«Θα ήθελα να πω στη δέσμευσή μας πως το 2019 είχαμε πει πως θα κάνουμε την Ελλάδα ένα απέραντο εργοτάξιο και πλέον τα εργοτάξια είναι έργα», σημείωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην εκδήλωση για την παράδοση του τμήματος Λαμία - Καλαμπάκα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65.
«Θα ήθελα να επαναλάβω κάτι που είπε ο υπουργός, καθώς είμαστε δυο μήνες πριν από τις Ευρωεκλογές. Αυτά τα έργα δεν θα είχαν γίνει χωρίς τη χρηματοδότηση της ΕΕ. Η ΝΔ είναι η παράταξη που έβαλε και κράτησε την Ελλάδα στην ΕΕ», πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας και ο υφυπουργός κ. Νίκος Ταχιάος υποδέχθηκαν τον πρωθυπουργό και του παρουσίασαν τα στοιχεία του αυτοκινητόδρομου.
Αναλυτικά η ομιλία του πρωθυπουργού:
«Σεβασμιώτατε, κύριοι Περιφερειάρχες, αγαπητοί συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, αγαπητοί Δήμαρχοι, φίλες και φίλοι,
Σήμερα είναι πράγματι μία σπουδαία μέρα για τη Στερεά Ελλάδα, για τη Θεσσαλία, για τη Δυτική Μακεδονία, για την Ήπειρο, καθώς παραδίδουμε πια στην κυκλοφορία το μεγαλύτερο τμήμα ενός πολύ σημαντικού δρόμου. Και γνωρίζω πολύ καλά, ειδικά για τη Δυτική Θεσσαλία, για τα Τρίκαλα, για την Καρδίτσα, για την Καλαμπάκα, πόσο σημαντικός είναι αυτός ο δρόμος και πως ουσιαστικά αποτελούσε ένα όνειρο πολλών δεκαετιών επιτέλους να ολοκληρωθεί.
Δυόμισι ώρες για να πάει κανείς από την Αθήνα στην Καρδίτσα, τρεις ώρες για να πάει στα Τρίκαλα. Προσβασιμότητα για ένα τόσο όμορφο αλλά και τόσο δοκιμασμένο κομμάτι της πατρίδας μας, τη Δυτική Θεσσαλία. Και βέβαια, οι προοπτικές για τη σύνδεση, όπως είπαμε, με την ολοκλήρωση του έργου, με τη Δυτική Μακεδονία, με την Ήπειρο. Ένας δρόμος πραγματικά τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας.
Θα ήθελα κι εγώ να προσθέσω λίγες μόνο σκέψεις για την ιστορία αυτού του έργου, συμπληρώνοντας τα όσα είπε ο κ. Περιστέρης και τα όσα είπε ο κ. Υπουργός. Ένα έργο το οποίο στην κυριολεξία -όπως και πολλά άλλα- πέρασε από σαράντα κύματα, δοκιμάστηκε και αυτό μέσα στην οικονομική κρίση. Έφτασε κάποια στιγμή ουσιαστικά να είναι “κολοβό”, να έχει παραδοθεί μόνο το μεσαίο τμήμα, με το νότιο τμήμα να αντιμετωπίζει πολύ σημαντικά τεχνικά προβλήματα και το βόρειο τμήμα, αυτό το οποίο ουσιαστικά συμπληρώνει τον δρόμο και τον καθιστά και οικονομικά ανταγωνιστικό, να βρίσκεται στην κυριολεξία σε χρηματοδοτικό κενό.
Και πράγματι, αν δεν ήταν η επιμονή της κυβέρνησης και μία πολύ σκληρή διαπραγμάτευση η οποία έγινε τότε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν θα μπορούσαμε ποτέ να είχαμε εξασφαλίσει την ολοκλήρωση του βορείου τμήματος. Ένα βόρειο τμήμα το οποίο κι αυτό θα έχει, πιστεύω, παραδοθεί το αργότερο εντός των επόμενων δύο ετών, ώστε πια όλος αυτός ο δρόμος να έχει συμπληρωθεί, όπως ακριβώς είχε σχεδιαστεί πριν από 15 και χρόνια.
