Οι διεθνείς πρωτιές της Παπαδημητρίου ΑΒΕΕ

Οι διεθνείς πρωτιές της Παπαδημητρίου ΑΒΕΕ

Της Ξανθής Γούναρη

Όλα ξεκίνησαν από την ενστικτώδη επιλογή του παππού Χρήστου Παπαδημητρίου να ασχοληθεί πριν από 76 χρόνια με τη μεταποίηση και τις εξαγωγές σταφίδας. Ακολούθησε ο γιος Κώστας Παπαδημητρίου, που, «πατώντας» στη σταφίδα, έφτιαξε ελληνικό βαλσαμικό ξύδι, για να φτάσουμε στον εγγονό, συνονόματο του ιδρυτή, ο οποίος κατάφερε να το εκσυγχρονίσει και να το τοποθετήσει στα ράφια μεγάλων λιανεμπορικών αλυσίδων σε 35 χώρες ανά τον κόσμο.

Παρακάμπτοντας τη συνηθισμένη πρακτική των ελληνικών επιχειρήσεων, που ενθουσιάζονται όταν κατορθώσουν να πουλήσουν λίγα σε πολλούς, ο 34χρονος Χρήστος Παπαδημητρίου επέλεξε να ενισχύσει το εξαγωγικό προφίλ της Χ.Κ. Παπαδημητρίου μέσω της κατάκτησης ηγετικών μεριδίων στις αγορές που ανοίγει.

Μετά από προσπάθεια αρκετών χρόνων, αυτήν τη στιγμή οι κρέμες βαλσαμικού ξυδιού από την Καλαμάτα είναι οι πρώτες σε πωλήσεις στην αγορά της Τσεχίας, με το προϊόν να είναι τοποθετημένο στο 80% των σημείων πώλησης της χώρας. Μέσα από ένα φιλόδοξο πρόγραμμα marketing, που περιλαμβάνει εκπομπές μαγειρικής, food bloggers και γευστικές δοκιμές, εδραίωσε το προϊόν, όχι προβάλλοντας ελληνικές συνταγές, αλλά αναδεικνύοντας τους συνδυασμούς του ελληνικού βαλσαμικού ξυδιού με την τοπική κουζίνα, όπως λέει στο liberal.gr o Χρήστος Παπαδημητρίου, CEO της εταιρείας.

Μόνο οι εξαγωγές στην Τσεχία αντιστοιχούν στο 5% του τζίρου της εταιρείας.

Μεγαλοεξαγωγέας είναι η καλαματιανή εταιρεία και στην αγορά της Φινλανδίας, όπου τα προϊόντα της βρίσκονται στα ράφια μίας από τις δύο λιανεμπορικές αλυσίδες εθνικής εμβέλειας.

Περίπου ανάλογη είναι η εικόνα και στην Αυστραλία, ενώ σημαντικές πωλήσεις έχει στη Σουηδία, αλλά και στην Αγγλία. Αν και στη Γηραιά Αλβιώνα το μεγαλύτερο τζίρο κάνει η σταφίδα, που χαίρει μεγάλης εκτίμησης στο εξωτερικό, αντίθετα με τη χώρα μας, στην οποία κάνει θραύση η σουλτανίνα Τουρκίας που είναι φθηνότερη.

Πρωτιές γνωρίζει πάντως και στην Ελλάδα, καθώς το βαλσαμικό ξύδι της είναι σταθερά το πρώτο σε πωλήσεις από το 2007 μέχρι σήμερα, ενώ σύμφωνα με τον Χρ. Παπαδημητρίου από τον Οκτώβριο και μετά η κατάσταση στην εγχώρια αγορά έχει εξομαλυνθεί.

Παρ' όλα αυτά, ο νεαρός manager δηλώνει περισσότερο αισιόδοξος από την πορεία της εταιρείας εκτός των τειχών παρά εντός, καθώς επισημαίνει ότι ακόμη δεν έχει επέλθει η απαραίτητη σταθερότητα.

Δεδομένων των καλών επιδόσεων στις αγορές του εξωτερικού, ο τζίρος της εταιρείας εφέτος θα κλείσει περίπου στα ίδια επίπεδα με αυτόν του 2014, παρά τα capital controls και παρά τις «γκρεμισμένες» τιμές της σταφίδας. Το 2014, ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε στα 8.703.500 ευρώ.

Ας σημειωθεί ότι η Χ.Κ. Παπαδημητρίου έχει ενταχθεί από τον Μάιο του 2013 στο δίκτυο της Endeavor.

Τρεις στο λάδι... τρεις στο ξύδι

Παγκοσμίως πρωτότυπο, το βαλσαμικό ξύδι της οικογενειακής επιχείρησης Παπαδημητρίου Χ.Κ. ΑΒΕΤ, μιας και παράγεται από 100% Κορινθιακή σταφίδα, έχει καταφέρει να παρακάμψει τους υφάλους της κρίσης, αλλά και να σταθεί με αξιώσεις δίπλα στο ιταλικό, το μεγάλο του ανταγωνιστή.

