Τα στοιχεία του δεκάμηνου Ιανουαρίου - Οκτωβρίου αποκαλύπτουν ότι η συνολική δαπάνη των Ελλήνων στα σούπερ μάρκετ πλησιάζει τα 10 δισ. ευρώ, φτάνοντας τα επίπεδα του 2021, όταν ο πληθωρισμός κυμαινόταν μόλις στο 1,2%.
Σύμφωνα με τη Circana, ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων σημείωσε αύξηση 3,5% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι, αγγίζοντας τα 9,957 δισ. ευρώ, δηλαδή μόλις 7 εκατ. ευρώ λιγότερα από το σύνολο του 2021 και 334 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σχέση με το δεκάμηνο του 2022.
Η μεγαλύτερη αύξηση σε αξία παρατηρήθηκε στις κατηγορίες των τροφίμων (+4,2%) και των καθαριστικών (+0,3%), ενώ οι πωλήσεις προϊόντων προσωπικής φροντίδας και υγιεινής παρέμειναν σταθερές. Παράλληλα, η τιμή ανά μονάδα μειώθηκε κατά 0,1%, ενώ ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε 3,7%.
Οι εκπτώσεις και οι προσφορές συνεχίζουν να διαμορφώνουν σημαντικά τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής, οι πωλήσεις μέσω προσφορών άγγιξαν το 29%, ενώ στα καθαριστικά το 26,5% και στα τρόφιμα το 25,3%. Αυτός ο παράγοντας οδήγησε σε μείωση της τιμής ανά μονάδα κατά 2,1% στα καθαριστικά και 3,7% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας, ενώ στα τρόφιμα σημειώθηκε αύξηση 0,8%.
Οκτώβριος: Ο καλύτερος μήνας του δεκαμήνου
Ο Οκτώβριος ξεχώρισε ως ο μήνας με τη μεγαλύτερη αύξηση στην κατανάλωση, με άνοδο 7,9%, έναντι 2,5% τον Σεπτέμβριο και 6,1% τον Αύγουστο. Η αύξηση αυτή στον όγκο πωλήσεων ήταν η υψηλότερη από τον Ιανουάριο του 2022, όταν ξεκίνησε η σταδιακή αλλά συνεχής αύξηση του πληθωρισμού.
Στις κατηγορίες που σημείωσαν τη μεγαλύτερη άνοδο στον όγκο πωλήσεων περιλαμβάνονται τα γαλακτοκομικά (+7,4%), τα ποτά (+7,6%), τα κατεψυγμένα προϊόντα (+5,6%), τα μη αλκοολούχα ποτά (+6%), καθώς και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας (+5,1%) και καθαριστικά (+4%). Αυτά τα προϊόντα καλύπτουν ανάγκες τόσο των νοικοκυριών όσο και των τουριστών, ενώ ενισχύουν την κατανάλωση στο σπίτι, σε αντίθεση με τις εξόδους.
Ο ρυθμός αύξησης της κατανάλωσης διαφέρει ανά περιοχή. Σημαντική άνοδος καταγράφηκε στην Κρήτη (+6,3%), την Πελοπόννησο (+4,1%) και τη Βόρεια Ελλάδα (+5,2%). Στην Αττική, η αύξηση ήταν πιο περιορισμένη, φτάνοντας το 2,7%, ενώ η Θεσσαλονίκη σημείωσε αύξηση 3,3% και η Κεντρική Ελλάδα (συμπεριλαμβανομένης της Ηπείρου) 2,8%.
Τα μικρά καταστήματα, έως 400 τ.μ., παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων κατά 6,2%, κατακτώντας το 11,9% του συνολικού τζίρου. Τα υπερμάρκετ, που αντιπροσωπεύουν το 11,5% του τζίρου, είδαν αύξηση 4,4%. Καταστήματα με έκταση 1.000-2.500 τ.μ., τα οποία ελέγχουν το 43,5% της αγοράς, σημείωσαν άνοδο 3,5%, ενώ τα καταστήματα 400-1.000 τ.μ. αυξήθηκαν κατά 2,3%.
Αυτά τα δεδομένα δείχνουν ότι το 2024 η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ θα συνεχίσει να επηρεάζεται από παράγοντες όπως οι προσφορές, ο πληθωρισμός και οι ανάγκες των καταναλωτών, με έμφαση στην ποιότητα και την εξοικονόμηση κόστους.