Του Απόστολου Σκουμπούρη
Όποιος πίστευε ότι η Σκλαβενίτης, αναλαμβάνοντας το κολοσσιαίο εγχείρημα της «ανάστασης» των καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος – και μάλιστα μέσα στη «φωτιά» της κρίσης – θα είχε εύκολο ή βατό έργο, ασφαλώς ήταν εκτός πραγματικότητας.
Απεναντίας, όποιος πίστευε ότι – ακριβώς λόγω της κρίσης και του εξαιρετικά δύσκολου έργου της επανέλκυσης πελατών στα καταστήματα – η Σκλαβενίτης δε θα τα κατάφερνε, μάλλον ήταν πιο κοντά στο να θεωρηθεί ρεαλιστής.
Πλέον, ενάμιση χρόνο μετά, κύκλοι της εταιρείας επισημαίνουν ότι το project κινείται εντός στόχων, δεδομένων όλων των δυσχερειών και του πρωτοφανούς εγχειρήματος. Μέσα σ'' αυτή τη διαδικασία, η Σκλαβενίτης χρειάστηκε να κάνει πολλαπλές ανακαινίσεις, να περιορίσει κόστη, να εξορθολογήσει το δίκτυο, να διορθώσει λειτουργικές παθογένειες του πρότερου καθεστώτος, αλλά και να τακτοποιήσει – σε πιο δίκαιη και ρεαλιστική βάση - τη μισθοδοσία.
Μέσα απ'' όλο αυτό το εξαιρετικά σύνθετο και πολυεπίπεδο έργο, η διοίκηση εκφράζει την ικανοποίησή της για την έως τώρα πορεία, έχοντας ήδη δείξει δείγματα γραφής και μάλιστα εξαιρετικά.
Τι έχει γίνει έως τώρα
Από την 1η Μαρτίου του 2017, η αλυσίδα ανέλαβε πάνω από 320 καταστήματα (μαζί με αυτά που έκλεισαν ή πουλήθηκαν) τα οποία προστέθηκαν στο ήδη υπάρχον δίκτυό της. Από αυτά, τα 198 καταστήματα έχουν ανακαινιστεί πλήρως κι έχουν επανέλθει σε κανονική λειτουργία. Συγχρόνως ενισχύθηκαν σημαντικά οι πρόσθετες υπηρεσίες των 33 hyper markets Σκλαβενίτης, με παιδότοπους, εστιατόρια, αρτοπωλεία και άλλες υπηρεσίες. Παράλληλα, η εταιρεία προχώρησε και σε 1.700 προσλήψεις σε όλη την Ελλάδα.
Μέσα στο 2019 έχει προγραμματιστεί να ανακαινιστούν 113 καταστήματα, ώστε στο τέλος του 2019 ολόκληρο το δίκτυο της Σκλαβενίτης να έχει αποκτήσει πλήρως την εικόνα και τα υψηλά στάνταρ που θέλει ο όμιλος. Το συνολικό κόστος των επενδύσεων ανακαίνισης θα υπερβεί τα 75 εκατ. ευρώ.
Στα 2,5 δισ. ευρώ οι ενοποιημένες πωλήσεις
Σύμφωνα με κύκλους του ομίλου, τα οικονομικά αποτελέσματα της Σκλαβενίτης για το 2017 είναι εντός των στόχων που είχαν τεθεί στο επιχειρηματικό σχέδιο για την απορρόφηση του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος.
Πιο αναλυτικά, ο όμιλος πέτυχε ενίσχυση του κύκλου εργασιών, ο οποίος ανήλθε σε 2,5 δισ. ευρώ, με την εταιρεία Ι. & Σ. Σκλαβενίτης να καταγράφει κύκλο εργασιών 1,4 δισ. ευρώ στο σύνολο του έτους και την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης (ΕΥΣ) 653 εκατ. ευρώ από την 1η Μαρτίου 2017.
Σε ικανοποιητικά – τηρουμένων των αναλογιών, του ανταγωνισμού και των συνθηκών της αγοράς – διαμορφώθηκαν τα μεικτά αποτελέσματα της μητρικής εταιρείας, αλλά και όλου του ομίλου. Παράλληλα, οι όποιες πιέσεις ασκήθηκαν, θεωρούνται εύλογες, καθώς δαπανήθηκαν σημαντικά κεφάλαια για τη στήριξη και «ανάσταση» του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος.
Στη χρήση του 2017 η Ι. & Σ. Σκλαβενίτης παρουσίασε λειτουργικά αποτελέσματα (προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων) στα 56,5 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε 11 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την εταιρεία, η μείωση που παρατηρείται στα αποτελέσματά της σε σχέση με το 2016 οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στη στήριξη του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος.
Αντίστοιχα η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, από την 1η Μαρτίου 2017 κατέγραψε αρνητικά λειτουργικά αποτελέσματα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (ζημιές 97 εκατ. ευρώ) και καθαρά αποτελέσματα (ζημιές 87 εκατ. ευρώ), τα οποία ήταν σύμφωνα με τις προβλέψεις του επιχειρηματικού σχεδίου που έχει καταρτιστεί.
Σύμφωνα με την εταιρεία, οι πιέσεις που ασκήθηκαν στα μεγέθη της, συνδέονται με το γεγονός ότι σημαντικό τμήμα του δικτύου καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος ετίθεντο σε λειτουργία σταδιακά, κατά τη διάρκεια του έτους.
Προοδευτική επανέλκυση μεριδίων στα πρώην Μαρινόπουλος
Πάντως, όπως επισημαίνουν πηγές της εταιρείας, η εικόνα στα καταστήματα βελτιωνόταν σημαντικά όσο προχωρούσε η ενοποίηση και η επαναλειτουργία του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος.
Αυτό δείχνει άλλωστε και η συνεχής αυξητική τάση που σημειώνουν οι πωλήσεις της ΕΥΣ, όσο «μονταριζόταν» το δίκτυο και ανακαινίζονταν καταστήματα. Πιο αναλυτικά, το τελευταίο τετράμηνο του 2017 οι πωλήσεις εμφανίζονται αυξημένες κατά 85% σε σχέση με το 1ο 4μηνο λειτουργίας της (Μάρτιος – Ιούνιος 2017).
Παράλληλα, το διάστημα Ιουνίου – Αυγούστου 2018 αυξήθηκαν άνω του 50% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017. Τούτο έλαβε χώρα διότι η Σκλαβενίτης, έχοντας ανακαινίσει τα «τουριστικά» καταστήματα και πολλά στην επαρχία, μπόρεσε και έλκυσε πελάτες και τζίρους.
Αυτή η αυξητική τάση, σύμφωνα με στελέχη της επιχείρησης, αναμένεται να συνεχισθεί όχι μόνο στο τελευταίο 4μήνο του 2018, αλλά και το 2019, με την ολοκλήρωση του προγράμματος επενδύσεων και την «ωρίμανση» των ήδη ανακαινισμένων καταστημάτων. Η πίστη των στελεχών του ομίλου – με βάση όλα τα παραπάνω στοιχεία – είναι πως εντός του β' εξαμήνου του 2018, ο όμιλος αναμένεται να έχει θετική λειτουργική κερδοφορία.
Θυμίζουμε ότι τον Ιανουάριο του 2018, νωρίτερα απ'' ότι είχε προγραμματιστεί, η διοίκηση της Σκλαβενίτης προχώρησε στην ενοποίηση, ολοκληρώνοντας τη συγχώνευση της Ι.Σ. Σκλαβενίτης με την Ελληνικές Υπεραγορές.