Πριν από μερικά χρόνια, το… αγαπημένο τηλεοπτικό ρεπορτάζ των σταθμών ήταν να καταγράψουν με την κάμερα τα… υπόγεια των Δ.Ο.Υ με τους στοιβαγμένους φακέλους. Η εικόνα που ελάχιστοι έχουν ξεχάσει, ήταν αυτή που καταγράφηκε στις αρχές της μνημονιακής περιόδου με τις μαύρες σακούλες γεμάτες αποδείξεις.
Έχει περάσει σχεδόν μια 10ετία και οι Δ.Ο.Υ, πνίγονται και πάλι. Αυτή τη φορά, ηλεκτρονικά. Τα inbox των Δ.Ο.Υ κατακλύζονται καθημερινά με δεκάδες χιλιάδες μηνύματα τα οποία οι υπάλληλοι αδυνατούν να διαχειριστούν. Άλλωστε, όπως σημειώνουν λογιστές που γίνονται καθημερινά αποδέκτες παραπόνων από τους πελάτες τους για πολυήμερες καθυστερήσεις, δεν έχει αναπτυχθεί ακόμη «κουλτούρα διαχείρισης ηλεκτρονικής αλληλογραφίας». Πολλές φορές, τα ηλεκτρονικά μηνύματα που αποστέλλονται στις εφορίες, εκτυπώνονται για να πάρουν αριθμό πρωτοκόλλου και να διαβιβαστούν στα αρμόδια τμήματα: άλλα στο μητρώο, άλλα στο εισόδημα, άλλα στο κεφάλαιο κ.ο.κ. Και όταν υπό την πίεση του χρόνου οι φορολογούμενοι στέλνουν τις λεγόμενες «ευγενικές υπενθυμίσεις»; Ο όγκος πολλαπλασιάζεται, και η διαχείριση από ένα σημείο και πέρα καθίσταται αδύνατη. Ειδικά στις «γιγαντομένες» Δ.Ο.Υ οι οποίες μετά τις συγχωνεύσεις των τελευταίων εβδομάδων καλύπτουν τεράστιες περιοχές και εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενους (π.χ Δ.Ο.Υ Χολαργού μετά την απορρόφηση και της Δ.Ο.Υ Χαλανδρίου, ΙΓ Αθηνών κλπ).
Η αύξηση του όγκου είναι προφανώς αποτέλεσμα του lockdown δεδομένου ότι με τον περιορισμό του προσωπικού στις Δ.Ο.Υ (υποχρεωτική τηλεργασία κλπ) συσσωρεύονται χιλιάδες εκκρεμότητες. Ωστόσο, η ηλεκτρονική γραφειοκρατία που έχει αναπτυχθεί έχει ήδη καταστεί «τροφοδότης μηχανισμός» της ύφεσης.
Στα… inbox των εφοριών, παγώνουν μεταβολές επιχειρηματικής δραστηριότητας, συστάσεις νέων επιχειρήσεων και –το κυριότερο- μεταβιβάσεις ακινήτων. Μάλιστα, το πρόβλημα στο «κεφάλαιο» (το τμήμα της εφορίας από το οποίο περνάνε οι αγοραπωλησίες ακινήτων) έχει ανακύψει πολύ πριν η χώρα μπει στο δεύτερο lockdown. Αιτήματα για έγκριση δήλωσης φόρου μεταβίβασης, καθυστερούν για εβδομάδες ολόκληρες ενώ συμβολαιογράφοι και δικηγόροι, περιγράφουν περιστατικά με μεγαλύτερες καθυστερήσεις ακόμη και συγκριτικά με τις περιόδους κατά τις οποίες σχηματίζονταν τεράστιες ουρές στα τμήματα κεφαλαίου μέχρι να φτάσει η σειρά του ενδιαφερόμενου και να στηθεί πάνω από το κεφάλι του υπαλλήλου της Δ.Ο.Υ μέχρι να ολοκληρωθεί ο έλεγχος της δήλωσης.