Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρέπει να κάνουν και λίγο θόρυβο, και μέσα και έξω από αυτά

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρέπει να κάνουν και λίγο θόρυβο, και μέσα και έξω από αυτά

Παρακολουθώντας, πριν μερικά βράδια, τους φίλους μας που έφευγαν με το υβριδικό τους αυτοκίνητο, συνειδητοποίησα για άλλη μία φορά την έλλειψη θορύβου που χαρακτηρίζει τα περισσότερα από τα ηλεκτροκινούμενα οχήματα, έλλειψη η οποία δημιουργεί προφανείς κινδύνους για τους πεζούς, τους τυφλούς και τους ποδηλάτες, οι οποίοι δεν μπορούν να αντιληφθούν εύκολα την παρουσία των «αθόρυβων» οχημάτων.

Το πρόβλημα αυτό είναι βέβαια γνωστό εδώ και αρκετά χρόνια, μόνο που τώρα ο αριθμός των κυκλοφορούντων ηλεκτροκινούμενων οχημάτων, αυτοκινήτων, λεωφορείων και μοτοσυκλετών αυξάνεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς, και ο κίνδυνος για τους πεζούς, τους τυφλούς και τους ποδηλάτες δεν είναι πλέον καθόλου θεωρητικός. 

Σε πολλές χώρες του κόσμου, οι εποπτικές αρχές έχουν αρχίσει να ασχολούνται με το θέμα εδώ και πολλά χρόνια, από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Έτσι, στις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη αρχίσει η εφαρμογή των σχετικών κανονισμών.

Από την 1 Ιουλίου φέτος, τα ηλεκτροκινούμενα αυτοκίνητα μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να εκπέμπουν προειδοποιητικά ηχητικά σήματα από την εκκίνησή τους μέχρι την επίτευξη ταχύτητας 20 χιλιομέτρων ανά ώρα και για όσο διάστημα εκτελούν κινήσεις οπισθοπορείας. Στις ΗΠΑ κάτι αντίστοιχο ισχύει ήδη εδώ και έναν χρόνο, μόνο που εκεί το όριο ταχύτητας που πρέπει να πιάσει το όχημα για να σταματήσει η εκπομπή των ηχητικών σημάτων είναι τα 30 χιλιόμετρα/ώρα.  

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αρχίσει εδώ και καιρό την προσπάθεια προσαρμογής στο νέο ρυθμιστικό πλαίσιο, και η κάθε μία ακολουθεί τον δικό της δρόμο. Αυτό γίνεται γιατί οι εποπτικές αρχές δεν έχουν ορίσει προδιαγραφές σχετικά με το είδος του ηχητικού σήματος.

Έτσι, κάθε εταιρεία πειραματίζεται, προσπαθώντας να φτιάξει έναν χαρακτηριστικό ήχο για τα οχήματά της, κάτι σαν το ringtone των κινητών τηλεφώνων το οποίο θα «αναγγέλλει» την άφιξη του οχήματος χωρίς να χρειάζεται κάποιος να το έχει ήδη δει.

Κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford και η Jaguar, φτιάχνουν ήχους που μοιάζουν με τους θορύβους των κινητήρων εσωτερικής καύσης, κάποιες άλλες, όπως η Mercedes – AMG της γερμανικής Daimler συνεργάζονται με συγκροτήματα ροκ μουσικής (στην περίπτωση αυτή τους Linkin Park) για να βρουν τον ιδανικό ήχο, άλλες φαίνεται να προτιμούν ήχους που θυμίζουν διαστημόπλοια.

Θα έχει ενδιαφέρον η εξέλιξη αυτών των προσπαθειών, να δούμε αν θα καταλήξουμε σε μία «κακοφωνία» αυτοκινητιστικών ringtones, ή σε μία σειρά παρόμοιων ήχων. 

Πέρα όμως από το θέμα της ασφάλειας, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες ψάχνουν τρόπους για τη δημιουργία του ήχου που θα εκπέμπει το ηλεκτρικό όχημα στο εσωτερικό του, έτσι ώστε ο οδηγός και οι επιβάτες να έχουν μία αρμονική εμπειρία που να τους θυμίζει πως βρίσκονται στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου και όχι σε ένα ηχομονωμένο περιβάλλον.

Η γερμανική BMW έχει ξεκινήσει συνεργασία με τον διάσημο συνθέτη κινηματογραφικής μουσικής Hans Zimmer, με σκοπό τη δημιουργία του ήχου που θα ταιριάζει για τα μοντέλα της  i4, i4M, και iX.

Σύμφωνα με περιγραφή που βρήκαμε σε ρεπορτάζ του περιοδικού Time (ναι υπάρχει ακόμα, τουλάχιστον σε ηλεκτρονική μορφή), ο ήχος του i4 αρχίζει να ακούγεται μόλις πάρει μπρος το όχημα και θυμίζει μία ορχήστρα κλασσικής μουσικής που παίζει σε πολύ χαμηλή ένταση. Καθώς το όχημα επιταχύνει, ο ήχος γίνεται πιο αργός και βαθύς, και μόλις περάσει μία συγκεκριμένη ταχύτητα, αλλάζει εντελώς και γίνεται πολύ πιο οξύς και δυνατός.

Επίσης, όπως μας πληροφορεί πολύ πρόσφατο ρεπορτάζ του Bloomberg, η γνωστή βιομηχανία μοτοσυκλετών Yamaha Motor Co αποφάσισε να μπει και αυτή στο παιχνίδι, όχι για να φτιάξει ήχους για τα δικά της ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά για να ετοιμάσει ήχους που θα μπορούν να παραγγέλνουν οι οδηγοί αυτοκινήτων για να τους ακούν κατά την διάρκεια της οδήγησης.

Σύμφωνα με εκπροσώπους της εταιρείας, η οποία έχει το πλεονέκτημα της συνεργασίας με τη συγγενή και ομώνυμη εταιρεία κατασκευής μουσικών οργάνων, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τους «προσωποποιημένους» ήχους οδήγησης, και οι περισσότεροι οδηγοί φαίνεται πως προτιμούν ήχους παραπλήσιους με αυτούς των βενζινοκίνητων οχημάτων, αλλά αυτό δεν περιορίζει τις επιλογές της Yamaha η οποία σκοπεύει να ακούσει προσεκτικά τις επιθυμίες των πιθανών πελατών της. 

Παρ' ότι είναι ακόμα νωρίς, φαίνεται πως μία νέα «βιομηχανία» γεννιέται αυτές τις μέρες, μία βιομηχανία που από τη μία θα συμβάλλει στη μείωση των κινδύνων για τους πεζούς, τους τυφλούς και τους ποδηλάτες, και από την άλλη θα συντροφεύει τους οδηγούς και τους επιβάτες των ηλεκτρικών οχημάτων κάνοντας πιο ευχάριστη και λιγότερο «αποστειρωμένη» την οδήγηση.

Εδώ στην Ελλάδα βέβαια, δεν είναι εύκολο να προβλέψουμε πότε θα μπορέσουμε να ακούσουμε τα προειδοποιητικά «ringtones» των ηλεκτρικών οχημάτων, αφού η φασαρία, από τα υπό διάλυση ή από τα σκοπίμως θορυβώδη οχήματα, είναι σχεδόν σίγουρο πως θα τα σκεπάζει ολοκληρωτικά, για καιρό ακόμα.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.