Χωρίς ιδιαίτερες αποκλίσεις από τις εκτιμήσεις βγήκαν τα πολυαναμενόμενα στοιχεία για τον πληθωρισμό στις ΗΠΑ και η αγορά τα υποδέχτηκε δίχως φόβο και πάθος.
Ο δείκτης τιμών καταναλωτή διαμορφώθηκε στο 5,4% τον Ιούλιο σε ετήσια βάση, ήτοι οριακά υψηλότερος από τις εκτιμήσεις των αναλυτών για αύξηση 5,3%.
Η αγορά προτίμησε να δει το ποτήρι μισογεμάτο, εστιάζοντας στο γεγονός ότι σε μηνιαία βάση, ο δείκτης κατέγραψε αύξηση 0,5% , σε σχέση με τον Ιούνιο, δηλαδή αυξήθηκε με πολύ μικρότερο ρυθμό από τον αντίστοιχο μεταξύ Ιουνίου και Μαΐου. (σ.σ: τον Ιούνιο είχε αυξηθεί κατά 0,9% σε σχέση με τον Μάιο).
Αν εξαιρέσουμε δε τις ευμετάβλητες τιμές στα τρόφιμα και την ενέργεια, ο δομικός πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 4,3% σε ετήσια και στο 0,3% σε μηνιαία βάση, ήτοι ελαφρώς καλύτερος από τις προβλέψεις των αναλυτών.
Όπως εξηγήσαμε χτες, ακόμα και αν τα νούμερα έβγαιναν πολύ πιο ενθαρρυντικά, λίγη σημασία θα είχε, καθώς τα δύσκολα από το μέτωπο των τιμών είναι μπροστά μας. Πόσο μάλλον μετά την έγκριση από την πρώτη και κρίσιμη ψηφοφορία στη Γερουσία του πρώτου μέρους του διακομματικού νομοσχεδίου αναβάθμισης των υποδομών στις ΗΠΑ, το οποίο προβλέπει δημόσιες δαπάνες ύψους περίπου 1 τρισ. δολαρίων.
Βλέπετε, η αποσύνδεση των αγορών από το οικονομικό γίγνεσθαι από ένα σημείο και μετά, θα αρχίσει να έχει διαφορετική ανάγνωση από την επενδυτική κοινότητα.
Τι εννοεί ο ποιητής
Η ένταση της οικονομικής ανάκαμψης στις ΗΠΑ σε συνδυασμό με τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες που πυροδοτήθηκαν εκ νέου τόσο από το νέο κύμα της πανδημίας στην Ασία, όσο και από τις φυσικές καταστροφές ανά τον κόσμο- πλημμύρες, ξηρασία κλπ- έχει δημιουργήσει εκτεταμένη ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.
Οι εταιρείες προσπαθούν να χτίσουν εκ νέου τα αποθέματά τους και να εξασφαλίσουν πρώτες ύλες ώστε να αυξήσουν την παραγωγή, ενώ την ίδια στιγμή τα χαμηλά επιτόκια και τα μέτρα στήριξης ύψους 6 τρισ. που έχει ρίξει η αμερικανική κυβέρνηση στην οικονομία έχουν ενισχύσει τη ζήτηση.
Ο κλάδος που αντικατροπτίζει στο maximum την κατάσταση της αγοράς είναι η αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση λόγω της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών.
Κάτω από αυτό το πρίσμα κατανοούμε λοιπόν ότι μόλις το σχέδιο Biden πάρει σάρκα και οστά, η ζήτηση για πρώτες ύλες θα αυξηθεί υπέρμετρα σε σχέση με την προσφορά, οπότε οι τιμές λογικά θα πριμοδοτηθούν εκ νέου.
Ήδη η Γερουσία των ΗΠΑ ενέκρινε χτες το πρωί το σχέδιο δαπανών 3,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων του προέδρου Biden με 50 ψήφους έναντι 49.
Την Τρίτη μάλιστα η Γερουσία είχε ήδη εγκρίνει το πρώτο εκ των τριών νομοσχέδιο 1 τρισ. δολαρίων για τις υποδομές με 69 ψήφους έναντι 30, το οποίο άλλωστε αποτελούσε μια από τις πιο ισχυρές δεσμεύσεις του Αμερικανού Προέδρου, στο πλαίσιο της ανάκαμψης της χώρας από την κρίση του κορονοϊού. Έτσι το διακομματικό νομοσχέδιο αναβάθμισης των υποδομών των ΗΠΑ πέρασε την πρώτη και πιο κρίσιμη ψηφοφορία στη Γερουσία, ανοίγοντας τον δρόμο για την επίσημη διαβούλευση επ’ αυτού και την πιθανή έγκρισή του, μιας και ήδη έχει την υποστήριξη 48 Δημοκρατικών, δύο ανεξάρτητων και 17 Ρεπουμπλικανών μελών.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο προβλέπει δημόσιες δαπάνες για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου, την αποκατάσταση των γεφυρών, την παροχή υπηρεσιών ευρυζωνικού Διαδικτύου και τη βελτίωση και άλλων υποδομών. Το αμέσως επόμενο νομοσχέδιο θα εμπεριέχει δημόσιες επενδύσεις στους τομείς της περίθαλψης, της εκπαίδευσης και τη διατροφής.
Όσον αφορά τώρα το πρώτο μέρος του σχεδίου ύψους 1 τρισ. δολαρίων, το μεγαλύτερο μέρος του έχει ολοκληρωθεί από πλευράς σύνταξης και από την άλλη εβδομάδα θα οριστικοποιηθούν και οι λεπτομέρειες.
Για να μιλήσουμε λίγο με αριθμούς, αλλά και για να δούμε ποιοι κλάδοι θα απορροφήσουν τη μερίδα του λέοντος, προβλέπονται δαπάνες:
- 110 δισ. δολαρίων για το οδικό δίκτυο,
-73 δισ. δολαρίων για το δίκτυο μεταφοράς ενέργειας,
-66 δισ. δολαρίων για το δίκτυο των σιδηροδρόμων,
-65 δισ. δολαρίων για την επέκταση της πρόσβασης στις ευρυζωνικές υπηρεσίες του Διαδικτύου, ώστε να τις χρησιμοποιούν ακόμα μεγαλύτερα τμήματα του πληθυσμού,
- 55 δισ. δολαρίων για τον καθαρισμό του πόσιμου νερού,
-50 δισ. δολαρίων για την προστασία του περιβάλλοντος,
-39 δισ. δολαρίων για την αναβάθμιση στα δίκτυα των δημόσιων μεταφορών και
- 25 δισ. δολαρίων για την αναβάθμιση των αεροδρομίων
Ένα ακανθώδες στοιχείο βέβαια είναι η χρηματοδότηση όλων αυτών των σχεδίων, ειδικά από τη στιγμή που τo όριο του αμερικανικού χρέους επί του παρόντος είναι στα 28,5 τρισ. δολάρια και η κρίσιμη ημερομηνία της 1ης Οκτωβρίου για τις ταμειακές ροές του ομοσπονδιακού κράτους πλησιάζει.
Γι’ αυτό άλλωστε η Αμερικανίδα υπουργός Οικονομικών, Janet Yellen ζητά ολοένα και πιο επιτακτικά να αυξηθεί το επίπεδο χρέους ή να αρθεί ο περιορισμός του, ειδάλλως εγκυμονεί ο κίνδυνος η ομοσπονδιακή κυβέρνηση να αθετήσει τις δανειακές της υποχρεώσεις τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Σε αυτό το σημείο έχουμε να σημειώσουμε τα εξής: Δεν είναι η πρώτη φορά που το ρολόι του αμερικανικού χρέους μετράει αντίστροφα. Παρά την σθεναρή αντίσταση των Ρεπουμπλικάνων, λογικά στο παραένα θα επιστρατευθούν οι γνωστές τακτικές.
Όσον αφορά τώρα τους άλλους πόρους χρηματοδότησης του φιλόδοξου πακέτου Biden, υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της αμερικανικής κυβέρνησης τονίζουν πως ένα μέρος του νομοσχεδίου για τις υποδομές θα χρηματοδοτηθεί μέσω ενός συνδυασμού ενεργειών όπως
-Την εκ νέου διάθεση 205 δισ. δολαρίων από τα κονδύλια επείγουσας οικονομικής βοήθειας, που δόθηκαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού.
–Την ανάκτηση 50 δισ. δολαρίων από επιδόματα ανεργίας που καταβλήθηκαν παράτυπα στη διάρκεια της πανδημίας
-Την επιστροφή 50 δισ. αναξιοποίητων ομοσπονδιακών κονδυλίων για την ανεργία από τις αμερικανικές πολιτείες.
Όπως και να έχει, σε αυτή τη φάση του οικονομικού κύκλου, τα χρήματα είναι πιο εύκολο να βρεθούν από κάποιες πρώτες ύλες.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.