Του Βασίλη Γεώργα
Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση ετοιμάζεται να πραγματοποιήσει την πρώτη της κρατικοποίηση στην Ελλάδα με το νομοσχέδιο για τον ΟΑΣΘ, το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί να εμφυσήσει πνοή αισιοδοξίας για επιτάχυνση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων που έχει συμφωνηθεί με τους δανειστές, και να δώσει το στίγμα ότι θα κινηθεί γρήγορα για να επιτύχει τον στόχο της είσπραξης 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ ως το 2018. Τα έσοδα αυτά θα προέλθουν κατά κύριο λόγο από την αξιοποίηση του Ελληνικού, την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, και των μετοχών σε ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΟΤΕ κλπ το επόμενο έτος, την παραχώρηση λιμενικών εγκαταστάσεων (περιφερειακά λιμάνια), μαρίνων, και σειράς ακινήτων.
Το νέο Πρόγραμμα Ιδιωτικοποιήσεων (ADP) που δημοσιεύεται από χθες στην επίσημη ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ (βλέπε συνημμένο) είναι στην πραγματικότητα το παλαιό που ισχύει από τον περασμένο Ιανουάριο και έχει ισχύ ως το τέλος του μήνα. Δεν είχε όμως πάρει ΦΕΚ με αποτέλεσμα το ΤΑΙΠΕΔ να μην μπορεί να το αναρτήσει επίσημα. Η καθυστέρηση στη δημοσίευσή του είναι ενδεικτική του τρόπου με τον οποίο η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τις ιδιωτικοποιήσεις παίζοντας διαχρονικά κρυφτούλι με το πλάνο των αποκρατικοποιήσεων. Το νέο πρόγραμμα που πρόκειται να εγκριθεί δεν περιλαμβάνει σοβαρές αλλαγές πέραν των χρονοδιαγραμμάτων.
Ελληνικό
Προτεραιότητα για το Ταμείο σύμφωνα με την πρόεδρο του Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου, αποτελεί η απεμπλοκή της εμβληματικής επένδυσης στο Ελληνικό από τα αρχαιολογικά και δασικά προσκόμματα που παρουσιάστηκαν, ώστε να ξεκινήσουν τα έργα και μέχρι το τέλος του 2017 το ΤΑΙΠΕΔ να έχει ήδη εισπράξει την πρώτη δόση του τιμήματος.
Στο πλαίσιο των φιλόδοξων αυτών προσδοκιών για επιτάχυνση της επένδυσης, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ υπέβαλε ένσταση στην αποκεντρωμένη διοίκηση κατά της απόφασης του δασαρχείου Πειραιά με την οποία χαρακτηρίστηκε ως δασική η έκταση του παλιού κολεγίου Αθηνών και ευελπιστεί ότι το αργότερα σε δύο μήνες θα έχει εκδοθεί θετική απόφαση. Σε διαφορετική περίπτωση η κατάσταση θα γίνει ακόμη πιο δύσκολη και θα απαιτηθούν «άλλες ενέργειες».
Παράλληλα για να ξεπεραστούν τα προσκόμματα με την Αρχαιολογία αναμένεται η έγκριση από το ΚΥΣΟΙΠ του Σχέδιο Μνημονίου με τον επενδυτή, που καθορίζει αναλυτικά τις διαδικασίες που θα εφαρμοστούν εφόσον κατά το στάδιο των εργασιών αποκαλυφθούν αρχαιολογικά ευρήματα στις περιοχές δόμησης του Ελληνικού. Ερωτηματικά παραμένουν ωστόσο για το τι θα γίνει με το θέμα της έκδοσης άδειας λειτουργίας Καζίνο εντός της επένδυσης.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, τις προσεχείς ημέρες θα ξεκινήσει η διαβούλευση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που εντάσσεται σε αυτό. Η διαβούλευση θα διαρκέσει ενάμιση μήνα και στη συνέχεια το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης θα ζητήσει την ενσωμάτωση των παρατηρήσεων στο Σχέδιο, πριν εκδοθεί το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για τη χωροθέτηση της επένδυσης, την εκκένωση του χώρου και την παράδοσή του στον επενδυτή.
Το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι αν τηρηθούν οι διαδικασίες θα επιτύχει το οικονομικό κλείσιμο του έργου στο τέλος του 2017.
