Όμιλος Σαράντη: Μια πολυεθνική με αξιοσημείωτη πορεία

Όμιλος Σαράντη: Μια πολυεθνική με αξιοσημείωτη πορεία

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Μια από τις ποιοτικότερες εταιρείες της λεγόμενης... μεσαίας κεφαλαιοποίησης του ελληνικού χρηματιστηρίου και μια από τις ελληνικές επιχειρήσεις με τη μεγαλύτερη εξωστρέφεια διεθνώς είναι η Σαράντης. Πρόκειται για εταιρεία που έχει αξιοσημείωτη επιχειρηματική συνέπεια, ενώ ειδικά τα τελευταία 15 χρόνια, έχει κάνει μεγάλα άλματα ανάπτυξης στην Ελλάδα και διεθνώς.

Πλέον αποτελεί έναν από τους ισχυρούς «παίκτες» στην εγχώρια αγορά των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων, έχοντας διαμορφώσει μια ανταγωνιστική ομάδα κωδικών και σημάτων, που λόγω της φύσης τους, λειτουργούν ανατροφοδοτικά προς τον όμιλο.

Και μόνο η διεθνής παρουσία, λέει πολλά. Ύστερα από επέκταση και εξαγορές, ο όμιλος σήμερα απευθύνεται, μέσω παραγωγής και εμπορίας, σε μια αγορά 100 εκατ. καταναλωτών, διαθέτοντας εμπορικά 85 σήματα, μέσω εννέα θυγατρικών στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Διαθέτει θυγατρικές σε Πολωνία (τη μεγαλύτερη), Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Τσεχία, Π.Γ.Δ.Μ., Ουγγαρία, Βοσνία - Ερζεγοβίνη και Πορτογαλία. Επίσης, εξάγει ή εμπορεύεται τα προϊόντα της σε 40 χώρες.

Ο Όμιλος Σαράντη, έχει κάνει σημαντικές στρατηγικές κινήσεις στο πλαίσιο της εξωστρέφειας την τελευταία δεκαετία, που έχουν αλλάξει εντελώς το εκτόπισμα και το μέγεθος του.
Από το 2007 έχουν ολοκληρωθεί εννέα εξαγορές ύψους 41 εκατ. ευρώ συνολικά, με τελευταία την εξαγορά της Πολωνικής εταιρείας παραγωγής προϊόντων συσκευασίας πολυαιθυλενίου Polipak Sp. z.o.o. (κυρίως σακούλες απορριμμάτων).

Οι πωλήσεις από το εξωτερικό αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% του κύκλου εργασιών του ομίλου, που σημαίνει ότι έχει ισχυρότατη και πετυχημένη παρουσία και στη χώρα μας, ενώ, όπως τονίζει στο Liberal o Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Οικονομικός Διευθυντής του Ομίλου κ. Κώστας Ροζακέας «η περαιτέρω ενδυνάμωση της παρουσίας στο εξωτερικό, αποτελεί στρατηγικό πυλώνα του management».

Χρηματιστήριο και ισχυροί ξένοι επενδυτές

Η μητρική εταιρεία του Ομίλου, Γρ. Σαράντης Α.Β.Ε.Ε., είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Αθήνας από το 1994.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ποσοστό κύκλου εργασιών από ιδιοπαραγόμενα προϊόντα στο σύνολο του Ομίλου φτάνει στο 75%!

Τα τελευταία χρόνια ξένα επενδυτικά χαρτοφυλάκια έχουν επενδύσει στη Σαράντης, επιβεβαιώνοντας την ελκυστικότητά της. Πιο αναλυτικά, η Fidelity Management & Research ελέγχει το 10,67% του μετοχικού κεφαλαίου της Σαράντης, ενώ η αμερικανική Brandes Investment Partners διατηρεί ποσοστό άνω του 5%. . Ο όμιλος Σαράντη, μαζί με τις θυγατρικές, απασχολεί 1.563 άτομα, ενώ στην εταιρεία εργάζονται 578 άτομα.