Η διαφορά της καλαματιανής εταιρείας σε σχέση με άλλες ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων είναι ότι δομήθηκε εξ αρχής ως εξαγωγική, με αποτέλεσμα τα πάθη της εσωτερικής αγοράς λόγω της κρίσης να την αγγίζουν... ξώφαλτσα. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα το 72% του τζίρου της εταιρείας προέρχεται από τις πωλήσεις της στις αγορές του εξωτερικού. Υπό την καθοδήγηση της δεύτερης και τρίτης γενιάς (Κωνσταντίνος και Χρήστος Παπαδημητρίου) εξάγει περί τα 2.000.000 φιάλες βαλσαμικού ξυδιού σε μεγάλη ποικιλία υφών και γεύσεων, αλλά και μουστάρδες, σταφίδες και αποξηραμένα φρούτα.

Παρότι ξεκίνησαν από τη μεταποίηση του πάλαι ποτέ «μαύρου χρυσού» της Ελλάδας, της σταφίδας, κάτι που εδραίωσε τη θέση της εταιρείας στο εξωτερικό ως μία από τις σημαντικότερες εξαγωγικές ελληνικές επιχειρήσεις, η συνέχεια ήταν πιο συναρπαστική, καθώς η απόφαση να προχωρήσουν στην παραγωγή μιας γκάμας επώνυμων, διακεκριμένων τοπικών προϊόντων, με κυρίαρχο το βαλσαμικό ξύδι Καλαμάτας, αποτέλεσε μεγαλύτερη πρόκληση.

Κάπου στα τέλη της δεκαετίας του '90, την εποχή δηλαδή που το «πόπολο» ανακάλυπτε τη χαρά της ρόκας-παρμεζάνα, το «Βαλσαμικό Ξύδι Καλαμάτας Παπαδημητρίου» έκανε την εμφάνισή του στα ράφια των super market. Με «συνταγή» που βασίζεται στο παραδοσιακό ξίδι «γλυκάδι», που παραγόταν ανέκαθεν στη Μεσσηνία, η νέα αυτή γευστική πρόταση γρήγορα κατέκτησε τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να πλασαριστεί πολύ ψηλά στις προτιμήσεις τους. Παράλληλα όμως, το βαλσαμικό ξύδι Καλαμάτας έκανε εντυπωσιακό ντεμπούτο και στις ξένες αγορές, φιγουράροντας σε μερικά από τα καλύτερα καταστήματα delicatessen του κόσμου.

Η χωρίς συμβιβασμούς ποιοτική παραγωγή (το βαλσαμικό «Παπαδημητρίου» δεν έχει συντηρητικά, σε αντίθεση με τη συντριπτική πλειοψηφία των άλλων ίδιων προϊόντων) και το μεράκι του Κωνσταντίνου Παπαδημητρίου ήταν οι λόγοι της επιτυχίας λένε όσοι ξέρουν.

Καινοτομία

Τα χρόνια περνούσαν και τον φυσικό – οινολόγο Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου, σπουδαγμένο στο Μπορντό της Γαλλίας, ήρθαν να συνδράμουν οι γιοι του Χρήστος και Δημήτρης. Με τη δική τους συμβολή, η εταιρεία πήγε ακόμη ένα βήμα μπροστά μέσω της δημιουργίας μιας νέας σειρά καινοτόμων μεσογειακών προϊόντων, βασιζόμενων στο βαλσαμικό ξύδι ή συμπληρωματικών ως προς αυτό, τα premium μεσογειακά προϊόντα Balsamon.

Την ιδέα για τη νέα αυτή σειρά υλοποιεί ο Χρήστος Παπαδημητρίου, σημερινός διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και τον σχεδιασμό των εικαστικών ο αδελφός του, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου.

Άνθρωπος που δεν φοβάται να μοιράσει πρωτοβουλίες, ο Χρήστος Παπαδημητρίου, από τα νεότερα μέλη της οικογένειας, έχοντας τελειώσει τις σπουδές στο Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Πειραιά «ψαχνόταν» για το μέλλον. Η πρόκληση να δημιουργήσει κάτι πέρα από τον ανταγωνισμό, καθώς και τα «μαθήματα» που πήρε μέχρι να μπει κάπως «το νερό στο αυλάκι», ήταν η αφορμή να βρει τελικά αυτό που ήθελε.

Εμπνευσμένη από την ελληνική παράδοση, η σειρά Balsamon αποσπά σημαντικά διεθνή βραβεία, ενώ επεκτείνει ακόμη περισσότερο τους ορίζοντες της μεσσηνιακής εταιρείας.

Εκτός όμως του βαλσαμικού ξυδιού, στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της συνολικής έκτασης 10.000 τ.μ. παράγονται κρέμες βαλσαμικού ξυδιού, βιολογικά προϊόντα, μεσογειακές μουστάρδες, προϊόντα για επαγγελματική χρήση, ενώ επεξεργάζεται και διαθέτει σταφίδα στη χονδρική.

Σήμερα η οικογενειακή επιχείρηση Παπαδημητρίου μπορεί να περηφανεύεται πως κατάφερε να τέρψει όχι μόνο τους ουρανίσκους των απανταχού gourmet, αλλά και εκείνους των γνωστών chefs και opinion leaders της παγκόσμιας αγοράς γεύσης.

Με έδρα στη Θουρία Καλαμάτας όπου παράγονται όλα τα προϊόντα της, η εταιρεία βραβεύθηκε από την Endeavor ως Top Job Creator του 2014, καθώς αύξησε κατά 200 άτομα τους παραγωγούς κορινθιακής σταφίδας με τους οποίους συνεργάζεται και κατά 8 άτομα το προσωπικό της.