(Φωτ.: Η πώληση του Athens Hilton, από την Alpha Bank, έχει ήδη προσελκύσει, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, το ενδιαφέρον της αμερικανικής επενδυτικής εταιρείας Blackstone αλλά και της Oaktree Capital, που έχει εξαγοράσει το Gerakina Beach και έχει προχωρήσει σε επενδύσεις με τον όμιλο Oceania με τη ΣΑΝΗ των αδελφών Ανδρεάδη στη Χαλκιδική.)
Της Αντιόπης Σχοινά
Την ώρα που οι τελευταίες μελέτες για τον ξενοδοχειακό κλάδο κάνουν λόγο για πληθώρα ξενοδοχείων που όμως έχουν βγει στο σφυρί με υψηλά τιμήματα, τα οποία κολλάνε τις αγοραπωλησίες, γίνεται «παρέλαση» ξένων θεσμικών και μεγάλων ξενοδοχειακών ομίλων για τα «φιλέτα» της ξενοδοχειακής Ελλάδας.
Ονόματα όπως η Αpollo Management, η Baubost, η Dromeus Capital, Paulson & Co, η York Capital Management, η Cerberus, η Fortress, η Strategic Value, η Third Point, Blacstone, Hines και Oaktree Capital φιγουράρουν στην κορυφή της λίστας των επενδυτών που «σκανάρουν» την ελληνική ξενοδοχειακή αγορά αναζητώντας υψηλού επιπέδου ξενοδοχειακές μονάδες σε μοναδικούς προορισμούς.
Το Athens Hilton και η «κούρσα» της διεκδίκησης
Η πώληση του Athens Hilton, από την Alpha Bank, έχει ήδη προσελκύσει, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, το ενδιαφέρον της αμερικανικής επενδυτικής εταιρείας Blackstone αλλά και της Oaktree Capital, που έχει εξαγοράσει το Gerakina Beach και έχει προχωρήσει σε επενδύσεις με τον όμιλο Oceania με τη ΣΑΝΗ των αδελφών Ανδρεάδη στη Χαλκιδική.
Στην κούρσα για τη διεκδίκηση του εμβληματικού ξενοδοχείου αναμένεται μέχρι τις 11 Μαρτίου, οπότε είναι και η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών, να μπουν και άλλοι παίκτες, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της Grivallia, κ. Γιώργος Χρυσικός, έχει μέσω του Liberal δηλώσει ότι ο ξενοδοχειακός επενδυτικός βραχίονας της εισηγμένης ΑΕΕΑΠ θα είναι παρών σε σύμπραξη με ξένους επενδυτές.
Όσον αφορά το τίμημα, οι ίδιες πληροφορίες το ανεβάζουν στην περιοχή των περίπου 180 εκατ. ευρώ, με τον ρόλο του χρηματοοικονομικού συμβούλου για τη διαδικασία να έχει αναλάβει η Citi για λογαριασμό της Alpha Bank.
Το σίγουρο είναι ότι ο επενδυτής που θα κηρυχθεί προτιμητέος θα προχωρήσει σε επενδύσεις οι οποίες εκτιμάται ότι μπορεί να φθάσουν ακόμη και τα 500 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι το ξενοδοχείο βγαίνει στην αγορά καταγράφοντας 3 συνεχείς ανοδικές χρονιές σε αφίξεις και σε έσοδα, παρουσιάζοντας σταθερή αύξηση στον κύκλο εργασιών του με την πληρότητα να ανέρχεται πάνω από το 70%.
Η Χαλκιδική, το ΤΑΙΠΕΔ και το φιλέτο της εισηγμένης
Την ίδια ώρα στη Χαλκιδική την τελευταία τριετία έχουν γίνει επενδύσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ στον τομέα των τουριστικών ακινήτων της ανώτατης κατηγορίας, δηλαδή ξενοδοχεία πέντε αστέρων, παραθεριστικά χωριά και σχετικές υποδομές. Ήδη, η Ιkos Resort, που έχει επενδύσει σημαντικά κεφάλαια στην περιοχή, φέρεται να εκδηλώνει ενδιαφέρον για νέα επένδυση στη Χαλκιδική, ενώ έπεται ο διαγωνισμός, μέσω ΤΑΙΠΕΔ, για τις εκτάσεις προς τουριστική ανάπτυξη στο Ποσείδι και στις Φυλακές Κασσάνδρας.
