Διευκρινίσεις για τα δέντρα στην πλατεία Εξαρχείων μετά και τις αντιδράσεις πολιτών και φορέων, αλλά και τις τοποθετήσεις του νέου δημάρχου Αθηναίων, Χάρη Δούκα, δίνει σε ανακοίνωσή της η Ελληνικό Μετρό ΑΕ τονίζοντας ότι στην παρούσα φάση κλαδεύεται περίπου το 90% των δέντρων που βρίσκονται εντός της Υφιστάμενης Εργοταξιακής περίφραξης και προκειμένου να μεταφυτευτούν προσωρινά στο φυτώριο του δήμου Αθηναίων.
Εν συνεχεία τα δέντρα αυτά αφού δεχθούν τις κατάλληλες καλλιεργητικές φροντίδες, θα μεταφυτευθούν από την Εταιρεία Ανάπλασης Α.Ε. σε χώρους πρασίνου πλησίον της εν λόγω πλατείας σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Δήμου Αθηναίων, της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και της Ανάπλασης Α.Ε.
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., Δήμου Αθηναίων και της εταιρείας ΑΝΑΠΛΑΣΗ Α.Ε., πρόκειται για πρώτη φορά στην κατασκευή έργων Μετρό στην Ελλάδα, κατά την αρχική φάση έναρξης των εργασιών να φυτευτούν 2.000 νέα δένδρα σε θέσεις που θα υποδείξει ο Δήμος Αθηναίων, επιπλέον αυτών που η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει υποχρέωση να φυτεύσει σύμφωνα με την εγκεκριμένη περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου στο πλαίσιο αποκατάστασης της Πλατείας για τη διατήρηση του ισοζυγίου.
Όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος, το Μετρό αποτελεί το πιο φιλικό μέσο μεταφοράς για το περιβάλλον σε μεγαλουπόλεις. Όταν θα λειτουργήσει, θα εξυπηρετούνται 340.000 επιβάτες ημερησίως, 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα την ημέρα θα κυκλοφορούν στους δρόμους, 17.000 λιγότεροι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα ετησίως θα εκλύονται στην ατμόσφαιρα, 1.216 MWh ενέργειας θα εξοικονομούνται καθημερινά.
Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. κατά τη σύνταξη των μελετών για τη δημοπράτηση των έργων που αφορούν τα επίπεδα οδού, δηλαδή τις αναπλάσεις των πλατειών, εντάσσει τις κατασκευές (είσοδο, ανελκυστήρα, φρέατα αερισμού, κλίμακες, κ.λ.π.) στην αρχική φιλοσοφία των πλατειών, με γνώμονα τον τοπιακό σχεδιασμό, διατηρώντας τα κυρίαρχα στοιχεία τους, όπως παιδικές χαρές, σιντριβάνια, αγάλματα/προτομές και βεβαίως το πράσινο αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα και εκσυγχρονίζοντας το σύνολο του εξοπλισμού.
Σέβεται δηλαδή τον αρχικό σχεδιασμό και τον εμπλουτίζει με τις απαιτήσεις και τα νέα δεδομένα της υπόγειας παρουσίας σταθμού μετρό. Για την πλατεία Εξαρχείων οι απολήξεις αυτές καταλαμβάνουν αρκετά λιγότερο από το 10% της επιφάνειας της πλατείας. Συγκεκριμένα στο σταθμό «Εξάρχεια» η επιφάνεια των εγκαταστάσεων Μετρό (σκάλες, ασανσέρ, φρεάτια εξαερισμού, κ.λ.π.) θα είναι 243,00 μ2 από τα 2.984 μ2 της πλατείας.
Η εταιρεία υπογραμμίζει επίσης ότι η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης για το έργο κράτησε ιδιαίτερα μακρύ χρονικό διάστημα συνολικά οκτώ μήνες και ότι κατά το διάστημα αυτής δεν υποβλήθηκε Οποιαδήποτε αντίρρηση για την Κατασκευή του σταθμού στην πλατεία Εξαρχείων.
Επιμένει ο Χάρης Δούκας
Από την πλευρά του, ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας επιμένει, λέγοντας πως «δεν μπορεί ένα φιλολαϊκό και φιλοπεριβαλλοντικό έργο, όπως είναι το Μετρό, να συνδέεται με την καταστροφή πρασίνου».
Ο κ. Δούκας σε δηλώσεις του στην ΕΡΤ, αναφορικά με τα δέντρα που απομακρύνονται από την πλατεία Εξαρχείων, όπου κατασκευάζεται ο νέος σταθμός του Μετρό, ανέφερε ακόμη πως «καλώ όλους τους αρμόδιους φορείς να διασφαλίσουν πως κάθε δέντρο που χάνεται στην πλατεία Εξαρχείων αντικαθίσταται άμεσα στην περιοχή. Αυτή είναι και η δέσμευσή μου από την 1η Ιανουαρίου που αναλαμβάνω».
