Του Γιώργου Φιντικάκη
Έρευνα σε δεύτερο βαθμό για την εξαγορά από τη ΔΕΠΑ του μεριδίου 49% της Shell στην ΕΠΑ και την ΕΔΑ Αττικής, έναντι 150 εκατ. ευρώ, αποφάσισε, σύμφωνα με πληροφορίες, η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Δίχως αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι απειλείται η συμφωνία, εντούτοις δεν παύει να είναι μια επιπλοκή, με φυσιολογικό επακόλουθο την μετάθεση προς τα πίσω της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, που επρόκειτο να γίνει σε δύο στάδια: Της ΔΕΠΑ Εμπορίας το Νοέμβριο 2018, και της ΔΕΠΑ Υποδομών μέσα στο 2019.
Στην πράξη, η παραπομπή της υπόθεσης στη δεύτερη φάση ελέγχου, που σημαίνει πιο ενδελεχής διερεύνηση ως προς τις πιθανές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό, καθιστά την έγκριση της συμφωνίας όχι και τόσο αυτονόητη, παρ' ότι η ΔΕΠΑ δεν έχει μέχρι σήμερα παραπεμφθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για παραβάσεις του ευρωπαϊκού δικαίου.
Αντιρρήσεις για τη συγκεκριμένη συναλλαγή είχε εκφράσει η Μotor Oil πολύ πριν κοινοποιηθεί ο φάκελος της εξαγοράς στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σε κάθε περίπτωση, δεύτερη βαθμίδα ελέγχου συνεπάγεται ότι ο διαγωνισμός πώλησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν πρόκειται να ξεκινήσει το Νοέμβριο, παρά κάποια στιγμή μέσα στο 2019.
Καιρό τώρα, εγχώριοι και ξένοι ενεργειακοί όμιλοι, αναμένουν τις οριστικές αποφάσεις, με το ενδιαφέρον τους να εστιάζεται στο κομμάτι της εμπορίας. Πέραν των ΕΛΠΕ που συμμετέχουν με ποσοστό 35% στη ΔΕΠΑ, ενδιαφέρον έχει εκφραστεί από τη Μυτιληναίος, την Προμηθέας Gaz (Kοπελούζος - Gazprom) αλλά και από την ιταλική Εdison.
Τι προβλέπει το σχέδιο
Το σχέδιο διαμελισμού της ΔΕΠΑ στα δύο, προέβλεπε ότι:
Στη ΔΕΠΑ Εμπορίας, το Δημόσιο θα πουλήσει το 50,1% των μετοχών και θα κρατήσει ποσοστό 14,9%, κρατώντας δικαιώματα βέτο σε μια σειρά θεμάτων στρατηγικής σημασίας και κυρίως στα διακρατικά συμβόλαια προμήθειας αερίου (με Socar, Sonatrac, Botas κ.λπ.).
Στη ΔΕΠΑ Υποδομών, το Δημόσιο θα διατηρήσει το 41% και θα διαθέσει το 14% προς πώληση. Στην εταιρεία θα περιέλθουν τα δίκτυα που σήμερα ελέγχει η ΔΕΔΑ, η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας και η ΕΔΑ Αττικής, αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η συμφωνία για την εξαγορά του 49% της Shell. Επίσης στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα ανήκει και η 100% θυγατρική που θα συσταθεί και στην οποία θα περιέλθουν οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα διεθνή projects (αγωγοί IGB, East Med, IGI Poseidon, το FSRU Αλεξανδρούπολης κ.λπ.).
Στη συνάντηση πάντως που θα έχει εντός της εβδομάδας με τους θεσμούς, ο κ. Σταθάκης αναμένεται να τους ενημερώσει για το ακριβές πλάνο διαχωρισμού, έπειτα από επίλυση σειράς τεχνικών δυσκολιών.
Αρκετές υποδομές συνδέονταν άμεσα με εμπορικές δραστηριότητες, οπότε δεν ήταν αυτονόητη η ένταξή τους στη μία ή την άλλη εταιρεία, όπως για παράδειγμα η δέσμευση χωρητικότητας στον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό IGB εκ μέρους της ΔΕΠΑ. Διότι, ενώ το ποσοστό συμμετοχής της ΔΕΠΑ στην εταιρεία του IGB ανήκει στις Υποδομές, ταυτόχρονα η δέσμευση χωρητικότητας αφορά την εμπορική δραστηριότητα.