Δεν χρειάζεται να αναφερθώ αναλυτικά στο τι σημαίνει για την Περιφέρεια της Θεσσαλίας, εν προκειμένω, διότι αυτή θα είναι η άμεσα ωφελημένη, ένα τέτοιο έργο. Να προσθέσω μόνο στην προφανή αναπτυξιακή του διάσταση και τα πολύ σημαντικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οδική ασφάλεια. Ξέρουμε πολύ καλά ότι κάθε φορά που παραδίδεται ένας καινούργιος αυτοκινητόδρομος έχουμε σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και οι δρόμοι αυτοί έρχονται και συμβάλλουν στην εθνική μας στρατηγική για τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στο μισό, έως το 2030.
Θα ήθελα, όμως, να επαναλάβω κάτι το οποίο είπε ο Υπουργός και το οποίο νομίζω ότι έχει μία ξεχωριστή σημασία, διότι πιστεύω ότι συνδέεται και με την περίοδο την οποία αυτή τη στιγμή διανύουμε, καθώς βρισκόμαστε κάτι λιγότερο από δύο μήνες πριν από τις κρίσιμες ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου: τα έργα αυτά, αυτό το έργο και πολλά άλλα έργα δεν θα είχαν ποτέ πραγματοποιηθεί χωρίς τη χρηματοδοτική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Νέα Δημοκρατία είναι η παράταξη η οποία έβαλε την Ελλάδα στην Ευρώπη, κράτησε την Ελλάδα στην Ευρώπη και αγωνίζεται ώστε η Ελλάδα να γίνει Ευρώπη σε όλα τα επίπεδα, διεκδικώντας χρηματοδοτικούς πόρους και μεταφράζοντας αυτή τη σχέση μας με την ευρωπαϊκή οικογένεια σε απτά έργα προς όφελος κάθε Ελληνίδας και κάθε Έλληνα.
Εδώ βλέπετε δύο χρηματοδοτικά εργαλεία: το γνωστό σε όλους μας ΕΣΠΑ, αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης. Θέλω να θυμίσω ότι το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο, το οποίο δημιουργήθηκε αμέσως μετά την κρίση του Covid. Βάλαμε κι εμείς το δικό μας χεράκι, με την επιμονή μας ώστε να δημιουργηθεί αυτό το Ταμείο. Έχουμε διεκδικήσει συνολικά 36 δισεκατομμύρια ευρώ σε πόρους, σε άμεσες μεταβιβάσεις, επιχορηγήσεις αλλά και δάνεια.
Και το βόρειο τμήμα του Ε65 κατασκευάζεται και χρηματοδοτείται με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Το πώς καταφέραμε και πετύχαμε να βάλουμε ένα οδικό έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι μια άλλη ιστορία, την οποία δεν χρειάζεται να αναφέρω πολύ αναλυτικά. Αλλά επειδή ακριβώς “κούμπωνε” το χρονοδιάγραμμα του έργου με τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, το καταφέραμε και προσθέσαμε μία ακόμα χρηματοδοτική ενίσχυση στους ευρωπαϊκούς πόρους τους οποίους διαθέτουμε για τα σημαντικά έργα υποδομής.
Τέλος, θέλω να τονίσω κάτι το οποίο ανέφερα και όταν βρεθήκαμε πριν από λίγες μέρες στη Λέσβο, για να παραδώσουμε ένα πολύ σημαντικό δρόμο τοπικού ενδιαφέροντος: το 2019 είχαμε δεσμευτεί, όταν οι Έλληνες πολίτες μάς εμπιστεύτηκαν για πρώτη φορά, να μετατρέψουμε την Ελλάδα σε ένα απέραντο εργοτάξιο. Σήμερα τα εργοτάξια πια δίνουν σταδιακά τη θέση τους σε έτοιμα έργα, προς όφελος όλων των τοπικών κοινωνιών. Αλλά, φυσικά, ο σχεδιασμός και η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων είναι μια διαρκής διαδικασία, η οποία συνεχίζεται με αμείωτη ένταση.