Αδ. Γεωργιάδης κατά Χ. Δούκα: Σύντομα οι Αθηναίοι θα κλάψουν με μαύρο δάκρυ για την επιλογή τους
Νωρίτερα, επίθεση κατά του νεοεκλεγέντα δημάρχου Αθηναίων Χάρη Δούκα εξαπέλυσε σε ανάρτησή του ο Άδωνις Γεωργιάδης, χαρακτηρίζοντας φαιδρή την παρέμβασή του ενάντια στην κοπή δέντρων στην πλατεία Εξαρχείων για το Μετρό, εκτιμώντας ότι «δεν είναι μακρυά η εποχή που οι Αθηναίοι θα κλάψουν με μαύρο δάκρυ για την επιλογή τους».
Αναλυτικά η ανάρτησή του, η οποία συνοδεύεται από retweet του νέου δημάρχου Αθηναίων με την παρέμβασή του αναφέρει τα εξής: «Ο Χάρης Δούκας έκανε αυτή την φαιδρή ανάρτηση σήμερα….πιστεύω ότι δεν είναι μακρυά η εποχή που οι Αθηναίοι θα κλάψουν με μαύρο δάκρυ για την επιλογή τους και εύχομαι να βγω ψεύτης…πάντως το Metro πρέπει να ολοκληρωθεί θα είναι κρίμα να το σταματήσει ο νέος Δήμαρχος».
Ο @h_doukas έκανε αυτή την φαιδρή ανάρτηση σήμερα….πιστεύω ότι δεν είναι μακρυά η εποχή που οι Αθηναίοι θα κλάψουν με μαύρο δάκρυ για την επιλογή τους και εύχομαι να βγω ψεύτης…πάντως το Metro πρέπει να ολοκληρωθεί θα είναι κρίμα να το σταματήσει ο νέος Δήμαρχος pic.twitter.com/DLBVhC3xVD
— Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) November 6, 2023
Να σημειωθεί ότι ο Χάρης Δούκας στην ανάρτησή του ανέφερε τα εξής:
«Κανένα χαμένο δέντρο στην Αθήνα. Άλλο ένα τετελεσμένο της απερχόμενης δημοτικής αρχής. Από το πρωί κόβονται δέντρα στην πλατεία Εξαρχείων. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη. Κανένα χαμένο δέντρο και διαβούλευση ακόμα και τώρα, την ύστατη στιγμή. Δεν είναι δυνατόν ένα περιβαλλοντικό και φιλολαϊκό έργο όπως το Μετρό να αποτελεί αντικείμενο οξυμένης αντιπαράθεσης. Καλούμε την ανάδοχη εταιρεία να σταματήσει αμέσως τις εργασίες κοπής και να παρουσιάσει το ολοκληρωμένο σχέδιο για τις μεταφυτεύσεις των δέντρων και τη βιωσιμότητά τους. Κάθε δέντρο που κόβεται αφαιρεί ανάσες ζωής. Η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω από κάθε κατασκευή όσο σημαντική και αν είναι αυτή».
Κανένα χαμένο δέντρο στην Αθήνα.
— Haris Doukas (@h_doukas) November 6, 2023
Άλλο ένα τετελεσμένο της απερχόμενης δημοτικής αρχής.
Από το πρωί κόβονται δέντρα στην πλατεία Εξαρχείων. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη. Κανένα χαμένο δέντρο και διαβούλευση ακόμα και τώρα, την ύστατη στιγμή.
Δεν είναι δυνατόν ένα περιβαλλοντικό και…
Στο μεταξύ νέα διάσταση στο θέμα που στηλίτευσε ο Άδωνις Γεωργιάδης δίνουν και οι αναφορές στα social media ότι η περιβαλλοντική μελέτη που προβλέπει την κοπή των δέντρων για να κατασκευαστεί ο σταθμό του μετρό στην πλατεία Εξαρχείων είχε εγκριθεί από την τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και συγκεκριμένα από τον τότε υπουργό Περιβάλλοντος Σωκράτη Φάμελλο.
Χαρακτηριστική είναι η ανάρτηση που παρατίθεται και η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε λογαριασμό στο «X», πρώην Twitter: «Πού να μάθουν όλοι αυτοί που (δήθεν) αντιδρούν ότι η χωροθέτηση του σταθμού «Εξάρχεια» της νέας γραμμής 4 του μετρό και η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ (αρμόδιος υπουργός Φάμελλος)».
Πού να μάθουν όλοι αυτοί που (δήθεν) αντιδρούν ότι η χωροθέτηση του σταθμού «Εξάρχεια» της νέας γραμμής 4 του μετρό και η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ (αρμόδιος υπουργός Φάμελλος). pic.twitter.com/f76Ak8rKUo
— Georghy Zhukov (@GeorghyZhukov) November 6, 2023