Στρατηγικοί άξονες - «κλειδιά» επιτυχίας

Οι στρατηγικοί άξονες και τα «κλειδιά» της αξιοσημείωτης συνέπειας της Σαράντης, είναι ο συνεχής εμπλουτισμός και η ανανέωση του προϊοντικού του χαρτοφυλακίου, η είσοδος σε νέες δυναμικά αναπτυσσόμενες κατηγορίες, δημιουργία νέων προϊόντων ή ανανέωση ήδη υπαρχόντων.

Όπως τονίζει στο Liberal ο κ. Κ. Ροζακέας, «σήμερα τα 2/3 των πωλήσεων του Ομίλου πραγματοποιούνται στις θυγατρικές μας, ποσοστό σημαντικό αν σκεφτεί κανείς ότι πριν το 2005 το ποσοστό συμμετοχής ήταν κάτω του 50%, καθώς επίσης και το γεγονός ότι οι χώρες αυτές εμφανίζουν ανάπτυξη με διψήφιο ρυθμό κατά τα τελευταία χρόνια.

Η περαιτέρω ανάπτυξή μας στο εξωτερικό αποτελεί βασικό στοιχείο της στρατηγικής μας και βασίζεται στην ενίσχυση των υφιστάμενων θυγατρικών μας, αφενός μέσω της ενίσχυσης του υπάρχοντος χαρτοφυλακίου και οργανικής ανάπτυξης σε κάθε χώρα, αφετέρου δε μέσω εξαγορών νέων σημάτων, καθώς και στην ανάπτυξη του δικτύου των εξαγωγών μας».
Σήμερα, κωδικοί και προϊόντα

Μερικά από τα κυριότερα σήματα και προϊόντα κατανάλωσης που παράγει και εμπορεύεται η Σαράντης σήμερα είναι τα NOXZEMA, CARROTEN, BIOTEN, ORZENE, C-THRU, PROSAR, SANITAS, AVA, ΤΕΖΑ, PYROX, CAMEL, AFROSO κ.α. Αυτά είναι μερικά από τα ιδιοπαραγόμενα προϊόντα που διατηρούν υψηλή αναγνωρισιμότητα και σημαντικά μερίδια αγοράς.

Παράλληλα, μέσω συμφωνιών αποκλειστικής διανομής ο Όμιλος εμπορεύεται ισχυρά σήματα όπως τα LA PRAIRIE, PRADA, NINA RICCI, CARTIER, CAROLINA HERRERA, TRUSSARDI, PUPA, JOHNSON & JOHNSON, ADIDAS, PLAYBOY, VAPONA, LANES, BIO-OIL κ.α. Η Σαράντης διακινεί και τα προϊόντα της εταιρείας ESTEE LAUDER, μέσω της κοινοπραξίας με την ESTEE LAUDER COMPANIES.

Όπως σημειώνει ο κ. Κώστας Ροζακέας «μας ενδιαφέρει να προστεθεί ένα σήμα το οποίο όχι μόνο θα ενισχύσει το μερίδιο αγοράς του Ομίλου και την κερδοφορία του, αλλά και θα επιτρέψει την επεκτασιμότητά μας είτε σε νέες «συγγενικές» υποκατηγορίες είτε σε νέες αγορές.

Οι πρόσφατες εξαγορές του Ava και του Noxzema στην Ελλάδα αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα εξαγορών οι οποίες είναι απόλυτα συνυφασμένες με την στρατηγική μας, προσφέρουν συνέργειες και αποφέρουν ήδη σημαντικά κέρδη».

Ιστορικό – Η ίδρυση στην Πόλη και το μπαράζ εξαγορών τα τελευταία χρόνια

Η εταιρεία Σαράντης ιδρύθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1930, ενώ από 1956 και μέχρι σήμερα, εδρεύει στην Αθήνα.
Το 1965 δημιουργείται εργοστάσιο παραγωγής των πρώτων ιδιοπαραγόμενων καλλυντικών προϊόντων PROSAR και CLOCHARD.

