Την προαναγγελία έργου Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ύψους 500 εκατ. ευρώ μέσω του οποίου θα αναταχθεί το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας πραγματοποίησε χθες στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών κ. Καραμανλής. Η ανάταξη/εκσυγχρονισμός αφορά την γραμμή που συνδέει την Πάτρα με την Αθήνα, την Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη (ΠΑΘΑ).
Ο υπουργός μάλιστα εκτίμησε ότι η ολοκλήρωση μέσα στο 2021 της περιβόητης σύμβασης 717 της ΕΡΓΟΣΕ που αφορά στην σηματοδότηση του δικτύου, θα επιτρέψει τη διεξαγωγή του δρομολογίου μεταξύ Αθήνας με την Θεσσαλονίκης μέσα σε 3 ώρες και ένα τέταρτο της ώρας. «Ο μεγάλος στόχος τώρα, είναι να πάμε στις τρεις ώρες», είπε ο υπουργός, κατηγορώντας τις επιλογές των προηγούμενων κυβερνήσεων που στη δεκαετία του ’90 διατήρησαν την ίδια χάραξη της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας-Θεσσαλονίκης που ίσχυε από την εποχή του Τρικούπη. Κατά συνέπεια, όπως ανέφερε, είναι αδύνατο ο χρόνος σιδηροδρομικής διασύνδεσης των δύο πόλεων μεγαλύτερων πόλεων της χώρας να να μειωθεί κάτω από τις τρεις ώρες.
Οι δηλώσεις αυτές πραγματοποιήθηκαν χθες κατά την ακρόαση του νέου προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου του ΟΣΕ Σπύρου Πατέρα από την Επιτροπή των ΔΕΚΟ και Τραπεζών της Ελληνικής Βουλής. Ο τελευταίος αναλαμβάνει την θέση του επικεφαλής του ΟΣΕ και θεωρείται ο άνθρωπος που θα κληθεί να υλοποιήσει τις επενδύσεις του Ταμείου Ανάκαμψης, αναφορικά με τις σιδηροδρομικές υποδομές.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, ο κ. Πατέρας συνιστά ένα σημαντικό «asset» για την κυβέρνηση και τον ΟΣΕ. Πρόκειται για «έναν άνθρωπο με εξαιρετικές σπουδές», όπως είπε ο κ. Καραμανλής, σημειώνοντας ότι προέρχεται από τον ιδιωτικό τομέα, και ότι είναι ένας τεχνοκράτης με μεγάλη εμπειρία στο κομμάτι των μελετών, μεγάλων κατασκευαστικών έργων, συμπεριλαμβανομένου και σιδηροδρομικών κατασκευαστικών έργων.
Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Καραμανλής, σημείωσε εμφατικά ότι ο ΟΣΕ, ως διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής, δεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθεί. «Είναι τουλάχιστον κωμικό -για να μην πω ότι ενέχει και ένα στοιχείο θράσους- εσείς, που ξεπουλήσατε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, να έρχεστε και να μας κουνάτε το δάχτυλο αν θα πουλήσουμε εμείς τον ΟΣΕ», είπε ο υπουργός Υποδομών, απευθυνόμενος κυρίως στους βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Και πρόσθεσε: «Η υποδομή ανήκει στο κράτος, ο ΟΣΕ ανήκει στο κράτος. Δεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθεί. Δεν μπορώ να μην θεωρήσω -λίγο κωμικό να πω- ότι έρχονται βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίοι ιδιωτικοποίησαν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και μας ρωτούν εμάς αν θα ιδιωτικοποιήσουμε την ΟΣΕ. Και, μάλιστα, την ιδιωτικοποιήσατε με τίμημα που είναι ίσο με τα χρήματα που παίρνει από το ελληνικό δημόσιο, βάση τις ΥΔΗ (Υπηρεσίες Δημοσίου Συμφέροντος), δηλαδή των άγονων γραμμών».
