Τα τελευταία χρόνια οι χώρες μέλη του ΟΟΣΑ έχουν αποδυθεί σε αγώνα δρόμου για τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης επιχειρήσεων και ιδιωτών προκειμένου να τονωθεί η οικονομία. Εξαίρεση φαίνεται να αποτελεί η Ελλάδα, η οποία, σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ για το 2016, προχώρησε σε αυξήσεις φόρων και εισφορών προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι.
Ειδικότερα, όπως τονίζει ο ΟΟΣΑ, η κρίση που εκδηλώθηκε παγκοσμίως είχε ως συνέπεια οι κυβερνήσεις των χωρών να υιοθετήσουν μέτρα για τη μείωση των ελλειμμάτων των προϋπολογισμών τους κυρίως στο διάστημα 2010 -2015. Σχεδόν σε όλες τις χώρες, οι αυξήσεις των φόρων συνοδεύτηκαν από μειώσεις των κρατικών δαπανών ή ήταν μεγαλύτερες από τις αυξήσεις που κατέγραφαν οι κρατικές δαπάνες. Αποτέλεσμα ήταν οι περισσότερες χώρες να παρουσιάζουν στο διάστημα 2014 - 2015 αύξηση των φορολογικών εσόδων τους σε σχέση με το ΑΕΠ τους. Ενδεικτικό είναι ότι οι 25 από τις 32 χώρες -για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα φορολογικά στοιχεία- αύξησαν τα φορολογικά έσοδά τους με ταχύτερο ρυθμό συγκριτικά με το ΑΕΠ τους. Η μεγαλύτερη άνοδος αναφέρθηκε στο Μεξικό.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, για το 2016, οι μεταρρυθμίσεις που έγιναν από τις χώρες μέλη του στο φορολογικό σύστημα είχαν ως στόχο την προσέλκυση επενδύσεων, κυρίως μέσω της μείωσης της φορολογίας των επιχειρήσεων. Επιπλέον μειώσεις ωστόσο αναφέρθηκαν και στα εισοδήματα των φυσικών προσώπων.
Συνολικά, οκτώ χώρες μείωσαν τους συντελεστές της φορολογίας τους με μέση μείωση κατά 2,7%. Ακραία περίπτωση η Ουγγαρία, που μείωσε την εταιρική φορολογία στο 9%.
Η Ιαπωνία που το 2008 είχε συντελεστή εταιρικής φορολογίας 39,5%, μέσα στα τελευταία οκτώ χρόνια τον μείωσε κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες. Σε ανάλογη μείωση της εταιρικής φορολογίας προχώρησε η Βρετανία, από το 28% στο 20% το περασμένο έτος. Φινλανδία, Ισπανία, Σλοβενία και Σουηδία μείωσαν τους εταιρικούς φόρους από 5 έως 6 ποσοστιαίες μονάδες. Στον αντίποδα είναι η Ελλάδα που μαζί με τη Χιλή και την Πορτογαλία έχουν υψηλότερους εταιρικούς φόρους σε σύγκριση με το 2008.
Όσον αφορά το φόρο φυσικών προσώπων, στη διετία 2015-2016, σε Αυστρία, Βέλγιο, Ολλανδία και Ουγγαρία μειώθηκαν τόσο οι φόροι εισοδήματος όσο και οι εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία. Αντίθετα στην Ελλάδα παρατηρήθηκε αύξηση τόσο των φορολογικών συντελεστών όσο και των ασφαλιστικών εισφορών, το 2016, με αποτέλεσμα να αυξηθεί κατά 1,5% η συνολική φορολογική επιβάρυνση των χαμηλόμισθων.
Στοχεύοντας στην αύξηση της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας, το 2016 το Βέλγιο, η Εσθονία, η Ισλανδία, το Λουξεμβούργο και η Ελβετία μείωσαν τις εργοδοτικές εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία όπως και τις εισφορές των εργαζομένων και των αυτοαπασχολουμένων. Η Ελλάδα,όμως, και η Ισπανία είτε αύξησαν τις εισφορές είτε διεύρυναν τη βάση των εισφορών.
Το 2016, οι φορολογικές μεταρρυθμίσεις ευρείας κλίμακας έγιναν στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κυρίως στην Αυστρία, το Βέλγιο, την Ελλάδα, την Ουγγαρία, το Λουξεμβούργο και την Ολλανδία με στόχο την τόνωση της οικονομίας. Μοναδική εξαίρεση αποτέλεσε η Ελλάδα, η οποία προχώρησε στη μεταρρύθμιση του φορολογικού με αυξήσεις άμεσων και έμμεσων φόρων για να επιτύχει τους δημοσιονομικούς στόχους στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος διάσωσης.
Η Ελλάδα ήταν και η μοναδική χώρα που αύξησε τον ΦΠΑ το 2016. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, τα έσοδα από τον ΦΠΑ είχαν φθάσει σε ιστορικά υψηλά το 2014 και υπολογίζονταν στο 6,8% του ΑΕΠ και στο 20,1% των συνολικών φορολογικών εσόδων. Ωστόσο, από το 2015 δεν συνεχίστηκε η άνοδος του ΦΠΑ.
Μόνο η Ελλάδα ανακοίνωσε αύξηση, από το 23% στο 24% το 2016. Η Ιαπωνία αποφάσισε να αναβάλει την αύξηση από το 8% στο 10%, ενώ στην Ιταλία εγκαταλείφθηκαν τα σχέδια για αύξησή του από το 22% στο 24%.