Τη δεκαετία '70 - '80 συνάπτονται οι πρώτες συνεργασίες με διεθνείς ηγετικές εταιρείες καλλυντικών, συμπεριλαμβανομένης και της συνεργασίας με την ESTEE LAUDER COMPANIES.

Η δεκαετία του ''90 χαρακτηρίστηκε από την εισαγωγή στο Χ.Α. καθώς και τη διείσδυση στον χώρο των προϊόντων οικιακής χρήσης.

Τότε ξεκίνησε και η επέκταση της εταιρείας στη ΝΑ Ευρώπη μέσω θυγατρικών εταιρειών στη Βουλγαρία (1994), Ρουμανία(1996), Σερβία 1997), F.Y.R.O.M. (1997) και Πολωνία (2000).
Μεταξύ 1997-1999 δημιουργήθηκε νέο εργοστάσιο παραγωγής με αποθηκευτικούς χώρους και κέντρο διανομής στην Ελλάδα.

Το 2002 υπογράφηκε κοινοπραξία με την ESTEE LAUDER HELLAS, έγινε η εξαγορά της πολωνικής εταιρείας προϊόντων οικιακής χρήσης PACK PLAST, ενώ δημιουργήθηκε και η θυγατρικής εταιρεία Sarantis Czech Republic στην Τσεχία.

Μεταξύ 2006 και 2010 συστήθηκε θυγατρική στην Ουγγαρία, εξαγοράστηκε η ρουμανική εταιρεία καλλυντικών ELMIPLANT και η ουγγρική εταιρεία προϊόντων συσκευασίας τροφίμων TRADE 90. Επίσης, εξαγοράστηκε η πολωνική μάρκα KOLASTYNA, που περιλαμβάνει προϊόντα περιποίησης προσώπου και σώματος καθώς και προϊόντα αντηλιακής προστασίας.

Μεταξύ 2011-2013 εξαγοράστηκαν οι DOMET στην Ουγγαρία και η TOPSTAR στην Σερβία, όπως επίσης και η εταιρεία Δ. Κουκουζέλης Ε.Π.Ε. που δραστηριοποιείται στον κλάδο Υγείας και Φροντίδας.
Παράλληλα, υπήρξαν νέες συμφωνίες αποκλειστικής αντιπροσώπευσης των καλλυντικών προϊόντων DENIM, TESORI D ORIENTE, VIDAL και LEOCREMA και του σήματος VAPONA στην Ελλάδα.

Συστήθηκε θυγατρική στην Βοσνία (Sarantis Banja Luka), ενώ το 2014 συστάθηκε νέα θυγατρική του ομίλου στην Πορτογαλία (Sarantis Portugal), εξαγοράστηκε η Τσεχική εταιρεία καλλυντικών σημάτων ASTRID T.M., ενώ το 2015 έγινε νέα συμφωνία αποκλειστικής διανομής του WASH & GO και εξαγοράστηκε η Πολωνική εταιρεία προϊόντων συσκευασίας POLIPAK.

Οι δύο τελευταίες σοβαρές κινήσεις στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα την τελευταία διετία πραγματοποιήθηκαν οι εξαγορές των σημάτων ΑVA (2015) και NOXZEMA (2014) που μέχρι πρότινος ανήκαν στην Procter & Gamble, κόστους 3,5 εκατ. και 8,7 εκατ. ευρώ αντιστοίχως. Επίσης το 2014 έγινε η μεταφορά της ρουμανικής γραμμής παραγωγής προϊόντων προσωπικής περιποίησης και φροντίδας ELMIPLANT, BIOTEN, KOLASTYNA στα Οινόφυτα Βοιωτίας, όπου ο Όμιλος διατηρεί το παραγωγικό και διανεμητικό του κέντρο. Παράλληλα, σε συνέχεια της εξαγοράς της δραστηριότητας του NOXZEMA στην Ελλάδα, η παραγωγή του μεταφέρθηκε στις εγκαταστάσεις του ομίλου στα Οινόφυτα Βοιωτίας. Εκεί πραγματοποιήθηκε το 2015 επένδυση 1 εκατ. ευρώ για την προετοιμασία του χώρου και την στέγαση νέου ειδικού μηχανολογικού εξοπλισμού, δημιουργώντας και 20 νέες θέσεις εργασίας.

