Πώς θα επιβιώσει η ελληνική αγορά κρέατος - Τα branded προϊόντα, τα λειτουργικά τρόφιμα και οι νέες καταναλωτικές συνήθειες

Πώς θα επιβιώσει η ελληνική αγορά κρέατος - Τα branded προϊόντα, τα λειτουργικά τρόφιμα και οι νέες καταναλωτικές συνήθειες

Αύξηση στην κατανάλωση κοτόπουλου και μείωση στην εγχώρια παραγωγή κρέατος χοιρινού και μοσχαρίσιου παρατηρείται στην αγορά τα τελευταία χρόνια με τον κλάδο να χρειάζεται πλέον branded προϊόντα και λειτουργικά τρόφιμα για να επιβιώσει.

Οι νεότερες εξελίξεις στην εγχώρια αγορά κρέατος, οι αγοραστικές απαιτήσεις, οι συνήθειες των νέων και των παλαιών καταναλωτών, με ιδιαίτερη έμφαση στο παρόν και το μέλλον του πρωτογενή τομέα παρουσιάστηκαν στη Θεσσαλονίκη από τις εταιρείες Kasalias Food Industry Consultants, BizTec και MIK3, με την υποστήριξη του Σωματείου Κρεοπωλών Νομού Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για μια σύμπραξη που αφορά στη βιομηχανία τροφίμων, ειδικότερα στους κλάδους του κρέατος και του γάλακτος, προσφέροντας καινοτόμες λύσεις λογισμικού και ψηφιακού μετασχηματισμού για τον κλάδο.

Όπως αναφέρθηκε στην παρουσίαση, η αύξηση της εγχώριας παραγωγής πουλερικών υπολογίζεται στο 46% την περίοδο 2000-2020, ενώ για το βόειο-μοσχαρίσιο μειώθηκε κατά 43% και το χοιρινό κατά 45%, με τον κύκλο εργασιών των πτηνοτροφικών μονάδων να κινείται ανοδικά.

«Ο τομέας των πουλερικών πηγαίνει καλά γιατί υπάρχουν δύο καθετοποιημένες εταιρείες ναυαρχίδες στην Ήπειρο, ενώ οι καθετοποιημένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χοιρινό είναι πλέον ελάχιστες στη χώρα. Υπάρχει μείωση της κατανάλωσης κρέατος τα τελευταία δύο χρόνια, αλλά όχι τόσο μεγάλη όσο θα περιμέναμε», ανέφερε κατά την παρουσίαση ο ιδρυτής της Kasalias Food Industry Consultants, κ. Νίκος Κασαλιάς, καθώς με βάση την έρευνα το 56,5% των καταναλωτών απάντησε πως δεν έχει μειώσει την κατανάλωση κρέατος και το 43,5% έχει προχωρήσει σε μείωση.

Τόνισε δε την ανάγκη για branded προϊόντα και λειτουργικά τρόφιμα προκειμένου η ελληνική παραγωγή να έχει μέλλον και να σωθεί η ελληνική κτηνοτροφία. Αναφέρθηκε μάλιστα και στο γεγονός ότι ο γύρος δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ΠΟΠ προϊόν διότι παράγεται από εισαγόμενο χοιρινό κρέας, ενώ η Τουρκία έχει καταθέσει φάκελο για να κατοχυρώσει το ντονέρ κεμπάπ.

«Χρειαζόμαστε μια παραγωγή με ταυτότητα και ο κλάδος να αξιοποιήσει τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα για να κερδίσει μερίδια στην εγχώρια και διεθνή αγορά», εξήγησε ο κ. Κασαλιάς.

Οι τάσεις στην αγορά κρέατος

Σχετικά με τις τάσεις στην αγορά κρέατος, προκύπτει ότι οι Έλληνες καταναλωτές συνεχίζουν να προτιμούν τα κρεοπωλεία της γειτονιάς (60,1% σύμφωνα με την έρευνα που διενήργησε η Interview), ενώ στο σούπερ μάρκετ κατευθύνεται το 27,9%. Πρώτο κριτήριο μάλιστα για την επιλογή του κρέατος είναι η ποιότητα (66,6% των απαντήσεων) και στη συνέχεια ακολουθεί η τιμή του προϊόντος με ποσοστό 22,8%.

Παράλληλα, το 69,9% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι υπάρχει διαφορά μεταξύ του ελληνικού και του εισαγόμενου κρέατος και το 54,4% των καταναλωτών αγοράζει κρέας σε προσφορά.

Ανά κατηγορία κρέατος, από την έρευνα προκύπτει ότι το 39,4% καταναλώνει κοτόπουλο, το 28,3% μοσχάρι και το 26,8% χοιρινό.

Το 46% επίσης των ερωτηθέντων απάντησε ότι 2 με 3 γεύματα την εβδομάδα περιλαμβάνουν το κρέας.

Η έρευνα στα κρεοπωλεία

Μη βιώσιμα φαίνεται πως είναι ένα μεγάλο ποσοστό των κρεοπωλείων της Θεσσαλονίκης, καθώς τα μισά καταστήματα κάνουν τζίρο έως 200.000 ευρώ, με τον κ. Κασαλιά να υποστηρίζει ότι η δημιουργία μιας μεγάλης υπεραγοράς κρέατος στην πόλη θα οδηγήσει στο λουκέτο πολλά κρεοπωλεία. Σε εθνικό επίπεδο, ο τζίρος για το 38,3% των κρεοπωλείων είναι έως τις 200.000 ευρώ και το 23,8% των καταστημάτων κάνει τζίρο πάνω από 1 εκατ. ευρώ. Το 75% των κρεοπωλείων στο σύνολο της χώρας διατηρεί ένα κατάστημα από 50 έως 100 τ.μ..

Ωστόσο, καλούνται να ακολουθήσουν και να εφαρμόσουν τις νέες τάσεις με τον εκσυγχρονισμό τους να αποτελεί μονόδρομο. Ο καταναλωτής προτιμά τα μη τυποποιημένα προϊόντα και το φρέσκο κρέας, ενώ αποζητά την επικοινωνία με τον κρεοπώλη πίσω από τον πάγκο που έχει και περισσότερες γνώσεις για το κρέας σε σύγκριση με τον πωλητή του σούπερ μάρκετ.

Ο ανταγωνισμός με σούπερ μάρκετ

Σύμφωνα ακόμη με την έρευνα, το 57% των κρεοπωλών θεωρούν ότι ο κυριότερος ανταγωνιστής τους είναι τα σούπερ μάρκετ και ακολουθούν οι υπεραγορές κρέατος. Στη Θεσσαλονίκη μάλιστα το 72,2% των κρεοπωλείων αναφέρει τα σούπερ μάρκετ ως κύριο ανταγωνιστή τους, γεγονός που οφείλεται στις φθηνότερες τιμές και στις προσφορές.

Ωστόσο, πρόκειται για μύθο όπως τόνισε ο κ. Κασαλιάς, καθώς πολλές φορές τα προϊόντα κρέατος είναι ακριβότερα στο σούπερ μάρκετ σε σχέση με ένα παραδοσιακό κρεοπωλείο.

«Μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης βλέπουμε στον πρωτογενή τομέα και στη μεταποίηση σχετικά με το τρόφιμο (γάλα, κρέας) με βάση και τα αποτελέσματα των ερευνών ώστε να αυξηθούν ποσοτικά και ποιοτικά διατηρώντας παράλληλα τη βιωσιμότητα τους», είπε από την πλευρά του ο Γενικός Διευθυντής της MIK3, κ. Σάββας Τορτοπίδης.