Κλείνουμε σιγά-σιγά τις εκκρεμότητές μας με το παρελθόν ως προς την ολοκλήρωση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων εθνικής εμβέλειας. Ο δρόμος Πάτρας - Πύργου βαίνει και αυτός προς ολοκλήρωση και η μεγάλη εκκρεμότητα του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης έχει πια δρομολογηθεί, ώστε να έχουμε τη βεβαιότητα ότι έχουμε τη χρηματοδότηση αλλά και το σχήμα εκείνο το οποίο θα φέρει εις πέρας αυτό το τόσο σημαντικό οδικό έργο για την Κρήτη.
Ταυτόχρονα, βέβαια, και άλλα έργα περιφερειακής σημασίας δρομολογούνται: η σύνδεση της Λαμίας με το Καρπενήσι, το κομμάτι του βόρειου άξονα της Εύβοιας, ώστε η Βόρεια Εύβοια να γίνει προσβάσιμη με έναν σύγχρονο και ασφαλή δρόμο, ο δρόμος Γιάννενα - Κακαβιά.
Όλες αυτές είναι εκκρεμότητες από το παρελθόν, οι οποίες δρομολογούνται από αυτή την κυβέρνηση, με προσεκτικό σχεδιασμό, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και ξεπερνώντας πάντα τα εμπόδια, τα οποία αναπόφευκτα προκύπτουν σε τόσο δύσκολα και σύνθετα τεχνικά έργα.
Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω κι εγώ με τη σειρά μου όλες και όλους όσοι έβαλαν ένα λιθαράκι για να βρεθούμε σε αυτή την πολύ ευχάριστη σημερινή στιγμή: όλες τις ηγεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τις υπηρεσίες του Υπουργείου και φυσικά την κατασκευάστρια εταιρεία, η οποία παραδίδει το νότιο τμήμα, αλλά και ένα μεγάλο κομμάτι του βόρειου τμήματος πριν από τη συμβατική ημερομηνία παράδοσης.
Θα το ξαναπώ: έχουμε εξαιρετικές τεχνικές εταιρείες στην Ελλάδα. Τα έργα αυτά, από πλευράς προδιαγραφών και ποιότητας, δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα καλύτερα έργα τα οποία κατασκευάζονται στον κόσμο και οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες είναι “ατμομηχανές” της ανάπτυξης στην πατρίδα μας. Δημιουργούν πολλές θέσεις εργασίας και είναι συμμέτοχες στη μεγάλη προσπάθεια την οποία κάνουμε για να δρομολογήσουμε μία βιώσιμη ανάπτυξη, τα αποτυπώματα της οποίας να τα αισθάνονται όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες.
Ανυπομονώ και εγώ, λοιπόν, καταλήγοντας, να διατρέξω -όπως είμαι σίγουρος, όλες και όλοι- για πρώτη φορά αυτόν τον δρόμο. Να αιφνιδιαστούμε ευχάριστα από την ταχύτητα με την οποία θα φτάνουμε στον προορισμό μας, αλλά και από το πόσο εντυπωσιακά είναι αυτά τα μεγάλα έργα υποδομής.
Και βέβαια, σε λίγο διάστημα από τώρα, ο δρόμος αυτός θα γίνει και αυτός μία συνήθεια. Θα έχουμε ξεχάσει τις στροφές του Δομοκού. Θα τον θεωρούμε δεδομένο και αυτόν. Απλά να θυμόμαστε ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο και όλα αυτά τα οποία σήμερα τα εκτιμούμε και σε λίγο δεν θα τα εκτιμούμε γιατί θα έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας, χρειάστηκαν πολλή δουλειά και πολλή προσπάθεια για να τα φέρουμε τελικά προς ολοκλήρωση.
Οπότε, να ευχηθώ και πάλι καλορίζικος και ασφαλής ο νέος δρόμος στο νότιο, αλλά και το μισό κομμάτι του βόρειου τμήματος του Ε65».
Χ. Σταϊκούρας: Με την ολοκλήρωση του έργου επιτυγχάνονται ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών υπογράμμισε ότι με την ολοκλήρωση του έργου που έχει ξεχωριστή σημασία, επιτυγχάνονται ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις, ενισχύεται η ασφάλεια των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών, προωθείται η περιφερειακή ανάπτυξη, ο Τουρισμός και η εμπορευματική διακίνηση συμβάλλοντας περαιτέρω στη μείωση του ποσοστού ανεργίας και στην περαιτέρω αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος, διευκολύνεται η πρόσβαση στο εξωτερικό.
