Τρία βαρίδια στις βαλίτσες του Α. Τσίπρα για Πεκίνο

Τρία βαρίδια στις βαλίτσες του Α. Τσίπρα για Πεκίνο

Του Γιώργου Φιντικάκη

Με κλεισμένο το θέμα ΟΛΠ, αλλά με "σκιές" σε όλα τα υπόλοιπα μέτωπα των ελληνοκινεζικών επιχειρηματικών σχεδίων, ταξιδεύει για το Πεκίνο στις 2 Ιουλίου ο Αλέξης Τσίπρας. 

Στην κινεζική πλευρά κάνουν ότι μπορούν για να δείξουν με κάθε τρόπο το ενδιαφέρον τους για τη συμβολή της Βαλκανικής στο νέο "Δρόμο του Μεταξιού".

Δεν βρέθηκε τυχαία στις αρχές Ιουνίου ο Κινέζος Πρωθυπουργός Ξι Τζιπίνγκ στη Σερβία, όπου κινεζικά κεφάλαια προωθούν την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα που συνδέει το Βελιγράδι με τη Βουδαπέστη.

Ούτε έχουν σταματήσει οι προτάσεις κινεζικών ομίλων να αναλάβουν την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, αφού διαφορετικά ο ελληνικός «Δρόμος του Μεταξιού» παραμένει μισός.

Αλλά ο κ. Τσίπρας θα ετοιμάσει τις βαλίτσες του για το Πεκίνο με τρεις σοβαρές εκκρεμότητες τουλάχιστον ως προς το ρόλο που επιφυλάσσουν για την Ελλάδα οι Κινέζοι. Ποιες είναι αυτές;

• Πρώτο στη λίστα, το γεγονός ότι εκκρεμεί το μοντέλο συντήρησης και αναβάθμισης του πεπαλαιωμένου ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, αφού ο ΟΣΕ ακόμη να το ανακοινώσει.

• Έπειτα, εκκρεμεί ακόμη η τύχη του διαγωνισμού για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, για το οποίο επίσης ενδιαφέρεται η Cosco.

• Και τρίτο ότι εκκρεμεί η τύχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την οποία συνεργάζεται η Cosco για τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου προς την Κεντρική Ευρώπη. Φαίνεται ωστόσο ότι οι Κινέζοι έχουν ξεγράψει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφού όχι μόνο δεν εκδήλωσαν ενδιαφέρον στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ (πήρε παράταση για 6 Ιουλίου), αλλά και έχουν λάβει από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων άδεια για εκτέλεση εμπορευματικών δρομολογίων μέσω άλλης εταιρείας, της Piraeus Europe Asia Rail Logistics (PEARL) που συνδέεται με τη Cosco.

Τρεις εκκρεμότητες επομένως, εκ των οποίων η πρώτη είναι μακράν η πιο σημαντική.

Γιατί είναι σοβαρή η συντήρηση του δικτύου

Διότι ενώ η Ελλάδα φιλοδοξεί να μετατραπεί σε κόμβο διαμετακομιστικού εμπορίου, επί τέσσερα χρόνια, οι υπουργοί Υποδομών και οι διοικήσεις του ΟΣΕ δεν μπορούν να αποφασίσουν πως θα εξασφαλισθεί η αναβάθμιση του πεπαλαιωμένου ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.

Επί θητείας Κ. Χατζηδάκη στο υπουργείο είχε επιλεγεί το μοντέλο των ΣΔΙΤ, με την προκήρυξη τριών διαφορετικών έργων για αντίστοιχα τμήματα του δικτύου και περίοδο επτά ετών. Επί θητείας όμως Μιχάλη Χρυσοχοΐδη επελέγη άλλο μοντέλο, να προκηρυχθεί από τον ΟΣΕ ενιαίος διαγωνισμός για τη συντήρηση του συνόλου του σιδηροδρομικού δικτύου για περίοδο 5 έως 7 ετών.

Όσο για τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου, όπως και τη διοίκηση του ΟΣΕ φαίνεται να προσανατολίζονται προς το μοντέλο του ΣΔΙΤ. Τις τελευταίες όμως εβδομάδες και εξαιτίας αντιδράσεων των συνδικαλιστών, το θέμα φαίνεται ότι έχει κάπου σκοντάψει. Το υπουργείο εμφανίζεται να αμφιταλαντεύεται ανάμεσα σε τρία διαφορετικά μοντέλα σύμβασης συντήρησης προκειμένου να επιλέξει το καλύτερο: Κλασικό δημόσιο έργο, ΣΔΙΤ ή Service Level Agreement - SLA για παροχή συγκεκριμένης ποιότητας υπηρεσιών συντήρησης.

Τι θα γίνει με το Θριάσιο

Με άλλα λόγια το ζήτημα παραμένει σε εκκρεμότητα, όπως ακριβώς συμβαίνει και με το διαγωνισμό για το Θριάσιο.

Επί 13 χρόνια βρίσκεται στο επίκεντρο κυβερνητικών αστοχιών, εμπλοκών και καθυστερήσεων, προ μηνός η ΓΑΙΑΟΣΕ ανέβαλε για μια ακόμη φορά το διαγωνισμό, ενώ προ ημερών προέβη σε ακόμη μια αλλαγή των τευχών δημοπράτησης, προκειμένου να προσαρτήσει αιτήματα των ενδιαφερομένων, της τελευταίας στιγμής.

Σαν ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών έχει οριστεί η 1η Αυγούστου, δίχως να αποκλείεται νέα παράταση. Όσο για την Cosco, φαίνεται ακόμη να θέτει όρους για τη συμμετοχή της στο σχήμα από κοινού με τις ελληνικές επενδυτικές εταιρείες Grivalia, Πανγαία, μαζί με κατασκευαστική εταιρεία. Παράλληλα επιχειρείται να δημιουργηθεί άλλο σχήμα υπό τη Goldair και με τη στήριξη της Τράπεζας Πειραιώς.

Τα τρία θετικά

Με αυτά και με αυτά, ο Πρωθυπουργός θα πάρει στις βαλίτσες του για το Πεκίνο μόνο την ολοκλήρωση της παραχώρησης του ΟΛΠ.

Χθες η Επιτροπή Ανταγωνισμού άναψε το πράσινο φως για την παραχώρηση του ΟΛΠ στη Cosco, με ήσσονος σημασίας "αστερίσκους" (σσ: να διατηρήσει ο νέος ιδιοκτήτης του ΟΛΠ τα σήμερα τιμολόγια για υπηρεσίες φορτοεκφόρτωσης και αποθήκευσης εγχώριων φορτίων έως και το τέλος του 2017).

Επίσης:

• Έως την Παρασκευή ψηφίζεται στη Βουλή η συμφωνία ΟΛΠ- Cosco.

• Ενώ, η απεργία στον Πειραιά έχει "σπάσει" αφού oι εργαζόμενοι έχουν διχαστεί. Οι μεν λιμενεργάτες έχουν διακόψει την απεργία, καθώς πείσθηκαν από τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης ότι θα μετατάξει αρκετούς από αυτούς σε άλλους φορείς του Δημοσίου. Οι διοικητικοί ωστόσο δεν έχουν πεισθεί από τις κυβερνητικές υποσχέσεις, και συνεχίζουν την απεργία τους.