Tο αργότερο στα τέλη Φεβρουαρίου του 2025 θα βγει το πόρισμα για τα Τέμπη, όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στη συζήτηση του προϋπολογισμού.
«Το θέμα της ασφάλειας του σιδηροδρόμου είναι εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα και πάρα πολύ δύσκολο. Η αντιμετώπιση του προβλήματος απαιτεί χρόνο, υπομονή και επιμονή. Υπάρχουν προβλήματα δεκαετιών, τα οποία έχουν συσσωρευθεί. Χρειάζονται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Αυτό το σχέδιο δράσης, για πρώτη φορά υπάρχει στη χώρα., συμφωνημένο με την ΕΕ και με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων. Το σχέδιο υποβάλλεται κάθε δύο μήνες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εδράζεται σε πέντε πυλώνες που καλύπτουν όλα τα θέματα ασφάλειας», είπε ο κ. Σταϊκούρας.
«Δεν επιλύονται τα προβλήματα, ούτε αποκαθίσταται η εμπιστοσύνη των πολιτών στο σιδηρόδρομο ξαφνικά, σε μια εβδομάδα ή σε ένα μήνα», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και πρόσθεσε ότι απαιτείται οργανωτική αναδιάρθρωση των σιδηροδρόμων. Αυτή η αναδιάρθρωση, όπως ενημέρωσε την εθνική αντιπροσωπεία, άρχισε να συζητείται σήμερα στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής και είναι τμήμα του σχεδίου δράσης που προβλέπει επίσης ενίσχυση σε ανθρώπινο κεφάλαιο των ανεξάρτητων αρχών, όπως είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ο ΕΔΟΣΑΑΜ.
«Πράγματι, η ευθύνη που έχει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι να τρέξει γρήγορα με τον ΕΔΟΣΑΑΜ έτσι ώστε αυτός να βγάλει πόρισμα, τέλος του Φεβρουαρίου του 2025. Και δεσμεύομαι δημόσια ότι ο ΕΔΟΣΑΑΜ, με τη συμμετοχή εμπειρογνωμόνων από τον ERA (Οργανισμός Σιδηροδρόμων της ΕΕ), θα βγάλει πόρισμα για τα Τέμπη τέλη Φεβρουαρίου, το αργότερο, του 2025. Αυτό σημαίνει ευθύνη και υπευθυνότητα», επισήμανε.
«Επί 20 χρόνια δεν είχαμε επενδύσει σε υποδομές στον σιδηρόδρομο, καμία από τις κυβερνήσεις που είναι εδώ μέσα. Ενισχύουμε τον προϋπολογισμό του ΟΣΕ», ανέφερε, τονίζοντας ότι 90 ισόπεδες διαβάσεις είναι αφύλακτες στη χώρα εδώ και 20 χρόνια. «Φέραμε διάταξη 25 εκατομμυρίων ευρώ, γι΄αυτό», είπε ο κ. Σταϊκούρας και πρόσθεσε: «Χρειάζεται από όλους μας περισσότερη συλλογική και ατομική ευθύνη. Από όλους μας, από τον υπουργό μέχρι τον τελευταίο εργαζόμενο. Γιατί όταν έχεις πορίσματα που αποφαίνονται ότι οι εργαζόμενοι κάνουν παραβιάσεις, ενώ τα συστήματα υπάρχουν, τότε θέλει προσοχή από όλους μας».
Επεξεργασία του νομοσχεδίου, με τίτλο «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών»
Με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα να κάνει λόγο για «κρίσιμη καθοριστική μεταρρυθμιστική παρέμβαση με στόχο την αναδιάρθρωση, τον εκσυγχρονισμό και τη βιωσιμότητα του σιδηροδρομικού τομέα» άρχισε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, η επεξεργασία του νομοσχεδίου, με τίτλο "Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών".
Από την πλευρά τους τα κόμματα της Αντιπολίτευσης υποστήριξαν ότι πρόκειται για ένα ακόμα αόριστο και γενικόλογο νομοθέτημα της κυβέρνησης, στη λογική του ράβε - ξήλωνε.
«Με την ψήφιση του νόμου δημιουργείται ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, οι «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.», που θα αναλάβει πλήρως τη συνολική ευθύνη μελέτης, ανάπτυξης, συντήρησης και ασφαλούς διαχείρισης των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνονται, παράλληλα, οικονομίες κλίμακας και δίνεται η δυνατότητα ριζικού εκσυγχρονισμού και βελτίωσης του τρόπου λειτουργίας του νέου διαχειριστή υποδομής», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας,
Όπως είπε, "η νέα εταιρεία προκύπτει από την απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ, ενώ θα ενσωματωθούν και λειτουργίες της ΓΑΙΑΟΣΕ, που αφορούν στο επιχειρησιακά κρίσιμο, για τον σιδηρόδρομο, τμήμα της διαχείρισης του τροχαίου υλικού".
Έμφαση έδωσε ο Υπουργός Υποδομών στις διατάξεις με τις οποίες "οικοδομούνται ακόμα πιο στέρεες βάσεις θεσμικού, οργανωτικού και επιχειρησιακού χαρακτήρα", προκειμένου όπως είπε, " φορείς της Πολιτείας που είναι επιφορτισμένοι με την ασφάλεια και την εμπέδωση αισθήματος εμπιστοσύνης για τις μεταφορές, αεροπορικές και σιδηροδρομικές, όπως η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), να επιτελούν αποτελεσματικότερα τα καθήκοντά τους".
Στο ίδιο πλαίσιο κινήθηκε και η γενική εισηγήτρια της ΝΔ, Σέβη Βολουδάκη, επισημαίνοντας ότι στόχος είναι η βελτίωση και ο εκσυγχρονισμός των αρχών λειτουργίας του σιδηροδρομικού φορέα.