Πέρασαν 20 χρόνια, αλλά σαν να μην πέρασε μια μέρα.
Το 2003 ένας όντως σοκαριστικός, για τους αμύητους στην τέχνη, πίνακας του Βέλγου καλλιτέχνη Τιερί ντε Κορντιέ αναρτήθηκε στην έκθεση outlook, που ήταν υπό την αιγίδα του Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού: Ο πίνακας απεικόνιζε ένα πέος που εκσπερμάτωνε σε ένα σταυρό και είχε τον τίτλο «Πότισέ με».
Ο πίνακας δεν ήταν απαύγασμα της τέχνης, μάλλον αντιαισθητικός ήταν, αλλά τσίτωσε τα νεύρα των Γιώργου Καρατζαφέρη και Μιλτιάδη Εβερτ, με τον δεύτερο να απειλεί αυτοδικία! Παρούσα φυσικά και η εκκλησία. Αναμενόμενο να δείξει ενοχλημένη, αν και δεν της έπεφτε λόγος για ένα καλλιτεχνικό δημιούργημα.
Οι εικαστικές παραστάσεις των ανωτέρω και η γνώμη τους για την τέχνη ήταν πως αυτή πρέπει να είναι ηθικοπλαστική, σαν να αναδύεται από τις σελίδες του «Σωτήρος» και της «Ζωής του παιδιού». Κατ’ αντιστοίχιση - για να μην ξεχνιόμαστε – που στην άλλη πλευρά, απολάμβαναν τα έργα των καλλιτεχνών του Σοβιετικού «σοσιαλιστικού ρεαλισμού».
Η τέχνη, τα εικαστικά εικονοκλαστικά δημιουργήματα που αντανακλούσαν ρεύματα, προβληματισμούς και πνευματικές ανησυχίες των καλλιτεχνών της Δύσης, δεν διαπερνούσαν τον περιορισμένο ορίζοντά τους.
Το γκροτέσκο ήταν ότι στην παρέα των ελληνοχριστιανών μας αμυντόρων, προσετέθη και ο… εισαγγελέας, ο οποίος διέταξε προκαταρκτική εξέταση. Όχι γιατί ο πίνακας εκλάπη ή κατεστράφη, αλλά για το θέμα που απεικόνιζε!
Ο τότε υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος αναγκάστηκε να δώσει εντολή απόσυρσης του πίνακα, από μια έκθεση που είχε διανύσει ήδη 45 ημέρες παρουσίας, και την οποία είχε εγκαινιάσει ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωστής Στεφανόπουλος, ενώπιον Ελλήνων και ξένων δημοσιογράφων.
Φυσικά ο σάλος που ξεσηκώθηκε είχε αντίθετο αποτέλεσμα. Έκανε τον πίνακα γνωστό στο πανελλήνιο, και έβαλε στον δημόσιο λόγο προβληματισμούς για την ελευθερία της τέχνης.
Τώρα την δόξα των Καρατζαφέρη και Εβερτ εζήλωσεν ο μεσαιωνικός αρχηγός της Νίκης Δημήτρης Νατσιός, βουλευτές του οποίου έλεγαν στη Βουλή ότι «αυτές τις ημέρες ανοίγουν οι πύλες της Κολάσεως και βγαίνουν οι Καλικάντζαροι από τη γη για να επιτεθούν στον λαό του Θεού».
Στη Βουλή κατήγγειλε ένα ροζόχρωμο καλλιτέχνημα που παρέπεμπε στην ελληνική σημαία, και φιλοξενείτο σε έκθεση στο προξενείο μας της Ν.Υ. Στο λογύδριό του ο Νατσιός είπε ότι «η σημαία μας φτιαγμένη από κλινοσκεπάσματα και με ροζ χρώμα. Η σημαία μας είναι γαλανόλευκη και βάφεται με κόκκινο χρώμα με το αίμα των ηρώων μας».
Όμως και η ροζ «σημαία» σε αίμα παρέπεμπε. Το έργο είχε τον τίτλο «Ενοχή της γειτονιάς» και ήταν μια κραυγή διαμαρτυρίας και απόγνωσης, καθώς «η πλειονότητα των θυμάτων γυναικοκτονίας δολοφονούνται στα σπίτια τους και στα κρεβάτια τους. Η ζωή τους τελειώνει στο κρεβάτι που στρώνουν κάθε πρωί. Τα σεντόνια τους απορροφούν το αίμα τους. Παρόμοια σεντόνια με αυτά που απορροφούν τα δάκρυά μας, που απορροφούν τα όνειρά μας».
Θα πει κάποιος και γιατί έπρεπε να απεικονίζει την σημαία; Δεν είμαστε στο μυαλό της καλλιτέχνιδας, αλλά η αυτονόητη απάντηση είναι «γιατί όχι;». Η ίδια καλλιτέχνης που ζει στην Αμερική, είχε βάψει γαλάζια την αμερικανική σημαία, ως κίνηση συμπαράστασης στον αγώνα κατά των αμβλώσεων.
Στην Αμερική επίσης, πάμπολλοι καλλιτέχνες κατά καιρούς, έχουν κάνει εικαστικές παρεμβάσεις στην σημαία της χώρας τους, προκειμένου να περάσουν κάποια μηνύματα. Ουδέποτε αντιμετώπισαν κατακραυγή.
Εδώ παρενθετικά να πούμε ότι δημιουργήθηκε και μία παρανόηση. Δεν υπήρξε καμία παραποίηση του εθνικού μας συμβόλου. Ήταν μια εικαστική παρέμβαση, τμήμα καλλιτεχνικής έκθεσης. Η έκθεση έγινε στο Προξενείο όπως θα μπορούσε να γίνει σε όποιο άλλο χώρο. Το Προξενείο φιλοξένησε τα καλλιτεχνήματα, δεν τα υιοθέτησε.
Επιστρατεύοντας ένα ακραίο παράδειγμα, θα λέγαμε ότι παραποίηση εθνικού συμβόλου θα ήταν εάν ο Πρόξενος αφαιρούσε από τη θέση της την ελληνική σημαία και… τοποθετούσε στη θέση της τη ροζ. Το έργο τέχνης δεν είναι παραποίηση.
Ο Νατσιός δεν ξέρει ότι η Τέχνη δικαιούται να είναι εικονοκλαστική σε σημείο ακόμη και να αποϊεροποιεί το εθνικό μας σύμβολο. Ο Γεραπετρίτης που ως ΥΠΕΞ έδωσε εντολή να αποσυρθεί η «σημαία», το ξέρει (όπως το ξέρουν οι Ντόρα, ο Καιρίδης και άλλοι βουλευτές που αντέδρασαν).
Μάλλον θέλησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις καθώς η κυβέρνηση βρίσκεται εν μέσω αντιδράσεων για τη νομιμοποίηση των μεταναστών και την πρόθεση του γάμου των ομοφύλων. Αλλά έτσι ανοίγει την όρεξη σε όσους αναγορεύονται ως προστάτες μας χωρίς να τους το ζητήσουμε.