«Μετά την πρώτη καραντίνα, προσαρμοστήκαμε στα νέα δεδομένα και εργαστήκαμε περισσότερο ψηφιακά, και μέσω τηλεφώνου. Προφανώς αυτός ο τρόπος δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη ζωντανή εμπειρία, αλλά θεωρώ ότι το online έχει έρθει για να μείνει», ήταν το σχόλιο του Ανδρέα Βέργου για τις δημοπρασίες έργων τέχνης στο κλείσιμο της χρονιάς.
Ο διευθυντής του γνωστού οίκου που, παρά τις δυσκολίες της εποχής, βαδίζει καλά στα χνάρια του πατέρα του Πέτρου, ανοίγει το μέλλον της επιχείρησης στον ψηφιακό κόσμο. Δημιούργησε νέο ιστοχώρο (vergosauctions.com) που παρέχει υψηλής ευκρίνειας θέαση των έργων, ενδιαφέρουσες ειδήσεις για τους καλλιτέχνες και την εποχή τους, μια πλατφόρμα ικανή να ανεβάζει ψηφιακές πωλήσεις χωρίς φυσική παρουσία. Κι έχει κάθε λόγο να είναι ευχαριστημένος, καθώς η τελευταία δημοπρασία που πραγματοποίησε το διήμερο 17 και 18 Δεκεμβρίου, υπήρξε καθ'όλα επιτυχημένη.
Παρόλο που το 2020 κλείνει με πτώση του τζίρου κατά 20%-30%, φέτος ο Α. Βέργος υποχρεώθηκε, λόγω της πανδημίας, να διοργανώσει τρεις δημοπρασίες αντί για πέντε την περσινή χρονιά. Αποτιμώντας τις μεμονωμένα, είχε αύξηση πωλήσεων περίπου 20% σε σύγκριση με αυτές του 2019. Ειδικότερα, στην τελευταία του Δεκεμβρίου, που περιλάμβανε βιβλία, χαρακτικά και έργα τέχνης, την πρώτη ημέρα σημείωσε 80% και τη δεύτερη 70% ποσοστό πώλησης με τζίρο 610.000 ευρώ (με προμήθεια αγοραστή).
Πρωταγωνιστής ήταν ο Καβάφης, που ξεχώρισε με 21 μονόφυλλα και ποιητικές συλλογές, ορισμένες από τις οποίες έφεραν την ιδιόχειρη αφιέρωση του Αλεξανδρινού. Οι λαχνοί που αναφέρονταν στο έργο του έγιναν ανάρπαστοι, δείχνοντας ότι ο ποιητής στέκεται ψηλά στην προτίμηση του συλλεκτικού κοινού. Ενδεικτικά, η συλλογή ποιημάτων του σε καλλιτεχνική εργασία Τ. Καλμούχου κι επιμέλεια Ρίκας Σεγκοπούλου, εκτιμήθηκε 3.000 - 4.000 ευρώ και πλησίασε το διπλάσιο της υψηλής εκτίμησης, στις 7.951 ευρώ.
Η διαχρονική αξία της Nelly's, της πρώτης Ελληνίδας φωτογράφου με διεθνές έργο, επιβεβαιώθηκε στην εμβληματική Nikolska (φωτογραφημένη στον Παρθενώνα), που προβλήθηκε ιδιαίτερα από τον οίκο, ως εξώφυλλο στο site του Βέργου. Η τιμή στην οποία πωλήθηκε, ξεπέρασε και τις προσδοκίες των διοργανωτών, που εκτιμούσαν τον λαχνό 600 - 800 ευρώ. Το ψηφιακό σφυρί χτύπησε έξι φορές πιο ψηλά, βρίσκοντας αγοραστή στις 4.648 ευρώ.
Πολύ καλά τα πήγε και ένα folio σε πρώτη, περιορισμένη έκδοση 160 αριθμημένων αντιτύπων, με τις εντυπώσεις του Daniel Baud-Bovy, του συντηρητή, κριτικού τέχνης και Διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης που υπήρξε συνοδοιπόρος του Fred Boissonnas σε πολλά από τα ταξίδια του στον Ελλαδικό χώρο. Το συλλεκτικό έργο «Des Cyclades en Crète, au gré du vent» βγήκε στις 2.000 και πωλήθηκε για 7.951 ευρώ.
Την τιμητική τους, σίγουρα, είχαν οι αφίσες που φέρουν την υπογραφή μεγάλων ζωγράφων μας, όπως οι Γ. Βασιλείου, Π. Τέτσης και φυσικά ο Γιάννης Μόραλης. Μαζί με τον Εγγονόπουλο, ο μεγάλος Δάσκαλος έχει εξαιρετικά υψηλή ζήτηση σε όποιο έργο κι αν φανερώνεται. Η «Ύδρα» του εκτινάχθηκε στις 3.670 ευρώ, όταν η ψηλή εκτίμηση έφτανε στα 600 ευρώ. Συνολικά μπορεί να λεχθεί ότι η αφίσα αναδεικνύεται ως ένα είδος αγαπητό στους συλλέκτες που καταγράφει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο για πολλούς Έλληνες καλλιτέχνες.
Στα «highlights» πρέπει να καταγραφεί ένα έργο που είχαμε επισημάνει πριν τη δημοπρασία: ο «Κτίστης» του σημαντικού Διαμαντή Διαμαντόπουλου ο οποίος ακόμη δεν έχει βρει τη θέση που του αρμόζει στα εικαστικά μας πράγματα γι? αυτό ίσως και παραμένει χαμηλά στο εγχώριο χρηματιστήριο. Το μνημειακό έργο, καμωμένο σε κάρβουνο, είχε τιμή 2.000 - 3.000 ευρώ, και παρολίγον να φτάσει τις 10.000 (συγκεκριμένα, 9.786 ευρώ). Αντίστοιχα, ένα σχέδιο του Τσαρούχη (Νέος με γυμνό κορμό) βγήκε με αρχική τιμή τις 2.000 και πωλήθηκε για 9.174 ευρώ.
Δικαιωμένοι είμαστε και για τον τελευταίο λαχνό της δημοπρασίας, ένα ιστορικό φουλάρι της Hermès με έμπνευση από την επανάσταση του 1821. Λόγω της εκτιμώμενης τιμής του (300 – 400 ευρώ), το είχαμε προτείνει από το Liberal Market ως ευκαιρία. Δόθηκε τελικά για 2.936 ευρώ.
Αμηχανία, όμως, για τον Γαλάνη! Τόσο το περίφημο χαρακτικό του με το Παλάτι της Αβινιόν όσο και το στοχαστικό σχέδιο γελοιογραφίας με τον τίτλο «Αμηχανία» (αρχική φωτογραφία επάνω), δεν κατάφεραν να βρουν αγοραστή.
Ο οίκος «Βέργος» ανανεώνει το ραντεβού με το φιλότεχνο κοινό για τις 27 Ιανουαρίου με έργα νεοελληνικής ζωγραφικής και γλυπτικής, καθώς και με φιλελληνικά αντικείμενα.