Έρευνα και ανάπτυξη

Η εταιρεία διατηρεί τμήμα Έρευνας & Ανάπτυξης όπου επιστήμονες πολλών ειδικοτήτων «ψάχνουν» λύσεις, βελτιώνουν προϊόντα, κάνουν καινοτομίες, εξελίσσουν άλλα. Παράλληλα ο όμιλος συνεργάζεται με διεθνή εξειδικευμένα ινστιτούτα ερευνών, σχεδιασμού και ανάπτυξης. Η παραγωγή καλλυντικών και προϊόντων οικιακής χρήσης στην Ελλάδα είναι πιστοποιημένη σύμφωνα με τα πρότυπα ποιότητας ISO 22716 και ISO 9001 αντιστοίχως. Επιπρόσθετα, η διανομή των προϊόντων υγείας και φροντίδας στην Ελλάδα είναι πιστοποιημένη σύμφωνα με τα πρότυπα ποιότητας ISO 9001 και ISO 13485.

Επίσης, η εταιρεία διατηρεί ισχυρό δίκτυο διανομής σε περίπου 40 χώρες, μέσω δύο βασικών «κέντρων» στην Ελλάδα και Πολωνία, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις, οι εξαγωγές διενεργούνται και ελέγχονται μέσω των θυγατρικών εταιρειών του ομίλου. Διαθέτει ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής με περίπου 49.000 σημεία πώλησης στη ΝΑ Ευρώπη, όπως supermarkets, καταστήματα καλλυντικών, φαρμακεία κ.α.
Οικονομικά μεγέθη – Γενναίο μέρισμα, ισχυρή καθαρή θέση

Η εταιρεία Σαράντης έχει συνεπή μερισματική πολιτική, ενώ διατηρεί και ισχυρή καθαρή ταμειακή θέση. Φέτος ο όμιλος προέβη σε πληρωμή μερίσματος για την χρήση του 2015 ποσού 5,5 εκατ. ευρώ, ήτοι 0,16 ευρώ ανά μετοχή, ενώ παρόμοια ήταν και η περυσινή πληρωμή για τη χρήση του 2014. Τέλος του 2015 ο όμιλος είχε καθαρή θετική ταμειακή θέση ύψους 7,20 εκατ. ευρώ.

Σε ότι αφορά το εξάμηνο του 2016, η Σαράντης παρουσιάζει διψήφια αύξηση πωλήσεων σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες, ενώ οι ενοποιημένες πωλήσεις ανήλθαν σε 159,64 εκατ. ευρώ έναντι 132,42 εκατ. ευρώ το περυσινό πρώτο εξάμηνο, σημειώνοντας αύξηση κατά 20,56%. Τα καθαρά κέρδη σημείωσαν άνοδο κατά 69,60% φτάνοντας στα 8,49 εκατ. ευρώ έναντι 5,01 εκατ. ευρώ πέρυσι. Η Ελλάδα, παρουσίασε αξιοσημείωτη άνοδο πωλήσεων ύψους 16,89% στα 62,58 εκατ. ευρώ, αν μη τι άλλο μια εντυπωσιακή επίδοση, συγκριτικά με την τάση του δείκτη του λιανικού εμπορίου. Οι ξένες χώρες που αντιπροσωπεύουν 60,80% του συνόλου των πωλήσεων σημείωσαν άνοδο κατά 23,05% στα 97,06 εκατ. ευρώ έναντι 78,88 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο.