Α. Παντελιάδης: Οι ανακατατάξεις στον χώρο των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα θα συνεχιστούν τα επόμενα 2-3 χρόνια

Α. Παντελιάδης: Οι ανακατατάξεις στον χώρο των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα θα συνεχιστούν τα επόμενα 2-3 χρόνια

Την πεποίθηση ότι οι ανακατατάξεις στον χώρο των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα θα συνεχιστούν τα επόμενα δύο-τρία χρόνια και ότι στο τέλος αυτής της τριετίας θα έχουν επικρατήσει στην αγορά οι πολύ μεγάλες και οι πολύ μικρές αλυσίδες, με έκδηλα προβλήματα για τους μικρομεσαίους και μεσαίους του χώρου (όσους έχουν τζίρο 100-200 εκατ. ευρώ), εξέφρασε σήμερα, από τη Θεσσαλονίκη, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος της "Metro ΑΕΒΕ", η οποία προσβλέπει σε αύξηση του ενοποιημένου τζίρου της στο 1,5 δισ. ευρώ μέχρι το 2019, έναντι 1,15 δισ. πέρυσι και εκτιμά ότι θα παραμείνει κερδοφόρα (μετά την ολοκλήρωση της μετατροπής και ανακαίνισης των καταστημάτων "Βερόπουλος" και την παράλληλη οργανική της ανάπτυξη). 

"Είναι αδύνατο να προβλεφθεί πώς θα έχει αλλάξει το τοπίο στο τέλος της τριετίας, ωστόσο πιστεύω ότι θα επηρεαστεί αρνητικά κυρίως ο μεσαίος χώρος, καθώς οι αλυσίδες αυτές δεν είναι αρκετά μεγάλες για να έχουν μεγάλη διαπραγματευτική ικανότητα, αλλά ούτε αρκετά μικρές για να διατηρούν τα οφέλη της οικογενειακής διαχείρισης" σημείωσε και πρόσθεσε ότι στα χρόνια της κρίσης στην Ελλάδα η αγορά των σούπερ μάρκετ έχει συρρικνωθεί κατά περίπου 25%. Συμπλήρωσε ότι η ελληνική αγορά δεν "χωράει" τόσα καταστήματα σούπερ μάρκετ, όσα υπάρχουν σήμερα.

Ο κ. Παντελιάδης, που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη με την ευκαιρία του αγιασμού το νέου "My Market" στα κοντινά Γιαννιτσά, επισήμανε ακόμη ότι η εταιρεία (που για το 2017 και 2018 σχεδιάζει συνολικές επενδύσεις ύψους 80 εκατ. ευρώ) εξακολουθεί να επενδύει κεφάλαια, με στόχο τη μετασκευή κι επέκταση καταστημάτων, αλλά και τη δημιουργία 10 νέων σούπερ μάρκετ ετησίως στη διετία, γιατί θεωρεί ότι η Ελλάδα θα παραμείνει στο ευρώ. ''Οπως είπε, το ακραίο σενάριο της επιστροφής στη δραχμή, που μόνο ώς ατύχημα εκτιμά ότι θα μπορούσε να συμβεί, θα ήταν καταστροφικό, μεταξύ άλλων διότι θα εκτόξευε το κόστος εξυπηρέτησης των δανείων που έχουν ληφθεί. 

Η παρουσία στη Β.Ελλάδα

Η εταιρεία, που συνυπολογιζόμενων των καταστημάτων της "Βερόπουλος" τα οποία πέρασαν στην κατοχή της, αριθμεί σήμερα 222 σούπερ μάρκετ ανά την Ελλάδα, έχει θέσει στο επενδυτικό στόχαστρό της και τον ελληνικό Βορρά. Συνολικά στη Βόρεια Ελλάδα διαθέτει 14 σούπερ μάρκετ με την επωνυμία "My Market", εκ των οποίων τα 10 στη Θεσσαλονίκη (τα εννέα από μετασκευές καταστημάτων του "Βερόπουλου"). Τον Απρίλιο αναμένεται να εγκαινιαστεί το νέο "My Market" στη Θεσσαλονίκη, στην περιοχή της Μπότσαρη, ενώ το σύνολο των επενδεδυμένων κεφαλαίων για τα σούπερ μάρκετ στη Βόρεια Ελλάδα ανέρχεται σε 8 εκατ. ευρώ. 

Ταυτόχρονα η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει σημαντική επένδυση στα logistics, καθώς ολοκλήρωσε την αγορά του κέντρου διανομής των LIDL στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης, εμβαδού 22.000 τ.μ, τα οποία όμως δεν επαρκούν για να καλυφθούν οι ανάγκες, με αποτέλεσμα να έχει δρομολογηθεί η επέκτασή του κατά 10.000 τ.μ. Η νέα επένδυση αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2018, ενώ το κόστος αγοράς, επέκτασης και εξοπλισμού του κέντρου Logistics ανέρχεται σε περίπου 20 εκατ., εκ των οποίων το 50% αφορά την επέκταση καθεαυτήν. Το κέντρο ικανοποιεί σήμερα τις ανάγκες 60 καταστημάτων, φτάνοντας μέχρι και τη Θεσσαλία, τα Ιωάννινα και την Κέρκυρα, ενώ μετά την επέκταση θα είναι σε θέση να εξυπηρετεί 120 εντός πενταετίας ή εξαετίας. Συμπεριλαμβανομένου του κέντρου Logistics, στο τέλος του 2017 η εταιρεία εκτιμάται ότι θα απασχολεί πάνω από 1000 άτομα μόνο στη Β.Ελλάδα. 

Για τον πόλεμο τιμών

Σε σχέση με τον πόλεμο τιμών στα σούπερ μάρκετ, ο κ. Παντελιάδης επισήμανε ότι σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων μέχρι και το 90% των τεμαχίων πωλείται με προσφορά, κάτι που είναι ζημιογόνο τόσο για τις μάρκες (καθώς ο καταναλωτής δεν διαλέγει brand αλλά ποσοστό προσφοράς), όσο και για τα σούπερ μάρκετ (αφού ο καταναλωτής δεν επιλέγει αλυσίδα, αλλά κυνηγά προσφορές). Επίσης, οι προσφορές σηματοδοτούν τεράστιο κόστος logistics για τα σούπερ μάρκετ, καθώς ποσότητες οκτώ μηνών μπορεί να διακινηθούν σε λίγες μέρες λόγω των προσφορών, ενώ στην πραγματικότητα όλο αυτό αποβαίνει σε βάρος και του καταναλωτή, καθώς αν τα περιθώρια κέρδους δεν συμπιέζονταν τόσο, θα ήταν δυνατή μια πιο σταθερή κι ισορροπημένη πολιτική μείωσης τιμών. Σε κάθε περίπτωση, η "Μetro" έχει προϋπολογίσει για φέτος το ποσό των 5 εκατ. ευρώ για να καλύψει το κόστος των προσφορών.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