Ο υπουργός υποδομών στηλίτευσε ακόμη και τις χαμηλές επιδόσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στην απορρόφηση των κονδυλίων για τις σιδηροδρομικές υποδομές ΕΣΠΑ. Όπως είπε αντί 1,2 δισ. ευρώ που είχαν σχεδιαστεί για την περίοδο 2014-2020 οι απορροφήσει κονδυλίων δεν ξεπέρασε τα 250 εκατ. ευρώ. «Από το 2012 μέχρι το 2014, ο Προϋπολογισμός των κύριων Συμβάσεων που είχαν υπογραφεί επί Κυβερνήσεων Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ, ήταν 1,2 δισ. και την τελευταία τετραετία υπογράψανε μόνο 250 εκατομμύρια», είπε ο υπουργός. Απέδωσε μάλιστα ευθύνες για την επίδοση αυτή και στην άσχημη συνεργασία μεταξύ ΟΣΕ και θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ.
Η επίδοση αυτή, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, τώρα δημιουργεί προβλήματα στην κυβέρνηση καθώς επιχειρεί να διαπραγματευθεί σημαντικά σιδηροδρομικά έργα χρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε. Όπως είπε χαρακτηριστικά, το CEF είχε πόρους 3 δισ. ευρώ εκ των οποίων η χώρα απορρόφησε μόλις 250 εκατ. ευρώ. Και τώρα που το CEF (Connecting Europe Facility) έχει 3,5 δισ. ευρώ και «εμείς απορροφούμε ούτε το 2%, έρχεται η Γενική Διεύθυνση (σ.σ. DG Regio) και σου λέει: “Εδώ, έχεις ένα πρόβλημα. Ή, λοιπόν, θα εκσυγχρονίσεις αυτούς τους οργανισμούς (σ.σ. εννοεί ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ) ή θα σταματήσω να σου δίνω λεφτά να κάνεις σιδηροδρομικά έργα”. Είναι τόσο απλό», κατέληξε ο κ. Καραμανλής.
Ο κ. Πατέρας αναφερόμενος στις προτεραιότητες είπε ότι έμφαση θα δοθεί στο κεντρικό δίκτυο, το οποίο είναι και αυτό το οποίο χρειάζεται τις μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις. Το μεγαλύτερο μέρος του κεντρικού δικτύου είναι ολοκληρωμένο, αλλά έχει κάποια τμήματα, τα οποία χρειάζονται ολοκλήρωση της τηλεδιοίκησης και της ηλεκτροκίνησης και έχει και κάποια άλλα τμήματα, τα οποία χρειάζονται οργανωμένα και γρήγορα να προχωρήσουν τα τμήματα υποδομής, ώστε να ολοκληρωθούν, όπως είναι το κομμάτι προς την Πάτρα ή η νότια χάραξη της Θεσσαλονίκης προς το λιμάνι της Καρβάλης, που είναι τα πιο άμεσα στην πολιτική του Υπουργείου.
Ως δεύτερη προτεραιότητα της νέας διοίκησης είναι η σιδηροδρομική διασύνδεση με τα λιμάνια. Οι συνδέσεις αυτές είναι κομβικής σημασίας και πολύ σημαντικές για τον γεωπολιτικό και εμπορικό σχεδιασμό της Κυβέρνησης, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Πατέρας, ενώ πρόσθεσε ως τρίτη προτεραιότητα του, την σιδηροδρομική διασύνδεση του δικτύου ΟΣΕ με τις βιομηχανικές περιοχές.
Τέλος ο κ. Πατέρας αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα εξυγίανσης των οικονομικών του ΟΣΕ. «Φυσικά, ξέρουμε όλοι ότι το μεγαλύτερο έσοδο του Οργανισμού προέρχεται από την κρατική επιχορήγηση και αυτό δεν είναι μεμπτό, ισχύει σε πάρα πολλές χώρες. Έχει διαχωριστεί η υποδομή από τη λειτουργία, διότι η υποδομή, επειδή έχει ένα πολύ μεγάλο αναπτυξιακό χαρακτήρα, απαιτεί πολλά κονδύλια». Ακόμη σημείωσε ότι ο ΟΣΕ θα επιδιώξει την ενεργειακή του αυτονόμηση μέσω αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας, εγκαθιστώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ).