Του Γιώργου Φιντικάκη
Σκληραίνει η μάχη με έπαθλο το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, δηλαδή της Θεσσαλονίκης, για το οποίο και οι τρεις υποψήφιοι μνηστήρες κατέθεσαν βελτιωμένες οικονομικές προσφορές, οι οποίες θα ανοίξουν τη Δευτέρα.
Στην τελική, λοιπόν, φάση παραμένουν τόσο οι Άραβες της DP World (συμμετέχουν μέσω της θυγατρικής τους The Peninsular and Oriental Steam), όσο και το σχήμα της Deutsche Invest (Γερμανία)- CMA CGM (Γαλλία)- και του Ιβάν Σαββίδη, καθώς και η φιλιπιννέζικη ICTSI.
Τις προσφορές θα αποσφραγίσει το ΤΑΙΠΕΔ τη Δευτέρα 24 Απριλίου, οπότε και θα συνεδριάσει το Δ.Σ. του, προκειμένου να κρίνει αν θα ζητήσει περαιτέρω βελτίωση, με βάση και την αποτίμηση του ΟΛΘ από ανεξάρτητο σύμβουλο. Εφόσον δύο ή τρεις από τις προσφορές απέχουν μεταξύ τους κάτω του 10% τότε θα πραγματοποιηθεί ένας ακόμα γύρος βελτιωμένων προσφορών.
Τα δύο πιο ισχυρά σχήματα είναι το Deutche Invest- CMA CGM και Ιβάν Σαββίδη, καθώς και η DP World. Η αραβική εταιρεία ελέγχει δύο μεγάλα terminal στην ευρύτερη περιοχή, και συγκεκριμένα τον τερματικό σταθμό στο λιμάνι της Κωστάντζας στη Ρουμανία καθώς και αντίστοιχο terminal στην Τουρκία. Από την πλευρά της, η γαλλική CMA CGM διαχειρίζεται 14 τερματικούς σταθμούς λιμένων ανά τον κόσμο.
Η μετοχή του ΟΛΘ έχει καταγράψει τον τελευταίο μήνα μεγάλη άνοδο, και με βάση την τρέχουσα αποτίμηση στο χρηματιστήριο, το 100% της αξίας του ανέρχεται σε περίπου 206,6 εκατ. ευρώ.
Tο τίμημα θα εμπεριέχει, όπως συμβαίνει σε κάθε τέτοια ιδιωτικοποίηση, ένα υπερτίμημα, με τις πληροφορίες να μιλούν για 20% και πάνω, και το οποίο θεωρείται εύλογο όταν ο προτιμητέος επενδυτής αναλαμβάνει και τον έλεγχο της επιχείρησης. Αντίστοιχο υπερτίμημα 50% κατέβαλε και η Cosco για την απόκτηση του 51% (συν 16%) του ΟΛΠ.
Επενδύσεις
Εκτός του τιμήματος ο νέος μεγαλομέτοχος του ΟΛΘ υποχρεούται με βάση την σύμβαση αφενός να υλοποιήσει κατά την πρώτη επταετία επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ, που εξασφαλίζονται μέσω σχετικής εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, αφετέρου να τηρεί συγκεκριμένους στόχους διακίνησης εμπορευμάτων. Δηλαδή 350.000 TEUs (μεταξύ του 6ου και του 9ου χρόνου), 510.000 TEUs (για την περίοδο 10-19έτος χρόνος), και 650.000 TEU's από το 19 έτος και μετά.
Εφόσον στην επταετία ο ΟΛΘ υπό τον έλεγχο του επενδυτή δεν έχει ολοκληρώσει τις υποχρεωτικές αυτές επενδύσεις, τότε το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να εκπέσει την εγγυητική καλής εκτέλεσης, ενώ ταυτόχρονα προβλέπονται σημαντικές οικονομικές ρήτρες και κυρώσεις. Τμήμα πάντως των απολύτως υποχρεωτικών επενδύσεων είναι η επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (λιμενικές υποδομές και εξοπλισμός), τα έργα αποκατάστασης του Κτιρίου Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού και έργα γενικής ανάπτυξης του λιμένα.
Με την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου στην επταετία, η εικόνα του λιμένα της Θεσσαλονίκης και η λειτουργία των επιμέρους δραστηριοτήτων του θα έχουν αναβαθμιστεί πλήρως, ενισχύοντας δραστικά την δυναμικότητα και βελτιώνοντας την λειτουργικότητα του λιμένα.
Οικονομικό αντάλλαγμα
Το ελληνικό Δημόσιο θα εισπράττει μεγαλύτερο έσοδο μετά την αξιοποίηση του Οργανισμού από αυτό που αποδίδεται σήμερα. Το αντάλλαγμα παραχώρησης θα ανέρχεται σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΘ από 2% με την υφιστάμενη σύμβαση.
Τόσο η έκδοση κανονισμών για τη λειτουργία του λιμένα όσο και ο έλεγχος εφαρμογής τους θα είναι αρμοδιότητά της Δημόσιας Αρχής Λιμένος. Επίσης, το κόστος λειτουργίας της Αρχής Λιμένος θα καλύπτεται από το ετήσιο αντάλλαγμα που θα εισπράττει το ελληνικό Δημόσιο και εν συνέχεια το υπόλοιπο θα αποδίδεται στους παραλιμένιους δήμους με βάση της επιβάρυνσή τους από τις λειτουργίες του λιμανιού. Έως σήμερα οι Δήμοι δεν λάμβαναν κανένα αντάλλαγμα από τη σύμβαση παραχώρησης, ενώ με τη νέα σύμβαση θα έχουν ανταποδοτικά οφέλη.
Τι προβλέπει η Σύμβαση Παραχώρησης
Στη σύμβαση παραχώρησης περιγράφεται η φύση και η δράση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, η έκταση του περιουσιακού δικαιώματος, οι αρμοδιότητες και οι υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου έναντι του ΟΛΘ.
Αμέσως μόλις λήξει η σύμβαση παραχώρησης, όλες οι επενδύσεις αλλά και η διαχείριση όλων των λιμενικών υποδομών και εξοπλισμού, επιστρέφονται στο Δημόσιο. Η δομή και όλο το διοικητικό κομμάτι που αφαιρείται από τον ΟΛΘ θα περάσει στον έλεγχο και την ευθύνη της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ) υπό την αιγίδα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Από το δικαίωμα παραχώρησης εξαιρούνται μια σειρά κτιρίων επί του "Προβλήτα Ι" που δεν απαιτούνται για την παροχή λιμενικών υπηρεσιών. Παράλληλα, εξασφαλίζεται ότι θα διατηρηθούν οι σημερινές χρήσεις και λειτουργίες του "Προβλήτα Ι", η ελεύθερη πρόσβαση σε αυτόν και η εξακολούθηση της χρήσης του για την υλοποίηση πολιτιστικών και δημοσίων δράσεων που θα πραγματοποιούνται, κατόπιν διαβούλευσης με το δήμο Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα κτίρια δημοσίων υπηρεσιών εξαιρούνται του δικαιώματος παραχώρησης ενώ ο ΟΛΘ αναλαμβάνει την υποχρέωση να τηρήσει το ιστορικό αρχείο του Οργανισμού σε κατάλληλους χώρους που θα είναι ανοιχτοί και επισκέψιμοι από το κοινό.
Φωτογραφία: SOOC