Σε βάθος πενταετίας και από το 2025 αναμένεται η πλήρης ανάκαμψη του τουρισμού διεθνώς, σύμφωνα με έρευνα της Phocusright η οποία παρουσιάστηκε τη Δευτέρα κατά τη διάρκεια του 4ου Διεθνούς Forum Φιλοξενίας του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Πρόκειται για δυσοίωνη εκτίμηση που αλλάζει περαιτέρω τα δεδομένα στον κλάδο που έχει χτυπηθεί περισσότερο από κάθε άλλον – μαζί με τις αερομεταφορές – παγκόσμια, σε μια συγκυρία μάλιστα που η ανθρωπότητα βρίσκεται ακόμη αντιμέτωπη με το 2ο – και πιο ισχυρό – κύμα της πανδημίας και ενώ οι ειδικοί κάνουν προβλέψεις και για 3ο κύμα.
Σύμφωνα με την έρευνα την οποία παρουσίασε στο Forum o αναλυτής της Phocusright κ. Peter O’ Connor, η πλήρης ανάκαμψη του παγκοσμίου τουρισμού στα επίπεδα του 2019 προβλέπεται να γίνει το 2025. Κεντρικός καταλύτης για αυτή την εξέλιξη, όπως τόνισε, είναι ο χρόνος που θα απαιτηθεί για να εμβολιαστεί ικανό μέρος του πληθυσμού στην Ευρώπη και να αρθούν οι συνθήκες ανασφάλειας του κοινού.
«Δυστυχώς, καθώς οι προμηθευτές έχουν θέσει σε στασιμότητα αεροπλάνα, ξενοδοχεία και προσωπικό, και ο χρόνος για τη διάθεση εμβολίων και την κάλυψη του μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού είναι μεγάλος, οπότε η πλήρης ανάκαμψη του τουρισμού στα νούμερα του 2019 δεν αναμένεται πριν από το 2025», επισήμανε ο αναλυτής της Phocusright.
Σημείωσε επίσης πως το εκτόπισμα της ευρωπαϊκής ταξιδιωτικής αγοράς το 2019 ανήλθε σε 300 δισ. ευρώ, ενώ μετά την εμφάνιση της πανδημίας το 2020 είναι μειωμένη κατά 2/3 με την εκτίμηση για το σύνολο της σεζόν να κάνει λόγο για 107 δισ. ευρώ με πτώση 60% σε ετήσια βάση. Επίσης, τόνισε πως μετά τις ανακοινώσεις διάθεσης των εμβολίων, η ανάκαμψη αναμένεται να ξεκινήσει πιο γρήγορα, οπότε η ευρωπαϊκή ταξιδιωτική αγορά το 2021 αναμένεται να φτάσει στα 168 δισ. ευρώ, ήτοι αυξημένη κατά 50% έναντι της τρέχουσας σεζόν.
Συνάμα, σύμφωνα με την ανάλυση οι μεσογειακοί προορισμοί (Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα κ.λπ.) θα έχουν πιο γοργή ανάκαμψη έναντι του μέσου όρου. Επίσης τα νέα στοιχεία που δίνουν τον τόνο είναι η ενίσχυση των απευθείας κρατήσεων σε ξενοδοχεία, κάτι που θα οδηγήσει την ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή σε μια πιο γρήγορη ανάκαμψη σε σχέση με τη γενική αγορά ταξιδιών. Μάλιστα, το 2020 για πρώτη φορά, τα ξενοδοχεία πήραν μερίδιο της αγοράς από τους ψηφιακούς παρόχους (On line tour operators OTA), προσελκύοντας άμεσες κρατήσεις.
Τα ταξίδια παραμένουν πολύ σημαντικά για τους καταναλωτές. Σχεδόν δύο στους τρεις ταξιδιώτες στις ΗΠΑ και στις περισσότερες μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες τονίζουν ότι τα ταξίδια παραμένουν σημαντικό μέρος του τρόπου ζωής τους και θέλουν να επιστρέψουν σε αυτό το συντομότερο δυνατό. Ήδη ένας στους τέσσερις είναι έτοιμος να ταξιδέψει στο εσωτερικό ή σε γειτονικές χώρες, με τα νούμερα να αυξάνονται σε τρεις στους τέσσερεις μέσα σε έξι μήνες και εννέα στους δέκα μέσα σε 12 μήνες. Επιπλέον, σχεδόν το 60% των καταναλωτών ανέφερε ότι η χρήση ενός εμβολίου θα τους έκανε να νιώθουν ακόμα πιο άνετα στην πραγματοποίηση ενός ταξιδιού εντός των επόμενων 12 μηνών.
Το ενθαρρυντικό 2021 και η Ελλάδα
Μετά το 2021, το μέλλον φαίνεται πιο ενθαρρυντικό. Παρόλο που θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για την ανάκαμψη των προορισμών μεγάλων αποστάσεων, οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες φαίνονται έτοιμοι να ταξιδέψουν και η Ελλάδα διαθέτει όλα τα εχέγγυα ως βασικός προορισμός για το 2022 και μετά. Η ισχυρή επικοινωνιακή στρατηγική σχετικά με την ασφάλεια τόσο του προορισμού όσο και των ξενοδοχείων, θα παραμείνει πολύ σημαντική καθιστώντας τη ως το ελάχιστο κριτήριο για την προσέλκυση επισκεπτών.