Παγώνει η πώληση του 17% της ΔΕΗ
Σε αντίθεση με τις προθέσεις επιτάχυνσης άλλων projects ιδιωτικοποίησης, η πώληση του 17% της ΔΕΗ σε στρατηγικό επενδυτή, μπαίνει στον πάγο. Παρότι η περαιτέρω μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου περιλαμβάνεται στο νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ και έχει ήδη προκηρυχθεί διαγωνισμός για την πρόσληψη συμβούλου, η πώληση του 17% κρίνεται σκόπιμο να καθυστερήσει τουλάχιστον ως το 2018, με αιτιολογία ότι οι μεγάλες εκκρεμότητες αναδιάρθρωσης της ΔΕΗ καθιστούν αδύνατη αυτή τη στιγμή την ορθή απεικόνιση της αποτίμησης της Επιχείρησης. Έτσι, όπως διευκρίνισε η πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, «το Ταμείο βρίσκεται σε συνεννόηση τόσο με το αρμόδιο υπουργείο όσο και με τη ΔΕΗ και δεν προτίθεται να ξεκινήσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες αν δεν κατασταλάξουν οι αλλαγές στη ΔΕΗ».
Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι για τους επόμενους μήνες και μέχρι να υπάρξει ευκρινέστερη εικόνα αναφορικά με την πώληση του 40% του λιγνιτικού και πιθανόν υδροηλεκτρικού δυναμικού της ΔΕΗ και η παραχώρησης μεριδίων λιανικής σε ανταγωνιστές της πώληση μετοχών δεν θα πραγματοποιηθεί.
Ακίνητα
Στην πράξη άμεσες κινήσεις από τις οποίες το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να προσδοκά σε έσοδα είναι οι παραχωρήσεις «ώριμων» ακινήτων όπως οι ιαματικές πηγές της Φθιώτιδας, ακινήτων στο Ναύπλιο (παραλία Καραθώνας) και στη Λυκόβρυση, αλλά και η ολοκλήρωση της παραχώρησης των ακινήτων στην Αφάντου Ρόδου όπου το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ ανέλαβε το κόστος υλοποίησης των απαιτούμενων τομών για τον εντοπισμό αρχαιολογικών ευρημάτων που αναμένεται να φτάσει τις 100.000 ευρώ.
Λιμάνια
Αλλαγή πλάνου προκύπτει για την αξιοποίηση των μικρότερων λιμανιών που θα αξιοποιηθούν, μετά τις συμφωνίες μεταβίβασης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Μέσα στο 2017 το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να έχει λάβει τις αποφάσεις του με βάση νέα μελέτη που πραγματοποιεί σύμβουλος του Ταμείου ώστε να εγκρίνει το νέο πλάνο ιδιωτικοποίησης των λιμένων με βάση το ενδιαφέρον που θα κριθεί ότι μπορεί να εκδηλωθεί για επιμέρους τομείς (εμπορεύματα, κρουαζιέρα κλπ), να προχωρήσει σε διαγωνισμούς πώλησης, παραχώρησης ή μίσθωσης. Με βάση τον σχεδιασμό που έχει γίνει, δεν θα βγουν στο σφυρί ολόκληρα λιμάνια αλλά επιμέρους δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυχθούν, ενώ όσες δεν ιδιωτικοποιηθούν θα μεταβιβαστούν στο «Υπερταμείο» όπως έχει ήδη αποφασιστεί να γίνει και για τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Μέσα στον Ιούλιο αναμένεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane η οποία απέκτησε την εταιρεία έναντι 45 εκατ. ευρώ . Η καθυστέρηση που σημειώθηκε ήταν αποτέλεσμα της «διευθέτησης» που χρειάστηκε να γίνει για την καταβολή της επιδότησης ύψους έως 49 εκατ. ευρώ που αφορά στις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές.
ΕΓΝΑΤΙΑ
Εντός της χρονιάς προγραμματίζεται να προκηρυχθούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες ώστε μέχρι το τέλος του 2017 να υποβληθούν μη δεσμευτικές προσφορές των ενδιαφερόμενων για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Το ΤΑΙΠΕΔ θεωρεί ότι η υπουργική απόφαση με την οποία προστέθηκαν 20 πλευρικοί σταθμοί στα 680 χιλιόμετρα του δρόμου και άλλοι 18 μετωπικοί σταθμοί διοδίων, θα συμβάλει ώστε να περιοριστούν αισθητά τα διαφυγόντα έσοδα.
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφορικά με την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ Ελευθέριος Βενιζέλος (ως το 2026). Το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι μέχρι τον Νοέμβριο θα έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η κύρωση από τη Βουλή, ώστε να εισπραχθεί η πρώτη από τις δύο δόσεις.
ΕΛΤΑ
Την περίπτωση των ΕΛΤΑ, έχει συμφωνηθεί μεταφορά τους στο «Υπερταμείο) (ΕΔΗΣ) και η αξιοποίησή τους με ξεχωριστό επιχειρησιακό σχέδιο.