Του Απόστολου Σκουμπούρη
Η μεγαλύτερη επιχειρηματική συμφωνία στο χώρο του λιανικού εμπορίου των τελευταίων ετών και ένα deal ορόσημο για την αγορά των οικιακών/καταναλωτικών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών είναι πλέον γεγονός, καθώς «κλείδωσε» η σύμπλευση του ομίλου Olympia Group και της Media Markt.
Με αυτό το deal ο όμιλος Olympia – μέσω της Public – μπαίνει δυναμικά στον κλάδο των λευκών συσκευών (ψυγεία, πλυντήρια, κουζίνες), μια αγορά η «πίτα» της οποίας φτάνει τα 550 εκατ. ευρώ, ενώ ο όμιλος Media Markt παραμένει ενεργός στην Ελλάδα, στην οποία έχει κάνει περί τα 120 εκατ. ευρώ επενδύσεις την τελευταία 14ετία.
Πρόκειται για ένα deal – ορόσημο, καθώς επανακαθορίζει μια αγορά που δέχτηκε μεγάλη πίεση την προηγούμενη 15ετία με κλείσιμο πολλών γνωστών αλυσίδων, κάτι που έφερε υπερσυγκέντρωση σε λίγους «παίκτες», ενώ παραμένει μια αγορά με ισχυρές πωλήσεις. Επίσης, αυτή η συμφωνία γίνεται σ'' ένα timing όπου ο ανταγωνισμός κλιμακώνεται με την είσοδο νέων παικτών όπως το Πλαίσιο στις λευκές συσκευές.
Ο ευρύτερος κλάδος των ηλεκτρικών συσκευών έχει περάσει το... καθαρτήριό του, καθώς έχουμε δει να κλείνουν – για διάφορους λόγους παλαιότερα αλλά και πιο πρόσφατα - αλυσίδες όπως Ράδιο Αθήνα, Κορασίδης, Elephant, Συκάρης, Εικόνα & Ήχος, Ηλεκτρονική Αθηνών κ.α.
Ο όμιλος Π. Γερμανού τοποθετείται σε μια συγκυρία που η αγορά δείχνει ότι παίρνει τα πάνω της, ενώ η τεχνολογική σύγκλιση αλλάζει τα δεδομένα και «παντρεύει» πλέον ολοένα και περισσότερο όλες τις οικιακές συσκευές μέσα από την ευρύτερη γκάμα της ψηφιακής τεχνολογίας.
Η κίνηση του Π. Γερμανού έχει και... σημειολογική αξία, αν συνδεθεί με την παρότρυνση που έχει κάνει ο κεντρικός τραπεζίτης Γιάννης Στουρνάρας αλλά και ισχυρά επιχειρηματικά ονόματα όπως ο Γ. Περιστέρης της ΓΕΚΤΕΡΝΑ ο οποίος έχει καλέσει τους Έλληνες επιχειρηματίες να επενδύσουν στην Ελλάδα, να πιστέψουν στην Ελλάδα και τότε θα έρθουν να επενδύσουν και οι ξένοι.
Θυμίζουμε πως ο όμιλος Γερμανού, μέσω του Olympia Group το Δεκέμβριο του 2017 – από κοινού με την VNK Capital της οικογενείας του φαρμακοβιομηχάνου Βασίλη Κάτσου εξαγόρασαν από κοινού (50-50) το 12,8% του μετοχικού κεφαλαίου της Lamda Development, όταν το αμερικανικό fund PSO, που λειτουργεί υπό την ομπρέλα του private equity Blackstone, ήθελε να ρευστοποιήσει τη συμμετοχή του.
Η νέα εταιρεία
Η συμφωνία προβλέπει τη σύσταση κοινής εταιρείας στην οποία ο όμιλος Olympia θα έχει την απόλυτη πλειοψηφία των μετοχών, ελέγχοντας το 75% ενώ ο όμιλος Media Markt Saturn θα ελέγχει το 25%.
Θυμίζουμε πως η Media Market διαθέτει 12 μεγάλα καταστήματα με 900 εργαζόμενους, έχει εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς περί το 12% και κάνει ετήσιο τζίρο 188 εκατ. ευρώ (χρήση 2016-2017).
Πλέον, η αλυσίδα θα περάσει στα χέρια της εξαιρετικά επιτυχημένης ομάδας λιανικής, ήτοι στα στελέχη που «τρέχουν» την Publιc, που το 2018 πέτυχε ρεκόρ σε όλα τα επίπεδα σε μια αφιλόξενη για τον κλάδο αγορά.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό των δύο εταιρειών, τα δίκτυα καταστημάτων καθώς και τα δύο brands παραμένουν ως έχουν, λειτουργώντας απολύτως συμπληρωματικά, με 67 φυσικά και 3 ηλεκτρονικά καταστήματα σε δύο χώρες, Ελλάδα και Κύπρο.
Το δίκτυο περιλαμβάνει διαφορετικά formats καταστημάτων, η επιφάνεια των οποίων ποικίλει από 100τ.μ. έως και 4.000τ.μ., και θα δίνει έμφαση στο ολοκληρωμένο πολυκαναλικό εμπόριο. Η ενοποιημένη βάση των πελατών του νέου σχήματος θα αριθμεί 100 εκατ. επισκέπτες.
