Θα πάρω ένα απλό παράδειγμα, για το οποίο πολλοί, είμαι σίγουρος, θα δείξετε ενδιαφέρον: την πρόταση Τσίπρα να μειωθεί ο φόρος καυσίμων «στο χαμηλότερο συντελεστή της Ευρωπαϊκής Ένωσης», δηλαδή, σε κανονικά ελληνικά στο κατώτατο ποσό που προβλέπει η ευρωπαϊκή Οδηγία Φορολόγησης Ενέργειας.
Επειδή κανείς υποψήφιος βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ δεν απαντά ποιο είναι αυτό το ποσό, υποθέτω πως πρόκειται για τα 35,9 λεπτά του ευρώ. Η ελληνική επιβάρυνση είναι στα 70 λεπτά, άρα προτείνεται να την κόψουμε στη μέση. Που σημαίνει ότι στη μέση θα κόψουμε και τα αντίστοιχα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού, που ανέρχονται σε 4+ δις.
Άρα θα δημιουργηθεί «τρύπα» ύψους 2+ δισεκατομμυρίων, η οποία, επειδή δεν προβλέπεται να κλείσει με άλλον τρόπο, θα αυξήσει ισόποσα το κρατικό έλλειμμα. Σημειώστε ότι οι συνολικές κρατικές εισπράξεις από τη φορολόγηση των καυσίμων ήσαν οι ίδιες και το 2014 και το 2015, όταν η βενζίνη ήταν στο 1,40 το λίτρο και πήγαν στο υψηλότερο όλων των εποχών το 2019 με το λίτρο γύρω στο 1,60. Ας το αφήσουμε όμως αυτά προσώρας.
Στον ΣΥΡΙΖΑ λένε ότι θα κάνουμε «ό,τι και άλλες χώρες», αλλά ελάχιστη γνώση της ευρωπαϊκής πραγματικότητας θα τους έδειχνε κάτι διαφορετικό. Ελάτε να συγκρίνουμε το εξής απλό: να δούμε την αναλογία όλων των φόρων, μαζί δηλαδή και του ΦΠΑ, στην τελική τιμή του καυσίμου.
Πράγματι, η χώρα μας είναι «ακριβότερη», αλλά πόσο; Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Κομισιόν, οι φόροι αναλογούν στο 57% της τιμής στην «ελληνική» αντλία. Όσο και στην Ιταλία, ενώ αλλού είναι, πράγματι, χαμηλότερα: Γερμανία 55%, Ολλανδία 53%, Γαλλία, Βέλγιο, Αυστρία, Τσεχία 52%. Συμπέρασμα, δεν είμαστε και …τόσο ακριβότεροι!
Προσέξτε όμως κάτι άλλο. Η Στατιστική Αρχή χωρίζει τη μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών κατά την κατάσταση φτώχειας. Ο «φτωχός πληθυσμός» πληρώνει για τις μεταφορές του 18,3 ευρώ το μήνα ή το 6% του συνολικού του εισοδήματος, ενώ ο «μη φτωχός» 120 το μήνα ή το 13% των μηνιαίων δαπανών.
Είναι προφανές ότι οι πρώτοι χρησιμοποιούν περισσότερο τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ενώ οι δεύτεροι τα ΙΧ τους. Άρα, το μέτρο Τσίπρα δεν ευνοεί τους ευάλωτους, ενώ ένα μεγάλο ποσό από τους φόρους καυσίμων πηγαίνει στα μέτρα στήριξης προς τους ευάλωτους, που δεν είναι μόνον οι κατά στη Στατιστική «φτωχοί», μέσω των ειδικών δράσεων αυτής της περιόδου. Ακόμη και η έκτακτη φορολογία άνω του 30% στα κέρδη των διυλιστηρίων πήγε στην χρηματοδότηση του πρόσφατου market pass.
Υπάρχει και ένα τρίτο, που δεν πρέπει να το προσπεράσουμε. Αν γίνει αυτό που λέει ο Τσίπρας, τότε το πετρέλαιο θα είναι ακριβότερο από τη βενζίνη. Το θέλουμε; Αν το είχαν σκεφτεί στον ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσαν να πουν ότι ταιριάζει στις οικολογικές επιδιώξεις που όλοι μοιραζόμαστε, αλλά θα πρέπει να σκεφτούμε ότι θα αυξήσει το κόστος μεταφοράς των προϊόντων, πιέζοντας ανοδικά τις τιμές, ειδικά μάλιστα των τροφίμων.
Τα γράφω όλα αυτά γιατί πιστεύω ότι οι προτάσεις «50 ημερών» ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα συνονθύλευμα λαϊκίστικων παγίδων προς ψηφοφόρους και δεν απηχούν καμία σοβαρότητα και όχι γιατί δεν πιστεύω ότι είναι σωστό να έχουμε χαμηλούς φόρους. Με ιεράρχηση όμως.
Στην χώρα που φοροδιαφεύγει το 40% του πραγματικού εισοδήματος (έναντι 10-15% μάξιμουμ στις χώρες με τις οποίες αρέσει στα στελέχη ΣΥΡΙΖΑ να μας συγκρίνουν) το 10αράκι στη βενζίνη καθίσταται «αναγκαστική» διόρθωση. Προσθέστε τέλος ότι η μεγάλη μας επιτυχία με τις συνεχώς αυξανόμενες τουριστικές εισπράξεις, είναι ένας ακόμη λόγος να διατηρήσουμε κάποιες ευκαιρίες για κρατικά έσοδα.
Σε τελευταία ανάλυση, είναι καλύτερη μια χώρα που έχει μειώσει 50+ φόρους και έφερε σε ισορροπία το κρατικό ταμείο, παρά εκείνο το κράτος της περιόδου 2015-19 που μας υπερφορολόγησε για να δείχνει υπερπλεονάσματα τα οποία μάλιστα μας υποχρέωσαν οι τροϊκανοί να τα κρύβουμε στο περίφημο «μαξιλάρι» μέχρις ότου πάρουμε την επενδυτική βαθμίδα.
Μήπως εκεί στον ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να σκεφτούν πως με όσα θέλουν να κάνουν όχι μόνον δεν θα πάρουμε την «επενδυτική» αλλά θα βρεθούμε με νέο μνημονιακό κοστούμι τον επόμενο χειμώνα. Να δείτε τότε πόσο γρήγορα θα ξαναπάνε στα ύψη οι ειδικοί φόροι στις βενζίνες.
*Ο Μπάμπης Παπαδημητρίου είναι δημοσιογράφος, υποψ. βουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία στην Αθηνών-Β3 Νότιος Τομέας