Από την άλλη μεγάλο ξενοδοχειακό συγκρότημα που ανήκει σε εισηγμένη δέχθηκε πέρυσι από μεγάλο Αμερικανό θεσμικό επενδυτή του χώρου πρόταση εξαγοράς άνω των 200 εκατ. ευρώ για ποσοστό λίγο μεγαλύτερο του 50%, ενώ τα επενδυτικά σχέδια για το συγκρότημα που δεσπόζει στη Χαλκιδική ξεπερνούσαν τα 500 εκατ. ευρώ.
225 ξενοδοχεία έχουν πωλητήριο, σύμφωνα με την PWC
Με βάση μελέτη της PriceWaterhouseCoopers, που αναφέρεται στις επιδόσεις των εγχώριων ξενοδοχειακών μονάδων με προτάσεις για τις επενδυτικές στρατηγικές που θα μπορούσαν να υιοθετηθούν, πωλούνται 225 ξενοδοχεία αλλά με υψηλά τιμήματα, ενώ τα δάνεια εταιρειών που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν φθάνουν στα 4 δισ. και ο συνολικός δανεισμός του κλάδου στα 5,8 δισ.
Στην ίδια μελέτη σημειώνεται ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι κατακερματισμένος και βασίζεται κυρίως σε μικρές μονάδες σε χαμηλές κατηγορίες. Υπάρχουν 9.745 ξενοδοχεία, εκ των οποίων μόνο το 17% ανήκει στην κατηγορία τον 4 ή 5 αστέρων, ενώ μόνο 307 ξενοδοχεία έχουν πάνω από 300 κρεβάτια.
Τα ξενοδοχεία είναι άνισα κατανεμημένα στη χώρα, με τους πέντε κύριους προορισμούς να συγκεντρώνουν το 84% της συνολικής χωρητικότητας και περίπου το 93% του κύκλου εργασιών και των κερδών.
Η Ελλάδα αποτελεί σημαντικό παγκόσμιο τουριστικό προορισμό με 25 εκατ. αφίξεις τουριστών το 2015, αύξηση 13,5% από την προηγούμενη χρονιά. Η τουριστική βιομηχανία της χώρας συμβάλει άμεσα κατά το 7% του ΑΕΠ και μεγεθύνεται σημαντικά και συστηματικά τα τελευταία χρόνια.
Γενικά η ξενοδοχειακή βιομηχανία στην Ελλάδα, σύμφωνα με την PWC, είναι ανταγωνιστική, με το 38% των εταιρειών να δείχνουν συστηματική ανάπτυξη, κερδοφορία και χαμηλό δανεισμό. Ωστόσο ο ξενοδοχειακός κλάδος παραμένει σε μέτρια επίπεδα διεθνούς ανταγωνιστικότητας, κυρίως λόγω των τιμών.
Οι πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή θα μπορούσαν να αυξήσουν την τουριστική κίνηση προς όφελος της Ελλάδας, αφού η χώρα εξακολουθεί να αποτελεί έναν ασφαλή τουριστικό προορισμό, υπό την προϋπόθεση όμως να υπάρξουν συνθήκες οικονομικής σταθερότητας, κατάλληλη προβολή και σωστή στρατηγική.
Υψηλότερης κατηγορίας ξενοδοχεία τείνουν να έχουν υψηλότερο EBITDA ανά κλίνη, καθώς και καλύτερα περιθώρια από τα χαμηλότερης κατηγορίας ξενοδοχεία. Το μέγεθος της ξενοδοχειακής μονάδας έχει περιορισμένο αντίκτυπο στα οικονομικά μεγέθη και μεγάλες μονάδες δεν εμφανίζουν κατά μέσο όρο καλύτερη οικονομική απόδοση από τις μικρότερες.
Διαβάστε ακόμα:
- PwC: Επενδυτικές στρατηγικές για τον ξενοδοχειακό κλάδο στην Ελλάδα