Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Μειωμένος κατά 131 πλοία είναι ο εμπορικός στόλος των Ελλήνων (πλοία άνω των 1.000 τόνων gross), τον τρέχοντα Μάρτιο, έναντι του Μαρτίου του 2018, σύμφωνά με τα στοιχεία του οργανισμού IHS Merkit, που παρέχονται προς την Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee).
Συγκεκριμένα τον μήνα που διανύουμε ο εμπορικός στόλος που ελέγχουν οι Έλληνες αριθμεί τις 4.017 μονάδες, συνολικής χωρητικότητας 339,6 εκατ. τόνων dw ή 198,1 εκατ. τόνων gross. Την ίδια περίοδο του 2018 ο στόλος των Ελλήνων αριθμούσε τις 4.148 μονάδες, συνολικής χωρητικότητας 341,9 εκατ. τόνων dw ή 199,2 εκατ. τόνων gross.
Ρεκόρ μείωσης όμως σημείωσε το εθνικό νηολόγιο πλοίων, στο οποίο τον τρέχοντα Μάρτιο εμφανίζονται εγγεγραμμένα 671 εμπορικά πλοία, συνολικής χωρητικότητας 68.2 εκατ. τόvων dw ή 39,9 εκατ. τόνους gross, έχοντας χάσει σε σύγκριση με τον Μάιο του 2018, 52 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 6,3 εκατ. τόνων gross ή 3,4 εκατ. τόνων gross.
Με βάσει τα παραπάνω νούμερα ο εμπορικός στόλος των Ελλήνων καλύπτει το 7,2% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε αριθμό πλοίων, το 13,4% σε τόνους gross και το 15,9% σε τόνους dw.
Εξάλλου, από τα 4.017 εμπορικά πλοία των Ελλήνων, τα 1.859 είναι φορτηγά, τα 798 δεξαμενόπλοια, τα 523 μεταφοράς χημικών, τα 343 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα 208 φυσικού αερίου, τα 162 γενικού φορτίου, τα 85 επιβατηγά/κρουαζιερόπλοια και τα υπόλοιπα διαφόρων άλλων τύπων.
Η ανάλυση των στοιχείων δεν καταγράφει τις αιτίες της μείωσης, τόσο σε διεθνές, όσο και σε εθνικό επίπεδο, ωστόσο πηγές του Liberal αναφέρουν πως δύο είναι οι βασικοί λόγοι στους οποίους οφείλεται η παρούσα εικόνα.
Η πρώτος λόγος συνδέεται με τις θετικές προβλέψεις για τις ναυλαγορές κάτι που ωθεί αρκετούς διαχειριστές στο να σπεύδουν να αγοράσουν πλοία με τους Έλληνες να είναι οι πρώτοι που πουλάνε και μάλιστα ψηλά.
Τα πλοία αυτά τα απέκτησαν οι Έλληνες πριν από δύο ή τρία χρόνια σε ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές, λόγω της πτώσης των ναυλαγορών.
Η κίνηση αυτή επιβεβαιώνει το διαχρονικό αξίωμα πως οι αγοραπωλησίες πλοίων αποτελούν σταθερά το τυχερό αστέρι των Ελλήνων διαχειριστών που γνωρίζουν πότε πρέπει να αγοράσουν φθηνά και πότε να πουλήσουν ακριβά.
Ο δεύτερος λόγος συνδέεται με την απόφαση αρκετών Ελλήνων διαχειριστών να αποσύρουν από την ενεργό δράση παλαιότερης ηλικίας μονάδες με σκοπό την διάλυση τους.
Με τον τρόπο αυτό και ζεστό χρήμα βάζουν στο ταμείο τους και βελτιώνουν την συνολική απόδοση της κατηγορίας των πλοίων που διαλύουν σε σχέση με τις αντίστοιχες ναυλαγορές.
Τέλος, όσον αφορά τις απώλειες του εθνικού νηολογίου, παράγοντες της αγοράς αποδίδουν και την φετινή πτώση στο έλλειμμα ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής σημαίας και στην γραφειοκρατία.