Έκπληξη προκάλεσε στην αγορά ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για τα στέγαστρα Καλατράβα του ΟΑΚΑ ύψους 78,23 εκατ. ευρώ. Και αυτό γιατί όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς υπάρχουν όροι που αποκλείουν την εταιρεία που κατασκεύασε τα στέγαστρα, ενώ παράλληλα οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως δημιουργούνται ερωτηματικά από ορισμένους όρους της προκήρυξης.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο διαγωνισμός ύψους 78,23 εκατ. ευρώ αφορά στο έργο «Στατική και λειτουργική αποκατάσταση των δύο στεγάστρων του Κεντρικού Σταδίου και του Ποδηλατοδρομίου του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών – ΟΑΚΑ». Τη διαδικασία τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ και η προθεσμία υποβολής προσφορών ορίστηκε η 10η Φεβρουαρίου 2025, με την αποσφράγιση να γίνεται στις 12 Φεβρουαρίου και την εκτιμώμενη διάρκεια της σύμβασης να είναι οι 14 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Το project υλοποιείται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ αντικείμενο του έργου είναι η επισκευή των προβληματικών σημείων και η υλοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών αποκατάστασης του απαιτούμενου επιπέδου στατικής επάρκειας των μεταλλικών κατασκευών των δύο Εμβληματικών Στεγάστρων του ΟΑΚΑ, καθώς και η συντήρηση–επισκευή–αντικατάσταση στοιχείων των μεταλλικών κατασκευών, και των πολυκαρβονικών πανέλων των στεγάστρων της εν λόγω αθλητικής εγκατάστασης.
Υπενθυμίζεται πως η μεταλλική κατασκευή του στεγάστρου του κεντρικού σταδίου και του ποδηλατοδρομίου δεν ανταποκρίνονταν στους κανόνες στατικής επάρκειας. Για αυτό και αποφασίστηκε η προσωρινή αναστολή της λειτουργίας των δύο σταδίων και ζητήθηκε η παρέμβαση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ). Το οποίο και ανέθεσε τη διενέργεια εμπειρογνωμοσύνης με αντικείμενο την αξιολόγηση της κατάστασης του κεντρικού στεγάστρου του Ολυμπιακού Σταδίου και του Ποδηλατοδρομίου.
Το πόρισμα αναφέρει ότι είναι επιβεβλημένη η ενίσχυση των δύο στεγάστρων για τη στατική και λειτουργική τους αποκατάσταση.
Όπως λοιπόν αναφέρουν στην κατασκευαστική αγορά η διακήρυξη του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρεται στην «ειδική εμπειρία μελετητικής εταιρείας». Ειδικότερα η προκήρυξη αναφέρει: «…να έχει εκπονήσει τουλάχιστον μία στατική μελέτη δομικής ενίσχυσης υφιστάμενης κατασκευής ή άμεσων μέτρων (στεγάστρου, γέφυρας κ.α.α) με βάση τις μετακινήσεις και την επιτελεστικότητα».
Στην ουσία, όπως υπογραμμίζουν πηγές της αγοράς, μόνο μία εταιρεία έχει αυτήν την εμπειρία, ενώ την ίδια στιγμή φαίνεται να αποκλείεται ο όμιλος που κατασκεύασε το έργο, δηλαδή η ΑΚΤΩΡ.
Για να συμμετάσχει στον διαγωνισμό η οποιαδήποτε κατασκευαστική θα πρέπει να συνεργαστεί με το συγκεκριμένο μελετητικό γραφείο που είναι το μοναδικό μελετητικό γραφείο που έχει πάρει τη γνωμοδότηση, αναφέρουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές.
Τέτοιες διατάξεις συνήθως καταλήγουν σε δικαστικές διαμάχες και ακύρωση ή/και καθυστέρηση του εν λόγω διαγωνισμού.