Σοκ και δέος προκαλούν οι πρακτικές των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών που βλέπουν κατά καιρούς το φως της δημοσιότητας. Αποδεικνύοντας, εκτός των άλλων, ότι εδώ και δεκαετίες λειτουργούσαν ουσιαστικά ανεξέλεγκτες, έχοντας με κάποιο τρόπο (ποιο, άραγε;) διασφαλίσει την σιωπή ή την ανοχή του επίσημου ομοσπονδιακού κράτους και των κρατιδίων. Φαίνεται δε ότι οι εκπρόσωποι του κλάδου θεωρούσαν ακόμη και την ανθρώπινη ζωή (για να μην αναφερθούμε καν στο υπόλοιπο ζωικό βασίλειο...) ως αναλώσιμο είδος, στην προσπάθεια να αυξήσουν τις πωλήσεις τους και να κερδίσουν μεγαλύτερα μερίδια στις εγχώριες και διεθνείς αγορές.
Έτσι, μετά την υπόθεση που αφορούσε την αλλοίωση των εκπομπών ρύπων από τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα της Volkswagen και άλλων εταιρειών του κλάδου, η οποία αποκαλύφθηκε το 2015 και κόστισε στους γερμανικούς ομίλους δισ. δολάρια σε πρόστιμα και φυλακίσεις κορυφαίων στελεχών τους, τις τελευταίες ημέρες είδε το φως της δημοσιότητας μια άλλη υπόθεση που προκαλεί κυριολεκτικά σοκ: Η πραγματοποίηση πειραμάτων σε πιθήκους αλλά και ανθρώπους, προκειμένου να διαπιστωθεί η επίπτωση της εισπνοής αερίων που εκπέμπονται επίσης από ντιζελοκινητήρες!
Η πρώτη αναφορά στην συγκεκριμένη υπόθεση έγινε επίσης από ένα αμερικανικό έντυπο, την περασμένη Πέμπτη. Προφανώς, αυτό δεν είναι τυχαίο, μιας και στο πλαίσιο της όξυνσης του εμπορικού και οικονομικού ανταγωνισμού, οι ΗΠΑ έχουν βάλει στο στόχαστρο τις γερμανικές (και όχι μόνο) επιχειρήσεις που δραστηριοποούνται στην αμερικανική αγορά και ελέγχουν σημαντικό μερίδιό της σε διάφορους τομείς.
Σύμφωνα, λοιπόν, με την εφημερίδα New York Times, το ερευνητικό κέντρο EUGT (Ευρωπαϊκή Ερευνητική Ένωση για το Περιβάλλον και την Υγεία στις Μεταφορές) ανέλαβε να εκπονήσει μια μελέτη η οποία θα αντέκρουε την ετυμηγορία της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας, από το 2012, ότι οι αέριοι ρύποι που εκπέμπουν τα συγκεκριμένα μοντέλα είναι καρκινογόνοι.
Για να το πετύχει δε, ζήτησε τη βοήθεια ενός αμερικανικού ινστιτούτου και, το 2014, έκλεισαν 10 πιθήκους σε ειδικό θάλαμο και τους ανάγκασαν να εισπνεύσουν τέτοια αέρια επί πολλές ώρες, προκειμένου να μετρήσουν τις επιπτώσεις. Επειδή, όμως, το αποτέλεσμα δεν κρίθηκε επαρκώς ικανοποιητικό, αποφάσισαν να επαναλάβουν το πείραμα και με ανθρώπους.
Έτσι, σύμφωνα με άλλο δημοσίευμα, αυτή τη φορά της γερμανικής εφημερίδας Stuttgarter Zeitung, αυτό έγινε το 2016, σε μια κλινική του Άαχεν, όταν 19 απολύτως υγιείς άνδρες και 6 γυναίκες εκτέθηκαν σε αντίστοιχα επιβλαβή αέρια επί ώρες, ενώ στη συνέχεια μετρήθηκαν οι επιπτώσεις. Επισήμως, βεβαίως, αυτό το πείραμα αφορούσε τις συνθήκες σε χώρους εργασίας, όμως είναι σαφές ότι μετά από τόσα... fake news από την πλευρά των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, δεν είμαστε υποχρεωμένοι να πιστέψουμε τη συγκεκριμένη εκδοχή...
Οι αποκαλύψεις αυτές, όπως είναι φυσικό, έχουν προκαλέσει σάλο στη Γερμανία, ενώ τόσο ο εκπρόσωπος της Angela Merkel όσο και τα κόμματα έκαναν λόγο για απαράδεκτες πρακτικές και απαίτησαν πλήρη διερεύνηση. Όσο για τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες, εμφανίστηκαν για άλλη μια φορά... έκπληκτες, δηλώνοντας πως δεν γνώριζαν για τα συγκεκριμένα πειράματα. Φυσικά, η πραγματικότητα διαψεύδει και τους μεν και τους δε.
Την κυβέρνηση επειδή, όπως αποκάλυψε η Handelsblatt, τα πειράματα ήταν γνωστά στα αρμόδια υπουργεία ήδη από το 2016. Και τις αυτοκινητοβιομηχανίες επειδή η EUGT είχε ιδρυθεί το 20076 από τις VW, Daimler και BMW, με την ευγενική σύμπραξη της Bosch, η οποία ανήκε στο κλαμπ που είχε οργανώσει και την απάτη με τις fake εκπομπές ρύπων, τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και στην Ευρώπη.
Γιώργος Παυλόπουλος
AP Photo/Michael Probst