Ν. Ταχιάος: Ο δρόμος αυτός είναι μια θρυαλλίδα ανάπτυξης για τις περιοχές που δοκιμάστηκαν πρόσφατα
Νωρίτερα, πρώτος ανέβηκε στο βήμα ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για θέματα υποδομών, Νίκος Ταχιάος. Όπως είπε: «Σύντομα θα μπορεί να ξεκινάει κανείς από την Αθήνα και να φθάνει σε περιοχές που μέχρι πρότινος ήταν εξαιρετικά δυσπρόσιτους».
Τόνισε ότι «Η μεγάλη επιτυχία που πρέπει να καταγράψουμε είναι ότι το έργο αυτό παραδίδεται δύο μήνες και δύο μέρες πριν από τη συμβατική του προθεσμία».
Επίσης είπε πως «Ο ελληνικός κατασκευαστικός τομέας έχει να επιδείξει μεγάλες στιγμές και αυτή είναι μία μεγάλη στιγμή». Εκφράζοντας ευχαριστίες σε όλους όσοι συνέβαλαν στην ολοκλήρωση του έργου ανέφερε ότι «Διαχρονικά πρέπει να αναγνωρίζουμε σε όλους τους ανθρώπους τη συμβολή τους σε τέτοια έργα».
Και πρόσθεσε πως «Η σημερινή επιτυχία αυτού του έργου πιστώνεται στις κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη. Έργα που τόσα χρόνια είχαν βαλτώσει, βγήκαν από τα συρτάρια κι έγιναν πραγματικότητα από την κυβέρνηση με το προσωπικό ενδιαφέρον του πρωθυπουργού».
Υπογράμμισε επίσης πως πολλές από τις περιοχές από τις οποίες περνάει ο Ε65 δοκιμάστηκαν πρόσφατα. Ο δρόμος αυτός είναι μια θρυαλλίδα ανάπτυξης για τις περιοχές αυτές και οφείλουμε να στηρίξουμε τις περιοχές αυτές.
«Σήμερα αυτό που νιώθω και νομίζω ότι μοιραζόμαστε όλοι είναι ότι είναι μια υπέροχη μέρα και πρέπει να τη χαρούμε», τόνισε κλείνοντας.
Στη συνέχεια μίλησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης και ακολούθησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.
Δείτε την εκδήλωση:
Σήμερα παραδίδονται στην κυκλοφορία τα νέα τμήματα Λαμία - Ξυνιάδα (18,5 χλμ) και Τρίκαλα - Καλαμπάκα (25 χλμ), από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα.
Έτσι, με την παράδοση των δύο νέων τμημάτων του Ε65, σε κυκλοφορία τίθενται από σήμερα το βράδυ συνολικά 136χλμ. σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, από τον κόμβο Καρπενησίου έξω από τη Λαμία έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο Καλαμπάκας, μειώνοντας σημαντικά το χρόνο της διαδρομής από την πρωτεύουσα μέχρι και τα Μετέωρα.
Σημαντικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, το Καρπενήσι, τα Τρίκαλα είναι πλέον προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια, ενώ μια νέα αναπτυξιακή δυναμική θα δοθεί στον κορμό της χώρας.
Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, πρόκειται για ένα έργο, το οποίο κατασκευάζει η εταιρία ΤΕΡΝΑ Α.Ε. Έχει συνολικό μήκος 182,1 χλμ. και είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ περίπου.
Διαθέτει, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν, την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης, συνδέοντας ουσιαστικά την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα.
Υπενθυμίζεται, σύμφωνα με στοιχεία της Κεντρικής Οδού, ότι υπό κατασκευή βρίσκονται και τα τελευταία 46 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου που θα ξεκινούν από τον ανισόπεδο κόμβο Καλαμπάκας και θα φτάνουν έως και την Εγνατία Οδό, Δυτικά των Γρεβενών.
Στα 136 χλμ. στη διάθεση κάθε οδηγού βρίσκονται υπηρεσίες οδικής ασφάλειας της Κεντρικής Οδού όπως:
- 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας
- 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργίας, 1075
- Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης
- Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000