«Πράσινο φως» για την εξαγορά της Hellenic Seaways από την Attica Group

«Πράσινο φως» για την εξαγορά της Hellenic Seaways από την Attica Group

Το «πράσινο φως» από την Επιτροπή Ανταγωνισμού έλαβε η Attica Group, αφότου κατέληξε με την επιτροπή στους όρους υπό τους οποίους εγκρίνεται η εξαγορά της Hellenic Seaways.

Η Attica Group, ανήκει σε ποσοστό 89,38% στη Marfin Investment Group και λειτουργεί τις γραμμές Blue Star και Super Fast Ferries.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, «για τη συγκεκριμένη συγκέντρωση είχε κινηθεί η διαδικασία πλήρους διερεύνησης, λόγω των σοβαρών αμφιβολιών που προκαλούσε, ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού, ιδίως ως προς τη δημιουργία ή ενίσχυση δεσπόζουσας θέσης στις σχετικές αγορές παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς επιβατών, ΙΧ οχημάτων και φορτηγών, τόσο σε πανελλήνιο επίπεδο όσο και σε ζεύγη λιμένων (οριοθέτηση σχετικής αγοράς με τη μέθοδο «Προέλευση & Προορισμός»). Για την αντιμετώπιση αυτού του ενδεχομένου, η Attica πρότεινε τη λήψη κατάλληλων διορθωτικών μέτρων, προκειμένου να εγκριθεί η γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση».

Συγκεκριμένα, η Attica ανέλαβε έναντι της Επιτροπής Ανταγωνισμού, μεταξύ άλλων, τις κάτωθι δεσμεύσεις, με άξονες την απελευθέρωση «ζήτησης/ χώρου» για τη διευκόλυνση της εισόδου νέων ανταγωνιστών σε ζεύγη λιμένων στα οποία θα κατέχει μονοπωλιακή/ δεσπόζουσα θέση και τη μείωση της ισχύος της σε πανελλήνιο επίπεδο, σε συνδυασμό με την προβλεπόμενη πώληση των πλοίων SUPERFAST XII και HIGHSPEED 7, καθώς και τη διατήρηση της συχνότητας των δρομολογίων και του ύψους τω ναύλων στα υφιστάμενα επίπεδα.

Ειδικότερα η Attica δεσμεύτηκε ότι:

1. Εφόσον δραστηριοποιηθούν τρίτοι – ανταγωνιστές στα ακόλουθα δρομολόγια, η ίδια θα σταματήσει να εκτελεί τα δρομολόγια που εξυπηρετούνται (i) με ταχύπλοα πλοία, στις γραμμές (α) Αττική - Σύρος / Σύρος – Αττική, (β) Αττική - Ίος - Θήρα/ Θήρα - Ίος – Αττική και (γ) Αττική - Πάρος - Νάξος - Κουφονήσια - Αμοργός / Αμοργός - Κουφονήσια 
- Νάξος - Πάρος - Αττική και (ii) με συμβατικό πλοίο στη γραμμή Αττική - Πάρος - Νάξος - Ίος - Θήρα/ Θήρα - Ίος - Νάξος - Πάρος – Αττική, με αναχώρηση απογευματινές/ βραδινές ώρες από την Αττική.

2. Εφόσον δραστηριοποιηθούν τρίτοι – ανταγωνιστές στις συνδέσεις με συμβατικά πλοία (α) Αττική - Σύρος / Σύρος – Αττική, (β) Αττική - Πάτμος / Πάτμος – Αττική και (γ) Αττική - Χίος και Μυτιλήνη/ Χίος και Μυτιλήνη - Αττική, η ίδια θα μειώσει τις προσεγγίσεις με συμβατικά πλοία στους λιμένες των ανωτέρω νήσων.

3. Εφόσον δραστηριοποιηθεί τρίτος – ανταγωνιστής με συμβατικό πλοίο στο δρομολόγιο Αττική - Πάρος - Νάξος - Θήρα/ Θήρα - Νάξος - Πάρος - Αττική, με προσεγγίσεις στην Ίο, θα μεταθέσει την ώρα αναχώρησης του πρωινού της δρομολογίου στην ανωτέρω γραμμή κατά τριανταπέντε (35΄) λεπτά τουλάχιστον.

