμάνια που μπορούν να δεχθούν και να εξυπηρετήσουν πλοία αυτού του μεγέθους.
Τα μελλοντικά σχέδια της Cosco, πίσω από τα μεγάλα σχέδια της Κίνας
Για την Cosco o Πειραιάς είναι «η πύλη της Ευρώπης» .Γι' αυτό και τον αντιμετωπίζει σαν το «κεφάλι του Δράκου», που θα τη βοηθήσει να υλοποιήσει το γιγάντιο σχέδιο της για επενδύσεις σε 65 χώρες.
Η Κίνα στην ουσία δημιουργεί ένα νέο δρόμο του μεταξιού, με τον Πειραιά στο κέντρο του.
Στα σχέδια της Κίνας, σύμφωνα με τον Xi Jinping, είναι ένα συνολικό πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει δίκτυο σιδηροδρόμων, δίκτυα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, θαλάσσιες υποδομές κατά μήκος της Κεντρικής Ευρώπης, Δύσης και Νότιας Ασίας, ακόμα και αγωγούς πετρελαίου. Οι χώρες που θα βρίσκονται σε αυτή τη διαδρομή, εκτιμάται ότι μέσα σε μια δεκαετία θα μπορούσαν να φέρουν στην Κίνα συναλλαγές άνω των 2,5 τρισ. ευρώ.
Το λιμάνι του Πειραιά λοιπόν είναι για τους Κινέζους η πιο σημαντική συμφωνία στην Ευρώπη.
Η κεντρική γεωγραφική θέση της Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο παρέχει μία ανταγωνιστική δίοδο διατροπικών μεταφορών για το θαλάσσιο εμπόριο τους με την Ευρώπη.
Ο χρόνος διέλευσης ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα με προορισμό τον Πειραιά, εκτιμάται σε 8-9 λιγότερες ημέρες, σε σύγκριση με τα λιμάνια που βρίσκονται στη Βόρεια Ευρώπη, γι'αυτό και από δω θα ξεκινάνε οι σιδηροδρομικές συνδέσεις μέσω των Βαλκανίων προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, ενώ εδώ θα γίνει και το τεράστιο κέντρο logistics.
Η συνεργασία μάλιστα μεταξύ του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και του λιμένος Πειραιά, αναμένεται να συμβάλουν στην ανάπτυξη της Ελλάδας ως σημαντικού περιφερειακού κόμβου logistics, που συνδέει την Ευρώπη με τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ανατολική Μεσόγειο.
Η Cosco κινείται επομένως βάσει ενός ευρύτερου σχεδίου, με σκοπό την αναρρίχηση του Πειραιά στην κορυφή των μεσογειακών λιμανιών με ταυτόχρονη είσοδο του στην λίστα με τα 30 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου και την καθιέρωση της χώρας μας σαν ένα μεγάλο εμπορευματικό κέντρο.
Η δυτική Προβλήτα ΙΙΙ είναι μόνο ένα μέρος της επένδυσης ύψους 230 εκατ. ευρώ, και ας μην ξεχνάμε και τις επενδύσεις 300 εκατ. που έχει προγραμματίσει για τον ΟΛΠ έως το 2021.
Οι αμέσως επόμενοι στόχοι
- Νέα δεδομένα στο δεξαμενισμό των πλοίων για ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες θα διαμορφώσει η τοποθέτηση της νέας πλωτής δεξαμενής «Piraeus III» στο Πέραμα, που αναμένεται να φθάσει στην Ελλάδα τον Μάρτιο.
Η νέα δεξαμενή χωρητικότητας 205,66 τόνων και ανυψωτικής ικανότητας 22.000 τόνων, θα μπορεί να εξυπηρετεί πλέον τα περισσότερα πλοία της ακτοπλοΐας αλλά και ελληνόκτητα κρουαζιερόπλοια.
- Προγραμματίζεται η επέκταση στο νότιο τμήμα του λιμανιού με τη δημιουργία συνολικά 6 θέσεων πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων νέας γενιάς 350 μέτρων, εφόσον ολοκληρωθεί η σχετική αδειοδότηση από την Περιφέρεια Αττικής και η έκριση από την ΕΕ.
- Στο ίδιο σημείο αναμένεται να κατασκευαστεί ο νέος επιβατικός σταθμός κρουαζιέρας.
- Προγραμματίζεται επίσης η ανακατασκευή του κτιρίου της Παγόδας σε πεντάστερο ξενοδοχείο, η μετατροπή των παλαιών αποθηκών σε ξενοδοχείο 4 και 5 αστέρων και η κατασκευή νέας ξενοδοχειακής μονάδας στην περιοχή Porto Leone.
- Προβλέπεται η κατασκευή δύο πενταόροφων κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων έκτασης 75.000m2 το καθένα, και η ανακατασκευή της πέτρινης αποθήκης σε μουσείο μετανάστευσης και ιστορικό αρχείο.
