Του Γιώργου Φιντικάκη
Κίνδυνο να μείνει παγωμένο έως τις δημοτικές εκλογές διατρέχει το master plan της Cosco στον ΟΛΠ, καθώς οι επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ που κόπηκαν από το υπ. Ναυτιλίας είναι αυτές ακριβώς στις οποίες αντιτίθενται, οι υποστηριζόμενοι από τον ΣΥΡΙΖΑ υποψήφιοι στον Πειραιά.
Το λιμάνι αποτελεί κεντρικό θέμα της προεκλογικής καμπάνιας στον Πειραιά, με τον υποψήφιο του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Μπελαβίλα, να έχει κάνει σημαία την εναντίωσή του στο θέμα του Mall, αλλά και στην επέκταση για τις προβλήτες της κρουαζιέρας, γεγονός που σημαίνει ότι οι τόνοι θα ανέβουν κι άλλο, καθ'' οδόν προς τον Μάιο.
Σε αυτή επομένως τη συγκυρία, οι Κινέζοι επιλέγουν να μην κλιμακώσουν την αντιπαράθεση με το Δημόσιο - κάτι που θα συνέβαινε αν προσέφευγαν στη Διαιτησία- και έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν την οδό της διαπραγμάτευσης για την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η κινεζική διοίκηση του ΟΛΠ πρόκειται να ζητήσει μέσα στις επόμενες εβδομάδες την επανεξέταση της επίμαχης απόφασης της «Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων» (ΕΣΑΛ) του υπ. Ναυτιλίας, επιχειρώντας να την αποδομήσει με συγκεκριμένα επιχειρήματα, τα οποία θα αφορούν όλες τις πρόσθετες επενδύσεις οι οποίες «κόπηκαν».
Δηλαδή από την κατασκευή επιβατικού σταθμού στην περιοχή της νότιας ζώνης του λιμανιού, τη δημιουργία ενός Mall, τη μετατροπή της πρακτικά εγκαταλελειμμένης Παγόδας σε ξενοδοχείο, όπως και δύο παλαιών αποθηκών επίσης σε ξενοδοχεία, έως την ανάπτυξη νέων αποθηκών logistics στην πρώην περιοχή του Οργανισμού Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού (ΟΔΔΥ).
Στο τελευταίο αυτό κεφάλαιο, της αύξησης των αποθηκευτικών χώρων στο λιμάνι, φαίνεται να πέφτει το βάρος των αιτιάσεων της κινεζικής διοίκησης του ΟΛΠ, όπου αφήνεται να εννοηθεί ότι η απόρριψη των επενδύσεων στα logistics «προστατεύει» το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο.
Το σκεπτικό της επίμαχης απόφασης της επιτροπής του υπ. Ναυτιλίας ήταν ότι το νέο πλάνο του ΟΛΠ «…ανατρέπει τον Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό οργανωμένου δικτύου logistics center..», καθώς «...σε πολύ μικρή απόσταση χιλιομετρικά, στην περιοχή του Θριασίου, έχει δρομολογηθεί η υλοποίηση ενός Εμπορευματικού Κέντρου διεθνούς εμβέλειας…», το οποίο όπως αναφέρεται, θα μπορεί να καλύπτει τις αυξανόμενες ανάγκες του λιμανιού του Ν.Ικονίου.
Σύμφωνα ωστόσο με πηγές του ΟΛΠ, το Θριάσιο έχει παραχωρηθεί στη κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-Goldair, που σημαίνει ότι όποτε και όταν αυτό κατασκευαστεί, θα λειτουργεί ανταγωνιστικά προς το λιμάνι, τόσο στο κεφάλαιο του σιδηροδρόμου, όσο και στα logistics. Στην ίδια λογική η πλευρά του ΟΛΠ σημειώνει ότι δεν είναι δυνατόν να γίνεται επίκληση στην εθνική στρατηγική logistics, όταν σήμερα στην περιοχή μεταξύ Ασπροπύργου και Θριασίου, βρίσκονται υπό ανέγερση χώροι logistics, συνολικής επιφάνειας 240.000 τ.μ. Σύμφωνα με την πλευρά του ΟΛΠ, δεν είναι δυνατόν τα παραπάνω να επιτρέπονται, και να κόβονται τα 48.000 τ.μ. που αυτός πρόκειται να ανεγείρει, γκρεμίζοντας μάλιστα υφιστάμενες παλιές εγκαταστάσεις ύψους 18.000 τ.μ.
Στο σκέλος της κρουαζιέρας και του Mall, πηγές της Cosco επισημαίνουν ότι δεν υπάρχει καμία «επενδυτική λογική» για τη δημιουργία δύο θέσεων πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων, μήκους έως 350 μέτρων, που εγκρίθηκε ομόφωνα από την ΕΣΑΛ, δίχως την κατασκευή του επιβατικού σταθμού και των ξενοδοχείων, που θα υποδεχθούν τον αυξημένο όγκο επιβατών, αλλά και την ανέγερση ενός Mall που θα ενισχύσει τα έσοδα του ΟΛΠ.
Εάν, όπως λένε ο Πειραιάς φιλοδοξεί να αναδειχθεί σε κέντρο home porting, θα πρέπει να έχει τις αναγκαίες σύγχρονες υποδομές εγκατάστασης, υποδοχής και εξυπηρέτησης των επιβατών.
Σύμμαχο σε αυτή την προσπάθεια ο ΟΛΠ, λέγεται ότι έχει και το ΤΑΙΠΕΔ, που ελέγχει ακόμη το 23,4% του λιμανιού, και το οποίο φέρεται να συντάσσεται με το σκεπτικό της Cosco, δηλαδή ότι η επίμαχη απόφαση της επιτροπής του υπ. Ναυτιλίας, στερείται οικονομικής λογικής.