Ύστερα από πολλά χρόνια, η ζήτηση για εργαζόμενους όλων των ειδικοτήτων στον κλάδο των κατασκευών έχει πάρει την ανιούσα. Αιτία; Τα μεγάλα έργα υποδομών, οδικοί άξονες, όπως και σημαντικές αστικές παρεμβάσεις που πρόκειται να ξεκινήσουν να υλοποιούνται ή για τα οποία στήνονται τα πρώτα εργοτάξια. Αν και η αύξηση του κόστους των πρώτων υλών αποτελεί παράγοντα προβληματισμού, εκτιμάται ότι το πρόβλημα θα καταστεί διαχειρίσιμο χωρίς να διαταράξει την πορεία υλοποίησης των προγραμματισμένων μεγάλων projects.
To liberalmarkets παρουσιάζει τα έργα που είτε θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται άμεσα είτε πραγματοποιούνται, ήδη, οι εργασίες των οποίων η πρόοδος θα κορυφώνεται μέσα στο προσεχές διάστημα με ορίζοντα το 2022.
Ειδικότερα, από το καλοκαίρι η Άβαξ σε κοινοπραξία με την Ghella και την Alstom έχουν ξεκινήσει τις πρόδρομες κατασκευαστικές εργασίες για την υλοποίηση της γραμμής 4 του μέτρο Άλσος Βεΐκου – Γουδή, που είναι έργο ύους 1,8 δισ. ευρώ. Απόρροια της έναρξης υλοποίησης των εργασιών είναι το γεγονός ότι-όπως θα έχουν ήδη διαπιστώσει ορισμένοι οδηγοί- το πάρκινγκ αυτοκινήτων επιβατών του Μετρό στην Κατεχάκη έχει μετατραπεί από το καλοκαίρι σε εργοταξιακό χώρο, αποτελώντας τμήμα της έκτασης 5.500 τ.μ. -στη συμβολή της Λεωφόρου Μεσογείων και της Λεωφόρου Κανελλοπούλου- που θα καταλάβει σταδιακά η Αττικό Μετρό. Η γραμμή 4 του Μετρό Άλσος Βεΐκου – Γουδή είναι προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει 15 συνολικά σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή). Αξίζει να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά, με στόχο τον περιορισμό της συνήθους κυκλοφοριακής όχλησης, που προκαλείται κατά την κατασκευή μεγάλων και σύνθετων έργων Μετρό, ο κατασκευαστικός όμιλος θα υλοποιήσει σημαντικό μέρος των εκσκαφών υπόγεια. Όχι δηλαδή με τη μέθοδο ανοικτού ορύγματος («cut & cover») που έχει υιοθετηθεί σε προηγούμενα έργα Μετρό με αποτέλεσμα να διασφαλίζεται η ελάχιστη δυνατή κατάληψη χώρου στα κατά τόπους εργοτάξια.
Οι μπουλντόζες θα αρχίζουν να πυκνώνουν και στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης που αποτελεί συνολική επένδυση 1,5 δισ. ευρώ, με τις πρόδρομες εργασίες του έργου να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Πρόσφατα, εγκρίθηκε και το επικαιροποιημένο master plan του project που υλοποιεί η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR. Θα αποτελείται από κτίριο 1.620 τ.μ. με 19 αίθουσες αναμονής επιβατών, ενώ θα δύναται να εξυπηρετεί ως 15 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο. Συνολικά, η κατασκευαστική περίοδος, όπου θα απασχοληθούν 1.500 άτομα, έχει διάρκεια 60 μηνών, με τις προσλήψεις να προγραμματίζεται να λάβουν χώρα όσο προχωράει η κατασκευή.
Πριν από λίγες ημέρες ξεκίνησαν να υλοποιούνται οι κατασκευαστικές εργασίες στο Βόρειο Τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), ύψους 442 εκατ. ευρώ, που θα συνδέσει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό. Το έργο που υλοποιεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης θα τονώσει την απασχόληση με περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας, ενώ εκτιμάται ότι θα συνεισφέρει περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας.
Σημαντική τόνωση στις ελληνικές κατασκευές θα προέλθει και από τις εργασίες της Μητροπολιτικής Παρέμβασης στο Ελληνικό, οι οποίες θα πολλαπλασιάζονται με την πάροδο του χρόνου. Εξάλλου, μέχρι τα τέλη του μήνα εκτιμάται ότι θα υπάρξει λύση και για το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, το οποίο εκτιμάται ότι θα αποτελεί επένδυση ύψους 1 δισ. ευρώ. Η ανάπλαση- μαμούθ από τη Lamda συνδέεται με έργα υποδομής, συνολικής αξίας 500 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα μισά θα δημοπρατηθούν φέτος και του χρόνου. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εργασίες που θα υλοποιηθούν στην έκταση θα είναι αρκετά σύνθετες. Σύμφωνα με έκθεση που είχε συνταχθεί επί των ημερών του καθηγητή Αρχιτεκτονικής του πανεπιστημίου Harvard Σπύρου Πολλάλη στη θέση του προέδρου της Ελληνικό, η έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό αποτελείται από σκληρά δάπεδα, δηλαδή άσφαλτος και τσιμέντο, σε ποσοστό 60-65% και από χωμάτινα δάπεδα σε ποσοστό 35-40%. Θα πρέπει επίσης, να απορρυπανθεί ο αεροδιάδρομος από την κηροζίνη.
Στα μικρότερου μεγέθους έργα, αλλά με μεγάλη σημασία, ανήκουν το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ στη Θεσσαλονίκη που υπολογίζεται ότι θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται του χρόνου, αλλά και η Ανάπλαση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Και το συγκεκριμένο έργο, ύψους 120 εκατ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της Θεσσαλονίκης στον παγκόσμιο χάρτη των συνεδριακών εκδηλώσεων εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει να υλοποιείται του χρόνου με ορίζοντα ολοκλήρωσης του 2026.