4. Εφόσον δραστηριοποιηθούν τρίτοι – ανταγωνιστές στις γραμμές (α) Αττική - Σύρος / Σύρος – Αττική, (β) Αττική - Ίος - Θήρα/ Θήρα - Ίος – Αττική και (γ) Αττική - Πάρος - Νάξος - Κουφονήσια - Αμοργός / Αμοργός - Κουφονήσια - Νάξος - Πάρος - Αττική, θα αποσύρει 

(α) από την ελληνική ακτοπλοϊα το Ε/Γ-Ο/Γ ταχύπλοο πλοίο HIGHSPEED 4 και 

(β) από τις ανωτέρω υπό 1-3 γραμμές, ένα Ε/Γ-Ο/Γ ταχύπλοο πλοίο και ένα συμβατικό
πλοίο.

5. Δεν θα αυξήσει ανά σχετική αγορά προϊόντος (επιβάτες, ΙΧ οχήματα, φορτηγά) τις συχνότητες δρομολογίων από και προς την Αττική για τα νησιά Σύρο, Πάρο, Νάξο, Αμοργό, Κουφονήσια, Ίο και Θήρα, σε σύγκριση με τις συχνότητες των δρομολογίων της περιόδου 2017-2018.

6. Δεν θα αυξήσει αλλά ούτε θα μειώσει ανά σχετική αγορά προϊόντος (επιβάτες, ΙΧ οχήματα, φορτηγά) τις συχνότητες δρομολογίων από και προς την Αττική για τα νησιά Χίο, Μυτιλήνη και Πάτμο, σε σύγκριση με τις συχνότητες των δρομολογίων της περιόδου 2017-2018.

7. Δεν θα αυξήσει τους ναύλους επιβατών, ΙΧ και φορτηγών οχημάτων, σε σχέση με τον υφιστάμενο ναύλο/ τους υφιστάμενους ναύλους ανά κατηγορία και ανά θέση, με την εξαίρεση της σήμερα υφιστάμενης ακριβότερης κατηγορίας ναύλου καμπίνας, στα δρομολόγια από και προς την Αττική για τα νησιά Σύρο, Πάρο, Νάξο, Αμοργό, Κουφονήσια, Ίο, Θήρα και Πάτμο για τρία (3) έτη, και στα δρομολόγια από και προς την Αττική για τα νησιά Χίο και Μυτιλήνη για πέντε (5) έτη.

8. Θα αυξήσει τουλάχιστον κατά μία προσέγγιση την εβδομάδα τις εβδομαδιαίες προσεγγίσεις της προς τρεις (3) νήσους άγονης γραμμής, στις οποίες δεν πραγματοποιούνται επί του παρόντος δρομολόγια από άλλη ακτοπλοϊκή εταιρία και θα 
δημιουργήσει σύνδεση στην ελληνική ακτοπλοΐα σε προορισμούς στους οποίους δεν δραστηριοποιούνται επί του παρόντος η Attica, η HSW ή άλλη ακτοπλοϊκή εταιρία.

Οι ανωτέρω δεσμεύσεις θα ισχύουν κατ' αρχάς για χρονικό διάστημα τριών (3) ετών για την περιοχή των Κυκλάδων και την Πάτμο και πέντε (5) ετών για την περιοχή του Βορείου Αιγαίου από την κοινοποίηση του διατακτικού της απόφασης της ΕΑ στην Attica. Για την ορθή εκπλήρωση των ως άνω όρων και δεσμεύσεων πρόκειται να ορισθεί εντολοδόχος, υπό την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. 

Κατά την κρίση της Επιτροπής, τα προαναφερόμενα διορθωτικά μέτρα σε συνδυασμό με την προβλεπόμενη πώληση των πλοίων SUPERFAST XII και HIGHSPEED 7 είναι επαρκή, κατάλληλα και αναλογικά για να διασφαλίσουν συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού στις επιμέρους σχετικές αγορές.

Η διαδικασία ενεργοποίησης των δεσμεύσεων υπό 1-3 θα εκκινείται με την υποβολή σχετικού αιτήματος στον εντολοδόχο5
από τρίτο-ανταγωνιστή, ο οποίος μεταξύ άλλων θα πρέπει να διαθέτει κατάλληλα τεχνικά μέσα για την επαρκή ικανοποίηση της σύνδεσης για την οποία ζητεί την ενεργοποίηση των δεσμεύσεων.

Αναλυτικότερα στοιχεία για τις γραμμές που καταλαμβάνονται από τις ανωτέρω δεσμεύσεις, τα χαρακτηριστικά που πρέπει να πληρούν οι τρίτοι ανταγωνιστές και τη διαδικασία ενεργοποίησης των εν λόγω δεσμεύσεων αναφέρονται στον ακόλουθο
σύνδεσμο [ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Στην απόφαση της Επιτροπής προβλέπεται ότι σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τους ως άνω όρους και προϋποθέσεις, δύναται να επιβληθεί στην Attica GROUP πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης.