Του Γιώργου Φιντικάκη
Τελειώνει το κρυφτούλι της κυβέρνησης με τις αποκρατικοποιήσεις μετά και την προχθεσινή έγκριση του αναθεωρημένου προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο παραμένει, σύμφωνα με τις πληροφορίες, πρακτικά δίχως ουσιώδεις αλλαγές.
Σε μια κίνηση που αποτέλεσε αξίωση των δανειστών προκειμένου η κυβέρνηση να πάψει να υποστηρίζει ότι «θα γίνουν μόνο εννέα αποκρατικοποιήσεις» όταν το μνημόνιο του καλοκαιριού μιλούσε για υπερδιπλάσιες, εγκρίθηκε τη Δευτέρα δια περιφοράς (Τσακαλώτος, Χουλιαράκης απουσίαζαν στο εξωτερικό), δίχως και πάλι να ανακοινωθεί, το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).
Μπορεί η κυβέρνηση να κρατά ως επτασφράγιστο μυστικό το νέο σχέδιο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας (Asset Development Plan- ADP), παραπέμποντας στην εντός των επόμενων ωρών δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, ωστόσο όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν στο γεγονός ότι εμπεριέχει 19 αποκρατικοποιήσεις.
Στην πράξη, πρόκειται για το σχέδιο που επικαιροποίησε το ΤΑΙΠΕΔ στη συνεδρίαση της Μεγάλης Τρίτης 26 Απριλίου, δίχως ποτέ να το ανακοινώσει, καθώς περιλαμβάνει κρατικές συμμετοχές σε επιχειρήσεις που αποτελούν «κόκκινες σημαίες» για την κυβέρνηση και το ΣΥΡΙΖΑ.
Πρόκειται για το 17% της ΔΕΗ, το 35% των ΕΛΠΕ, το 65% της ΔΕΠΑ, το 23% της ΕΥΑΘ, το 11% της ΕΥΔΑΠ, το 10% του ΟΤΕ, το 90% των δικαιωμάτων ψήφου των ΕΛΤΑ, μαζί φυσικά με όσες βρίσκονται σε εξέλιξη. Δηλαδή το 30% του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», την ολοκλήρωση των αποκρατικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελληνικού, του Αστέρα Βουλιαγμένης, της Αφάντου, του ΔΕΣΦΑ, του ΟΛΠ, του ΟΛΘ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Εγνατίας Οδού, κ.ά.
Πού είναι το ΦΕΚ
Από αυτές ακριβώς τις αποκρατικοποιήσεις θα προέλθουν τα 6,2 δισ. ευρώ που πρέπει να επιτευχθούν ως το 2018, όπως αναφέρει και η έκθεση βιωσιμότητας του χρέους της Κομισιόν.
Αυτό ακριβώς το πλάνο επρόκειτο να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ, όπως έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους δανειστές, κάτι που ωστόσο μέχρι αργά χθες το βράδυ δεν είχε ακόμη συμβεί.
Δείγμα του πόσο κομβικό ρόλο διαδραματίζουν οι ιδιωτικοποιήσεις για τη βιωσιμότητα του χρέους είναι και το γεγονός ότι αποτέλεσαν ένα από τα μεγαλύτερα «αγκάθια» στο χθεσινό Eurogroup και το προχθεσινό Euroworking Group: Δεν είναι τυχαίο πως οι θεσμοί μας έβγαλαν «κίτρινη κάρτα», αφενός επειδή δεν έχει ακόμη έρθει στη Βουλή η αναθεωρημένη συμφωνία κυβέρνησης - επενδυτικού σχήματος για το Ελληνικό, αφετέρου γιατί εκκρεμεί η υπουργική απόφαση Σπίρτζη για τα διόδια του Προμαχώνα προκειμένου να προχωρήσει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Σε κάθε περίπτωση, πασιφανές είναι ότι υποχρεώνοντας οι δανειστές το ΚΥΣΟΙΠ να εγκρίνει 19 αποκρατικοποιήσεις, έχουν στόχο να δεσμεύσουν την κυβέρνηση ότι θα εφαρμόσει όλα όσα συμφώνησε, πως δεν θα επαναληφθεί αυτό που συνέβαινε από τις εκλογές του Σεπτεμβρίου έως σήμερα, όπου κάθε υπουργός ερμήνευε τη συμφωνία του καλοκαιριού κατά το δοκούν.
Το καλοκαίρι, το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ μιλούσε για 23 αποκρατικοποιήσεις, τώρα το πλάνο που ενέκρινε τη Δευτέρα το ΚΥΣΟΙΠ αναφέρεται σε 19. Η εξήγηση είναι ότι ο αριθμός των αποκρατικοποιήσεων, και συγκεκριμένα των ακινήτων, έχει συμπτυχθεί, έχουν ομαδοποιηθεί σε μια ενότητα. Η ομάδα αυτή φέρει τον τίτλο «ακίνητα» και περιλαμβάνει και τα 91 που απομένουν στο ΤΑΙΠΕΔ, μεταξύ των οποίων το Ιππικό Κέντρο Μαρκόπουλο, το Κωπηλατοδρόμιο Σχοινιά, οι Γούρνες Ηρακλείου, κ.ά.
Σε κάθε περίπτωση, με τη δημοσίευση του ΦΕΚ ξεκαθαρίζει κάπως το τοπίο των αποκρατικοποιήσεων, αποσαφηνίζεται ποιες θα κάνει το ΤΑΙΠΕΔ, ως θυγατρική του νέου υπερ-Ταμείου.
Απομένει ωστόσο άγνωστο τι θα συμπεριλάβει η νέα υπό σύσταση θυγατρική του Ταμείου Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ).
Σίγουρα, εκτός των έξι επιχειρήσεων (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, ΟΣΕ), θα εισφερθούν σε αυτή και άλλες κρατικές συμμετοχές σε εταιρείες, που σε πρώτη φάση δεν θα αποκρατικοποιηθούν, παρά θα επιχειρηθεί να εξυγιανθούν και να αξιοποιηθούν εν ευθέτω χρόνο.
Δείτε εδώ αναλυτικά το παράρτημα που αναρτήθηκε σήμερα στο Εθνικό Τυπογραφείο.