Εμφανής στόχος των άνω επενδύσεων είναι να αποκτήσει το λιμάνι του Πειραιά ηγετική θέση στην κρουαζιέρα στη Μεσόγειο, με προσέλκυση 580.000 επιβατών, οι οποίοι θα έχουν ως λιμάνι εκκίνησης τον Πειραιά.
Οι 100.000 θα προέρχονται από την Κίνα.
Το όραμα του επικεφαλή του ΟΛΠ
Υπενθυμίζεται ότι ο επικεφαλής του ΟΛΠ, καπετάνιος Φου Τσενγκ Κιου, ανέφερε πρόσφατα ότι ήδη από το 2018 ο Οργανισμός προσδοκά να εξασφαλίσει τη διακίνηση 5 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων και εφόσον επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος, τότε πράγματι μπορεί να δούμε το λιμάνι του Πειραιά μέσα στη λίστα με τα 30 μεγαλύτερα λιμάνια διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως.
Υπενθυμίζουμε ότι σήμερα είναι στην 38η θέση ,ενώ όταν η διαχείριση της σχετικής δραστηριότητας περνούσε στα «χέρια» της Cosco το 2010, ήταν στην 93η θέση.
Καθοριστικό ρόλο στη μελλοντική άνοδο των φορτίων που θα διακινούνται από τον Πειραιά, αναμένεται να διαδραματίσει το πρόσφατο μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη ανάμεσα στον ΟΛΠ και στο λιμάνι της Σαγκάης, το οποίο είναι ένας από τους μεγαλύτερους κόμβους για το παγκόσμιο εμπόριο, καθώς διαχειρίζεται περίπου 37 εκατ. εμπορευματοκιβώτια σε ετήσια βάση.
Βάσει της συγκεκριμένης συμφωνίας, ένα σημαντικό ποσοστό των εμπορευμάτων που προορίζονται για τις αγορές της Ευρώπης, θα διοχετεύεται από τη Σαγκάη προς τον Πειραιά.
Μακροπρόθεσμα η Cosco προγραμματίζει να αυξήσει την ετήσια δυναμικότητα στα 10 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, αναδεικνύοντας τον Πειραιά σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια παγκοσμίως. Μια τέτοια εξέλιξη θα σημάνει ταυτόχρονα χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας οι οποίες σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ υπολογίζονται γύρω στις 125.000.
Ήδη χαίρονται Δημόσιο και μέτοχοι.
Πέρα των μελλοντικών σχεδίων, είναι γεγονός ότι ήδη η ανάπτυξη του ΟΛΠ προσφέρει πολλά.
Η πρώτη πλήρης χρονιά της νέας διοίκησης στο λιμάνι ολοκληρώθηκε με θεαματικά αποτελέσματα, με αύξηση διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 70,6% στα 453.264 TEU, με κέρδη προ φόρων στα 21,2 εκατ. ευρώ από 11 εκατ. το 2016 και καθαρό αποτέλεσμα στα 11,3 εκατ από 6,7 εκατ. της προηγούμενης χρήσης .
Μετά από αυτά τα αποτελέσματα, φέτος ο ΟΛΠ θα καταβάλλει 4,1 εκατ. ευρώ ως αντάλλαγμα παραχώρησης στο Ελληνικό Δημόσιο για τη χρήση 2017, έναντι 3 εκατ. το 2016 και 2 εκατ. το 2015.
Θα καταβάλλει επίσης στους μετόχους του μεγαλύτερο μέρισμα κατά 92%, πέριξ των 0,1712 ευρώ ανά μετοχή.
Και προς έκπληξη ίσως πολλών, να αναφέρουμε ότι οι αμοιβές προσωπικού παρουσιάζονται αυξημένες κατά 17,2% από την προηγούμενη χρήση, λόγω της καταβολής δύο επιπλέον μισθών( δώρο Χριστουγέννων, Πάσχα και επίδομα αδείας) μετά την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας.
Δεδομένων όλων των παραπάνω, πόσο εκτός τόπου και χρόνου μοιάζουν οι ειδήσεις για τη νέα κόντρα Cosco- κυβέρνησης, όσον αφορά την ίδρυση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, τη στιγμή που υπάρχει ήδη η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων.
Η Cosco έχει διαμαρτυρηθεί ακόμη και με εξώδικο, αφού θεωρεί ότι με την ίδρυση της ΔΑΛ μεγαλώνει η γραφειοκρατία και μπαίνουν εμπόδια στην ανάπτυξη των επενδυτικών σχεδίων της, καθώς δημιουργείται ένα χάος αρμοδιοτήτων.
Η απάντηση της ΔΑΛ για τον ακριβή λόγο σύστασης της και τα κενά που πιθανόν θεωρεί ότι πρέπει να καλύψει...;
* Η κα Μαίρη Βενέτη είναι Πιστοποιημένη Διαχειριστής από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Φωτογραφία intime news