Το δίκτυο
Το δίκτυο της Media Markt αποτελείται από μεγάλα, κομβικού τύπου καταστήματα ενώ έχει παρουσία κυρίως στην Αττική και υπολείπεται παρουσίας στην επαρχία. Όπως τονίζουν στελέχη της Olympia Group στο Liberal, «μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, η νέα εταιρεία θα εξετάσει περαιτέρω ευκαιρίες επέκτασης σε Ελλάδα και Κύπρο. Σκέψεις δηλαδή για επέκταση του δικτύου υπάρχουν, όμως αποφάσεις στη βάση αυτή δεν έχουν «κλειδώσει».
Σημειώνεται πως η ολοκλήρωση της συμφωνίας υπόκειται στην έγκριση των αρχών της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού η οποία εκτιμάται χρονικά στο τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.
Το… DNA στα δίκτυα καταστημάτων λιανικής
Στόχος είναι το επαναλανσάρισμα της Media Market στην ελληνική αγορά, σε ένα πιο μοντέρνο και σύγχρονο προφίλ, που θα συγκλίνει περισσότερο με τη φιλοσοφία της Public, που «χτίζει» με τα χρόνια τη δική της κουλτούρα στο λιανικό εμπόριο, μέσα από μια ολιστική και… ανοικτή εμπειρία για τον πελάτη – καταναλωτή.
Συνάμα, και εν καιρώ, το δίκτυο της Media Markt θα ενισχυθεί περαιτέρω με επέκταση στα μεγάλα αστικά κέντρα και στην περιφέρεια, με στρατηγικού τύπου καταστήματα.
Ο επικεφαλής του ομίλου Olympia Group Πάνος Γερμανός έχει αποδειχτεί ότι διαθέτει το… DNA στο χώρο του λιανικού εμπορίου, έχοντας δημιουργήσει την (ομώνυμη) πιο επιτυχημένη αλυσίδα λιανικής στην Ελλάδα η οποία προ 13 ετών πουλήθηκε στην Cosmote, έχει δημιουργήσει την Public, ενώ μέσω της δημιουργίας της Play Communications μέσα σε ελάχιστα χρόνια κέρδισε την πρώτη θέση στην κινητή τηλεφωνία σε μια αγορά όπως η Πολωνία!
Το νέο σχήμα θα πετύχει οικονομίες κλίμακος αλλά και συνεργασίες σε όλα τα επίπεδα, ενώ τα προϊόντα της Media Markt θα προσφέρονται μέσω του εκτενούς δικτύου της Public σε όλο το πελατολόγιό της, είτε στα φυσικά είτε στα online καταστήματα. Παράλληλα, θα δοθεί έμφαση στην ψηφιακή τεχνογνωσία και των δυο brands, με στόχο να παρέχουν πραγματική πολυκαναλική εμπειρία αγορών.
Χρ. Καλογεράκης: Επανακαθορίζουμε τις ισορροπίες στο retail
Τη θέση του CEO στη νέα εταιρεία θα αναλάβει ο κ. Χρήστος Καλογεράκης, επικεφαλής των Public, ο οποίος δήλωσε αναφορικά με τη συμφωνία «δημιουργούμε την πλέον δυναμική ομάδα Retail στην αγορά και επανακαθορίζουμε τις ισορροπίες της. Μια εταιρεία, ο συνολικός κύκλος εργασιών της οποίας αναμένεται να ξεπεράσει τα 450 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, με σεβασμό προς όλους τους προμηθευτές μας, διαβλέπουμε πολλές ευκαιρίες τις οποίες θα εξετάσουμε με στόχο να διαμορφώσουμε αμοιβαία επωφελείς συνεργασίες. Σήμερα, θέτουμε τα θεμέλια για μια αλλαγή στο χάρτη της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών σε Ελλάδα και Κύπρο».
Από τη μεριά του, ο κ. Ρόμπυ Μπουρλάς, CEO του Ομίλου Olympia, σημείωσε: «Η MediaMarktSaturn είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα Consumer Electronics στην Ευρώπη και μοιράζεται τις ίδιες αξίες με τον Όμιλο Olympia που διατηρεί πολύχρονη, επιτυχημένη παρουσία στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Ο κλάδος της λιανικής διεθνώς διέρχεται φάση μετεξέλιξης και είμαστε βέβαιοι ότι αυτή η συμφωνία θα δημιουργήσει αξία για όλα τα ενδιαφερόμενα κοινά».
Η Public σε αριθμούς
Η καλύτερη χρονιά από την ίδρυση της εταιρείας ήταν το 2018 για την Public, καθώς καταγράφηκαν μεγέθη - ρεκόρ σε πωλήσεις και κέρδη. Οι πωλήσεις ανήλθαν στα 256,4 εκατ. ευρώ ενισχυμένες κατά 6,4% έναντι του 2017 που ήταν στα 241 εκατ. ευρώ, ενώ η λειτουργική κερδοφορία ανήλθε στα 9,1 εκατ. ευρώ, έναντι 3,4 εκατ. ευρώ το 2017. Πρόκειται για επίδοση που μεταφράζεται σε ποσοστιαία αύξηση 164%!
Η Public ύστερα από 14 χρόνια λειτουργίας, διαθέτει 55 καταστήματα, 49 στην Ελλάδα
και 6 στην Κύπρο, ενώ απασχολεί 1.700 εργαζομένους. Έχει 29,2 εκατ. επισκέψεις στα φυσικά καταστήματα και 50,5 εκατ. στα e-commerce κανάλια, ενώ το 20% του κύκλου εργασιών είναι από τις online πωλήσεις. Το 2019 δρομολογεί επενδύσεις 4,5 εκατ. ευρώ, ενώ διαθέτει 133.000 εταιρικούς πελάτες.